کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۴۴۵
تاریخ خبر:

سرنگونی هواپیمای ارتش آمریکا در افغانستان

پس از گمانه‌های فراوان درباره سقوط یک فروند هواپیما در ولایت غزنی، مشخص شد که این هواپیما متعلق به ارتش آمریکا بوده است.
به گزارش خبرنگار سایت افغاستان خبرگزاری فارس، حوالی ظهر امروز یک فروند هواپیما که گفته می‌شود از نوع مسافربری متعلق به شرکت دولتی آریانا افغان با شماره ۳۵۸ بوده در منطقه موسوم به «ده یک» در فاصله ۲۰ کیلومتری ولایت غزنی سقوط کرد.
«عارف نوری» سخنگوی والی غزنی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس با تایید این خبر گفت در حال حاضر به دلیل ناامن بودن این منطقه که تحت تصرف طالبان است اطلاعات دیگری در دست نیست اما تیم‌های امنیتی و آمبولانس‌ها برای نجات مسافران به این منطقه اعزام شده‌اند.
پس آنکه اعلام شد این هواپیما متعلق به شرکت هوایی آریانا افغان بوده، این شرکت هوایی اعلام کرد تمامی پروازهای آن در طول امروز هیچ گونه مشکلی نداشته و این موضوع را تکذیب کرد.
پس از آن اداره هوانوردی افغانستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچگونه مشکلی برای پروازهای مسافربری در این کشور پیش نیامده و سقوط هواپیمای مسافربری را تکذیب کرد.
این در حالی است که والی غزنی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که این هواپیما ۸۵ سرنشین داشته و متعلق به یک پرواز خارجی بوده است. گفته‌ای که «نصرت رحیمی» سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز آن را تایید کرد.
در همین حال برخی گمانه‌زنی‌ها درباره پرواز این هواپیما از هرات به دهلی نو نیز قوت گرفت.
پس از سقوط این هواپیما در منطقه کوهستانی ولایت غزنی که در تصرف و حاکمیت طالبان قرار دارد، برخی تصاویر و فیلم‌ها حکایت از آن داشت که این هواپیمای ساقط شده متعلق به ارتش آمریکا بوده است.
مردم محلی و شادهدان عینی حاضر در محل حادثه می‌گویند به غیر از اجساد دو خلبان این هواپیما که سوخته از آن بیرون آمدند، تمامی اجساد دیگر نیز کاملا از بین رفته و قابل شناسایی نیستند.
والی غزنی نیز این اظهارات را تایید کرد و گفت جستجوها برای پیدا کردن باقی اجساد و تکمیل تحقیقات همچنان ادامه دارد.
تاکنون مشخص نیست این هواپیما چند سرنشین داشته و هدف از پرواز و مقصد آن چه بوده است. قطعه‌ای گمشده که ممکن است به تکمیل پازل سقوط هواپیما در غزنی کمک کند.

طالبان رسما مسئولیت اسقاط هواپیمای منسوب به آمریکا را برعهده گرفت
سخنگوی گروه طالبان افغانستان رسما مسئولیت ساقط کردن هواپیمای منسوب به ارتش آمریکا را بر عهده گرفت.
به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان افغانستان در بیانیه‌ای مسئولیت ساقط کردن این هواپیما که طالبان مدعی شده متعلق به ارتش آمریکا است بر عهده گرفت.
مجاهد مدعی شد که هواپیمای مذکور جاسوسی بوده و حامل افسران عالی رتبه آمریکایی بود که همگی کشته شدند.
ارتش آمریکا در واکنش به این مساله، اعلام کرد، سرگرم بررسی گزارش‌ها درباره هواپیمای سقوط کرده در منطقه تحت کنترل طالبان در افغانستان است.

کدخبر: ۳۰۶۴۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر