کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۷۲۶۰
تاریخ خبر:

همه‌چیز درباره اکران «خانه پدری» بعد ۱۰سال توقیف

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تاکید کرد: با اصلاح صحنه مورد مناقشه «خانه پدری» این فیلم هیچ مشکلی برای اکران عمومی ندارد.‌

محمدمهدی طباطبایی نژاد درباره آغاز اکران فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری بیان کرد: خانه پدری یکی از آثار برجسته سینمای ایران و از بهترین فیلمهای آقای عیاری است که به دلیل صحنهای خشن از نمایش آن در فضای عمومی جلوگیری شده بود، البته برای اکران در گروه هنر و تجربه پروانه داشت اما خود آقای عیاری تمایلی به این کار نداشت.

او با تاکید براینکه فیلم «خانه پدری» در نقد تحجر است و نه سنت، افزود: بر اساس گفت‌وگوهایی که با آقای عیاری انجام شد با اصلاح صحنه مورد مناقشه و خشن به گونه‌ای که به کلیت فیلم آسیب وارد نشود، آن را آماده اکران کردیم و الان صحنه‌ای که مشکل بود اصلاح شده است.

داستان چیست؟

ماجرای «خانه پدری» در یک خانه قدیمی رخ می‌دهد که داستانی را از اواخر دوره قاجار تا اواخر دهه ۷۰ در چند اپیزود روایت می‌کند. در این فیلم ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میانسالی و پیری) شخصیت اصلی این فیلم با نام محتشم را که روایت زندگی‌اش از ۱۵ تا ۸۰سالگی به تصویر کشیده شده است بازی می‌کنند.

روند ساخت

«خانه پدری» سال ۸۹ به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی کیانوش عیاری پروسه ساخت خود را به پایان برد، فیلمی که به یک چالش اجتماعی خاموش در ایران پرداخته؛ «درگیری‌های ناموسی» در خانواده و مهدی هاشمی و شهاب حسینی در صدر بازیگران این فیلم حضور داشتند. اما از همان زمان با توقیف خو گرفت و پس از سه سال در سیودومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و بازخوردهای مثبتی را از منتقدان سینمایی دریافت کرد، به عنوان مثال حسین معززی‌نیا در صفحه شخصی خود نوشت: «این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است.»

چهارم دی سال ۹۳ پس از چهار سال فیلم عیاری توانست مجوز اکران در گروه هنروتجربه را بگیرد اما این مجوز دوام چندان طولانی نداشت و فیلم در همان روز نخست از پرده پایین کشیده شد، آنچه به عنوان دلیل این اتفاق بیان می‌شود، وجود یک صحنه خشن در ابتدای فیلم است.

این اتفاق با واکنش بسیاری از سینماگران رو به رو شد، چرا که فیلم عیاری دارای مجوز بود و توقیف آن موجب نگرانی و البته افسوس اهالی فرهنگ و سینما را به همراه داشت. اما این واکنش‌ها هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت و فیلم عیاری به مانند رسم سابق در کمد توقیفی‌ها ماندگار شد.

در سال ۹۵ فیلم «خانه پدری» در شهرها و ایالت‌های آمریکا نمایش داده شد. این فیلم برای اکران در شهرهای شیکاگو، دالاس، سن‌فرانسیسکو، بوستون، سن‌خوزه، نیومکزیکو، جورجیا و مینه‌سوتا آماده شده است.

در سال ۹۶ بار دیگر زمزمه‌هایی درباره اکران این فیلم مطرح شد با این شرایط که عیاری هم به دلیل حذف نکردن سکانس ابتدایی فیلم با رده‌بندی موافقت کرده است اما این اتفاق هم تا مرز تحقق پیش رفت ولی به سرانجام نرسید و تا به امروز این کارگردان بارها و بارها بیان کرده است که «خانه پدری» تنها درگیر سوتفاهم شده است.

سرانجام اما تمامی این اتفاقات ناخوشایند، پایانی نسبتا خوش داشت و فیلم عیاری روی پرده سینماهای کشور رفته است. عیاری درباره اصلاح این فیلم هر چند جزئی و اینکه چطور پس از چند سال مخالفت با اصلاح، راضی به انجام آن شده است؟ توضیح داد: اصلاحاتی رخ داده ولی در دریافت حس تماشاگر مطلقا خللی ایجاد نشده است. اگرچه این شرایط فعلی، یک توافق است ولی واقعیت این است که تصور می‌کنم شاید همان چیزی که باعث نمایش این فیلم شده، یک اتفاق بهتر است. الان راضی‌تر هستم و این را محصول گذشت زمان و فروکش کردن حسی که در آن سال‌ها داشتم می‌دانم. اما تاکید می‌کنم که در ارتباط تماشاگر با فیلم خللی ایجاد نشده است.»

کدخبر: ۲۸۷۲۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر