کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۶۲۷۴
تاریخ خبر:

سرنوشت غم‌انگیز اموال بلوکه شده ایران ‌در کره جنوبی را ببینید

باشگاه خبرنگاران در گزارشی نوشت: سئول در عین حال که از متحدان نزدیک واشنگتن در شرق آسیاست، از طرف‌های تجاری اصلی ایران نیز هست. کره جنوبی تا پیش از وضع تحریم‌های آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، از واردکنندگان اصلی نفت ایران و بزرگترین خریدار میعانات گازی از این کشور بود. باوجود آمار رسمی طلب ۷ میلیارد دلاری ایران از کره جنوبی، اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام کرده چیزی بین ۶ تا ۹ میلیارد دلار پول ایران در کره آزاد نشده است، اما آن رقمی که اتاق بر روی آن تاکید دارد، ۸.۵ میلیارد دلار است.

وزارت خارجه کشورمان تیر ۹۹ اعلام کرده بود در صورت عدم نتیجه‌گیری از فعالیت‌های دیپلماسی و ادامه بلوکه شدن دارایی‌های ایران در کره جنوبی ضمن احضار سفیر این کشور، مطالبات قانونی ایران را از طریق مراجع بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد. از آن زمان تاکنون مسئولان مربوطه برای آزادسازی این منابع تاکنون مذاکرات متعددی انجام دادند که در یک مورد توانستند ۱۶ میلیون دلار از محل پول های بلوکه شده در بانک های سئول را برای پرداخت سهم مشارکت و حق عضویت دولت ایران در سازمان ملل متحد آزاد کنند. وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرده این کشور تنها با اجازه مقامات واشنگتن توانایی آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران را دارند.

چندی پیش بود که وکیلی کره ای با حضور در تلویزیون این کشور گفت که بعد از شکایت ایران از کره‌جنوبی برای دریافت پول‌های بلوکه شده و پیروزی ایران، می‌خواستیم پول شرکت ایرانی را پرداخت کنیم که متوجه شدیم بخشی از پول‌ از سوی کارمند بانک ووری این کشور اختلاس شده است.

زیاد بودن حجم این دارایی‌ها، تحریم و ریسک بالای مبادلات بانکی باعث شده است ایران ناچار شود برای بازگرداندن پول‌های خود به تهاتر روی آورده و به همین جهت نیز مذاکراتی با این کشورها داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کدخبر: ۴۵۶۲۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر