کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۴۸۵
تاریخ خبر:

سرنوشت پسر و دختر پارکورکار چه شد؟

روزنامه هفت صبح | ‌ماجرا را از اطلاعیه رسمی‌ پلیس تعریف می‌کنیم. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت با صدور اطلاعیه‌ای در مورد دستگیری دختر و پسر پارکورکاری که تصاویرشان در فضای مجازی منتشر شده بود، اعلام کرد: «به‌طور قطع ترویج بی‌اخلاقی، ابتذال و بی‌بندوباری در هر جامعه‌ای جرم محسوب می‌شود و در مقابل آن نیز حفظ شئونات و ارزش‌های جامعه برای همه افراد آن لازم و ضروری است که اگر غیر از این باشد، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

در چندروز گذشته تصاویری از دختر و پسر جوانی که در حین انجام حرکات ورزشی پارکور رفتارهای ناشایست و خارج از عرف و شرعی از خود به نمایش می‌گذارند، در فضای مجازی منتشر شده است و از آنجایی که این موضوع از مصادیق بی‌اخلاقی و اشاعه منکر است این افراد با حکم مقام قضایی توسط پلیس فتای پایتخت دستگیر شده‌اند.»

* یک: پیش از این نیز، سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در گفت‌وگو با ایسنا در این‌باره گفته بود: «این فرد از سوی پلیس فتای پایتخت دستگیر شده است. ما با ورزش مخالفتی نداریم و ورزش پارکور نیز یکی از ورزش‌های خوب، مفرح و بانشاط است؛ اما با رفتارهای هنجارشکنانه، مبتذل و ناشایست ایشان و فرد همراهش مخالفیم و قطعا پلیس و دستگاه قضایی با این فرد و همراهش به‌صورت قاطع برخورد خواهد کرد.»

* دو: حالا می‌رسیم به اصل ماجرا؛ علیرضا جاپلقی، پارکورکار ایرانی است که پروژه‌ای به‌نام «طلوع تهران در پل صدر» را کلید زد. او در روزهای قرنطینه، تصاویر و کلیپ‌هایی از حرکات و پرش‌های بلند و عجیب خود منتشر کرد. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد.

* سه: او البته از مدت‌ها قبل درحال انتشار تصاویر و ویدئوهای خود است. او در نقاط مختلف شهر اقدام به این حرکات ورزشی می‌کرد. چرا این پروژه جدید او با سروصدا روبه‌رو شد و در آخر منجر به دستگیری‌اش شد؟

* چهار: علیرضا جاپلقی در پروژه «طلوع تهران در پل صدر»، حرکات ورزشی خود را با یک دختر پارکورکار دیگر انجام می‌داد که از نظر پوشش و برخی حرکات، از عرف رسمی‌ فاصله داشتند.

* پنج: علیرضا که درحال به‌دست آوردن شهرت بیشتر و کسب فالوئر بود، در میان این ماجرا ناگهان یک پست غیرورزشی منتشر کرد که البته سریعا آن را پاک کرد. در آن پست، علیرضا ادعا کرده بود پدرش که محمد جاپلقی نام دارد، افسر مبارزه با مواد مخدر تهران بوده که در خرداد سال ۱۳۸۹ و پس از ۲۸سال خدمت، ناپدید شده و دیگری خبری از او در دست نیست. انتشار این پست همزمان شد با انتشار پست‌هایش با آن دختر پاکورباز.

* شش: آنطور که خودش در یک مصاحبه ویدئویی گفته، بعد از مفقودشدن پدرش سال‌هاست که در تلاش برای گرفتن معافیت از سربازی است اما هنوز موفق نشده و به همین دلیل گذرنامه ندارد. او گفته بود رویایش رفتن به ‌هالیوود است. یک‌بار نیز تلاش کرده تا از مرز ترکیه به خارج از کشور برود که با تیراندازی ماموران مرزی ترکیه به سمت ایران برگشته و دیگر سودای فرار غیرقانونی را از سر بیرون کرده است. برخی کاربران با کنار هم گذاشتن این گذاره‌ها می‌گویند، شاید تعمدی در انتشاراین کلیپ‌ها بوده تا….

* هفت: برادر علیرضا جاپلقی قبل از بازداشت او، ادعا کرده بود از شماره‌های ناشناس با آن‌ها تماس گرفته می‌شود و به آن‌ها گفته شده تا تصاویر و ویدئوهای خود را بردارند.

* هشت: هنوز کسی نمی‌داند نام آن دختر پارکورکار کیست و سابقه ورزشی او چیست. میان دستگیری او و علیرضا در حدود سه‌روز فاصله است و پس از دستگیری علیرضا، پلیس خبر داده بود که قرار است آن دختر را هم بازداشت کند که این اتفاق رخ داد.

* ۹: پلیس در انتهای اطلاعیه خود گفته: «….آنچه که موجب جلب و دستگیری این دونفر شد به‌هیچ‌وجه به‌واسطه فعالیت‌های ورزشی آنها نبوده است؛ بلکه انجام حرکات خلاف عرف و شرع آنها، موجب صدور دستور جلب و دستگیری آنها توسط پلیس شده است.»

کدخبر: ۳۲۹۴۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر