کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۶۹۳
تاریخ خبر:

سرنوشت عجیب وبلاگ‌نویس پاکستانی

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: ‌‌ ناظم جوخیو تا هفته قبل یک وبلاگ‌نویس کنجکاو پاکستانی بود تا اینکه موبایل و لباس‌هایش در چاه یک مزرعه در منطقه مالیر کراچی، پیدا شد. قاتل مرد جوان، چاه را آتش زده بود تا آثار جرم پاک شود. پلیس خیلی‌زود به یکی از نمایندگان حزب مردم به‌نام جام آویس مشکوک شد که خانه‌ای در نزدیکی این چاه داشت. هرچند که همه لباس‌ها و موبایل او سوخته بود و تشخیص اینکه جوخیو با چه کسانی ارتباط داشت، به‌سادگی ممکن نبود اما مظنون ردیف اول این نماینده دانسته شد.

دو: کمی بعد مشخص شد ناظم جوخیو، در انباری خانه این نماینده به گروگان گرفته شده و به‌شدت شکنجه شده است. پلیس با سر زدن به این انباری شواهد عیانی از آنچه بر سر این وبلاگ‌نویس پاکستانی آمده بود، پیدا کرد.

سه: در اصل جسد ناظم جوخیو، وبلاگ‌نویس، در خانه یکی از نمایندگان حزب مردم پاکستان در مالیر، پس از انتشار ویدئویی از یک مهمان خارجی که یک‌گونه در حال انقراض را شکار می‌کرد، پیدا شد. جوخیو از خانه خود ربوده و به خانه جام آویس، یکی از اعضای مجمع استانی حزب حاکم منتقل شد.

چهار: ابتدا یازده نفر مظنون این حادثه دستگیر شدند اما با جلو رفتن تحقیقات و با توجه به اینکه خود جسد در خانه نماینده پنهان شده بود، او به همراه دو نفر دیگر متهم شناخته شد. کم‌کم مشخص شد که جام به همراه برادر بزرگترش دست به این جنایت زده و پلیس گفت که فیلم‌های شکنجه و قتل هم از محل و خانه این نماینده بزرگترین حزب پاکستان کشف شده است.

پنج: پیش از آنکه جوخیو از جلو درب خانه‌اش دزدیده شود، او یک حادثه را از سر گذرانده بود که حالا مشخص شده بی‌ارتباط با جام آویس نبوده است. ناظم وقتی در روستای محل سکونتش با ماشینی با پلاک خارجی مواجه شد که جاده را مسدود کرده بود، از سرنشینانش دلیل پارک کردنشان در وسط جاده را پرسید. سرنشینان اتومبیل با جوخیو درگیر شده بودند و پس از تهدید به مرگ این وبلاگ‌نویس تلاش کردند تا موبایلش را بدزدند. اما در آن زمان او توانسته بود از حادثه جان سالم به‌در ببرد.

شش: جوخیو قبل از مرگش بیانیه‌ای ویدئویی داد و مدعی شد که مورد حمله و تهدید قرار گرفته است. جوخیو ادعا کرد که تماس‌هایی دریافت کرده که از او خواسته شده که فیلم را حذف کند یا با عواقب آن مواجه شود؛ «من نمی‌ترسم، اما این بیانیه ویدئویی من باید در ضبط نگه داشته شود. من در حال تهدید هستم و به‌دنبال عذرخواهی نیستم.» جوخیو پس از این حادثه به‌طور رسمی به پلیس شکایت کرد.

هفت: کشته شدن جوخیو یک رسوایی سیاسی برای حزب مردم پاکستان به‌حساب می‌آید. این حزب که رهبری آن را حالا بیلاوال بوتو زرداری، پسر بی‌نظیر بوتو نخست‌وزیر ترور شده این کشور برعهده دارد، از محبوبیت زیادی میان پاکستانی‌ها برخوردار است و در سال‌های اخیر تلاش کرده تا اتهامات مرتبط با فساد مالی در حزب را از اذهان عمومی پاک کند.

با این حال موجی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به حزب و بیلاوال بوتو حمله کرده‌اند و از او بابت جنایت جام آویس، توضیح خواسته‌اند. پاکستانی‌ها البته به نظام قضایی این کشور اعتماد کافی برای رسیدگی به پرونده ناظم جوخیو ندارند و خواهان اجرای عدالتند. آنها خاکسپاری باشکوهی برای این افشاگر برپا کردند و خواهان حمایت از همسر جوان و دو فرزند جوخیو هستند.

کدخبر: ۴۲۵۶۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر