کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۴۷۳۸
تاریخ خبر:

سرنوشت قهرمان لیگ؛ جمعه ‌شب کی خیلی مَرده؟ ‌

روزنامه هفت صبح | در هفته آخر لیگ برتر، سرنوشت قهرمان و دومین تیم سقوط‌کننده، در اختیار تیم‌هایی است که بازی برای آنها حالت تشریفاتی دارد. تعلقات رنگی مربیان این تیم‌ها هم باعث شده تا شایعاتی درباره این بازی‌ها به وجود بیاید‌ اما واقعا چقدر این احتمال وجود دارد که حریفان تیم‌های مدعی و در خطر سقوط، با تمام وجود بازی نکنند؟ این همان اتفاقی است که در هفته آخر لیگ یک و دو رخ داد و باعث تعلیق لیگ دو و جنجال‌هایی در لیگ یک هم شد.

تارتار؛ بعید نیست اما …
درباره آمار مهدی تارتار در برابر پرسپولیس در شماره دیروز به تفصیل نوشتیم. سرمربی پیکان دو فصل پیش هم در هفته آخر و روی نیمکت نفت پارس‌جنوبی مقابل پرسپولیس قرار گرفت و با یک گل مغلوب این تیم شد و همین نتیجه باعث قهرمانی پرسپولیس شد. با این حال نمایش تیم پارس‌جنوبی جم در آن بازی نمایش بدی نبود و پرسپولیس به سختی این تیم را شکست داد.

تارتار فصل گذشته هم سرمربی نفت مسجدسلیمان بود و در هفته بیست و ششم با این تیم در برابر پرسپولیس تن به شکست خانگی ۲ بر یک داد و همین نتیجه قهرمانی زودهنگام تیم یحیی گل‌محمدی را به همراه داشت. حالا برای سومین فصل پیاپی، تیم تارتار که این بار پیکان است، در خانه خود سرنوشت قهرمانی را با بازی مقابل پرسپولیس رقم خواهد زد.

پیکان هفته گذشته با همان نتیجه‌ای ماشین‌سازی را در تبریز شکست داد که پرسپولیس در برابر این تیم به دست آورده بود. پیکان در تبریز انگیزه خاصی نداشت اما با ضعف فنی شدید تیم میزبان توانست پنج گل به این تیم بزند. تیم تارتار در برابر پرسپولیس هم انگیزه خاصی نخواهد داشت. شاگردان او نه شانسی برای کسب سهمیه آسیایی دارند و نه نگران سقوط به لیگ یک هستند. طبیعتا نمی‌توان از او و شاگردانش انتظار داشت با انگیزه فوق‌العاده و با تمام وجود مقابل پرسپولیس قرار بگیرند.

این را هم فراموش نکنیم که تارتار یک پرسپولیسی متعصب است که در دوران بازی برای این تیم به دلیل درگیری با بازیکنان استقلال، محرومیت را هم به جان خریده است! در نهایت نباید منتظر باشیم که بازیکنان پیکان مقابل پرسپولیس سرشان را جلوی توپ بگذارند و اگر شاگردان یحیی با پیروزی بر پیکان قهرمان شوند، نمی‌شود پیکانی‌ها را به همین راحتی متهم به کم‌کاری یا وا دادن مقابل پرسپولیس کرد مگر اینکه واقعا اتفاق عجیبی رخ دهد یا نتیجه‌ای یکطرفه به دست بیاید.

مجیدی؛ تمرکز روی جام حذفی؟
استقلال در هفته آخر مقابل سپاهان قرار می‌گیرد و سپاهان فقط در صورت پیروزی بر استقلال و ناکامی پرسپولیس در برابر پیکان به مقام قهرمانی لیگ برتر خواهد رسید. بنابراین شاگردان محرم نویدکیا با تمام وجود مقابل استقلال قرار خواهند گرفت اما آیا استقلالی‌ها هم انگیزه لازم برای بازی مقابل این تیم را دارند؟

شاگردان مجیدی در بهترین فرم چند سال اخیر خود قرار دارند و اگر زودتر به آمادگی امروز خود می‌رسیدند، شاید جمعه شب آنها هم برای قهرمانی مقابل سپاهان قرار می‌گرفتند اما واقعیت این است که استقلالی‌ها جمعه شب بیش از هر چیزی به فکر بازی چند روز بعد خود مقابل گل‌گهر در نیمه‌نهایی جام حذفی هستند.

فرهاد مجیدی برای اینکه ریسک نکند و بازیکنان کلیدی‌اش مصدوم نشوند، به تعدادی از آنها در مقابل نساجی هم استراحت داد و احتمالا در بازی با سپاهان هم ریسک نخواهد کرد و آنها را در معرض مصدومیت قرار نخواهد داد. ضمن اینکه باخت به سپاهان تغییری در جایگاه استقلال ایجاد نخواهد کرد اما می‌تواند باعث قهرمانی این تیم و ناکامی پرسپولیس شود و این چیزی است که فرهاد مجیدی و استقلالی‌ها را حسابی قلقلک می‌دهد.

او پرسپولیس را از جام حذفی کنار زده و بدش نمی‌آید در لیگ برتر هم مانع قهرمانی این تیم شود و دست یحیی را در پایان فصل از جام قهرمانی خالی نگه دارد. در واقع اگر استقلال با تمام قوا مقابل سپاهان قرار نگیرد تا شانس قهرمانی این تیم را بیشتر کند، می‌تواند جام حذفی را بهانه کند و خودش را از اتهام کم‌کاری مقابل سپاهان تبرئه کند. مجیدی هم مثل تارتار برای نتیجه نگرفتن در بازی آخر به اندازه کافی توجیه و بهانه در اختیار دارد.

منصوریان، کریمی و ربیعی؛ کدام‌شان واقعا مرد است؟
چند سال پیش، فولاد خوزستان با اینکه انگیزه‌ای نداشت اما در هفته آخر لیگ هشتم، ذوب‌آهن را ۴ بر یک شکست داد و همین نتیجه با پیروزی استقلال بر پیام مشهد، باعث قهرمانی آبی‌های پایتخت شد تا امیر قلعه‌نویی در تمجید از مجید جلالی سرمربی وقت فولاد بگوید: «جلالی خیلی مَرده!» حالا سرمربیان تیم‌های در معرض سقوط مثل نفت مسجدسلیمان، ذوب‌آهن و سایپا باید علاوه بر پیروز کردن تیم‌شان در هفته آخر، منتظر مردانگی مربیانی مثل منصوریان، فیروز کریمی و محمد ربیعی هم باشند.

محمود فکری با تیمش جمعه شب در اراک مقابل شاگردان علیرضا منصوریان قرار می‌گیرد. سابقه استقلالی بودن این دو نفر می‌تواند باعث شود تا شانس بیشتری را برای بقای نفت مسجدسلیمان در لیگ برتر قائل باشیم. در تبریز هم تراکتور مقابل سایپا قرار می‌گیرد و باید دید شاگردان فیروز کریمی در چه شرایطی و با چه انگیزه‌ای مقابل نارنجی‌پوشان قرار می‌گیرند. در نهایت ذوب‌آهن هم میزبان مس رفسنجان است و می‌تواند از بی‌انگیزگی شاگردان محمد ربیعی نهایت استفاده را ببرد.

آزمون اخلاقی بزرگ مربیان
جمعه شب، بزرگ‌ترین آزمون شرافت و اخلاق در فوتبال ایران برگزار خواهد شد. تارتار، مجیدی، منصوریان، کریمی و ربیعی، هیچ انگیزه‌ای برای بازی تیم‌شان ندارند اما همین بازی‌ها برای حریفان آنها در حکم بازی مرگ و زندگی است و آنها باید این نکته را در نظر داشته باشند که بازی‌های تیم‌شان، می‌تواند سرنوشت تیم‌های دیگری را چندصد کیلومتر آن طرف‌تر تعیین کند. لیگ بیستم جمعه شب قهرمان خود را خواهد شناخت اما آیا پهلوان لیگ بیستم هم شناخته خواهد شد؟

کدخبر: ۴۰۴۷۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر