کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۷۶۷
تاریخ خبر:

سرنوشت سه نماینده ایران در صعود به مرحله حذفی

روزنامه هفت صبح | بازی‌های روز ششم مرحله گروهی لیگ قهرمانان، امشب، جمعه شب و بامداد شنبه برگزار ‌ و تکلیف تیم‌های صعودکننده به مرحله بعد و بازی‌های مرحله یک‌هشتم نهایی مشخص می‌شود. فولاد خوزستان حذف شده، صعود پرسپولیس قطعی شده، سرنوشت صعود استقلال در دست خود این تیم است و تراکتور هم باید بازی آخرش را ببرد و منتظر بماند تا نتایج سایر گروه‌ها به شکلی رقم بخورد که این تیم هم راهی مرحله بعد شود. آخرین وضعیت نمایندگان کشورمان را در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بررسی می‌کنیم.

*** پرسپولیس؛ نگران حریف مرحله بعد
پرسپولیس از همان روز اول میخش را در صدر جدول این گروه محکم کوبید. با چهار پیروزی متوالی از چهار بازی اول، صعودش را قطعی کرد و حالا برای صدرنشین شدن نیاز به یک تساوی در مقابل تیم حذف شده الریان قطر دارد. تیمی که با ۲ امتیاز و تفاضل گل ۴- ضعیف‌ترین تیم این مسابقات در گروه‌های پنجگانه بوده است! پرسپولیس البته می‌توانست با پیروزی یا تساوی مقابل الوحده امارات در بازی قبل، هم صدرنشینی خود را قطعی کند و هم امیدهای سایر نمایندگان ایران را برای صعود به مرحله بعد بیشتر کند.

اما شکست غافلگیرکننده مقابل الوحده، معادلات را نه‌تنها در این گروه بلکه در منطقه غرب آسیا عوض کرد. حالا تیم دوم این گروه بیشترین شانس را برای صعود به مرحله بعد دارد و این یعنی اینکه یکی از سهمیه‌های تیم‌های دوم برای صعود کم شده و چهار تیم دوم دیگر باید برای دو سهمیه باقی مانده با هم بجنگند. شرایط مشابهی هم برای الهلال عربستان و استقلال تاجیکستان وجود دارد و صعود تیم دوم این گروه هم محتمل است و تیم‌های دوم سه گروه دیگر باید برای یک سهمیه رقابت کنند.

اگر پرسپولیس، الوحده را شکست می‌داد، شانس صعود هر دو نماینده ایران هم افزایش پیدا می‌کرد اما نکته مهم برای شاگردان یحیی، تیمی است که باید در مرحله حذفی با آن روبه‌رو شوند. تیم دوم یکی از گروه‌های A، B و C حریف بعدی پرسپولیس خواهد بود که سخت‌ترین آنها می‌تواند استقلال، الدحیل یا الهلال باشد. البته استقلال تاجیکستان و الاهلی عربستان هم می‌توانند در این مرحله حریف پرسپولیس شوند‌ .

اما اگر شرایط جدول به شکلی رقم بخورد که پرسپولیس در گروهش دوم شود، احتمالا با حریفانی ساده‌تر روبه‌رو خواهد شد ولی به دلیل نتایج عجیب و غریب مثل باخت الهلال به استقلال تاجیکستان و شکست الدحیل مقابل الشرطه، ممکن است پرسپولیس در هر شرایطی، با حریفی قدرتمند روبه‌رو شود و شاید بهتر باشد که شاگردان یحیی هیچ چیز را به قضا و قدر نسپارند و با صدرنشینی راهی مرحله بعد شوند. آنها البته باید مراقب محرومیت‌های احتمالی برای مراحل بعدی هم باشند.

*** تراکتور؛ ببر و امیدوار باش
سخت‌ترین شرایط را در میان تیم‌های ایرانی امیدوار به صعود، تراکتور دارد. البته دوم شدن تراکتور در گروهش قطعی است و با هر نتیجه‌ای در بازی آخر مقابل الشارجه امارات، این تیم در رده دوم گروه باقی خواهد ماند اما شکست یا مساوی در بازی آخر، قطعا باعث حذف شاگردان رسول خطیبی خواهد شد. آنها همین حالا هم در میان تیم‌های دوم گروه‌ها کمترین امتیاز و بدترین وضعیت را دارند و حتی اگر مقابل الشارجه هم پیروز شوند، با برد احتمالی سه تیم دیگر از میان تیم‌های دوم گروه‌ها، حذف خواهند شد!

بنابراین پرشورها قبل از هر چیزی باید بخشی از کار را که بر‌عهده خودشان است، یعنی پیروزی بر الشارجه، انجام دهند و سپس منتظر بمانند تا تیم‌های دوم گروه‌های دیگر در بازی آخر امتیاز از دست بدهند و تراکتور به عنوان یکی از سه تیم برتر دوم گروه‌ها راهی مرحله بعد شود‌ اما نکته اینجاست که تراکتور در پنج بازی قبلی خود فقط یک پیروزی به دست آورده و چهار بازی دیگر خود را با تساوی پشت سر گذاشته است. آنها به همراه الشارجه، تنها تیم‌های بدون باخت لیگ قهرمانان آسیا هستند با این تفاوت که الشارجه سه برد و دو تساوی دارد و به عنوان تیم اول صعود کرده.

اما تراکتور با یک برد و چهار مساوی، باید منتظر سرنوشت باشد. چیزی که تراکتور را به صعود امیدوار می‌کند، این است که الشارجه بابت صعود ‌ یا از دست رفتن صدرنشینی دغدغه‌ای ندارد و ممکن است در مقابل تراکتور با تمام قوا به میدان نیاید و شانس پیروزی شاگردان خطیبی بیشتر باشد اما امتیازات زیادی که تراکتور در بازی‌های قبل از دست داده در نهایت ممکن است حسرت صعود را به دل این تیم و هوادارانش بگذارد.

یکی دیگر از مشکلات بزرگ تراکتور در این مسابقات، استفاده نکردن از تمام قوا و نیمکت‌نشین کردن ستاره‌هایی مثل شجاعی، عباس‌زاده و واسعی در بعضی از بازی‌هاست که در از دست رفتن امتیازات، نقش مهمی داشته است و امیدواریم رسول خطیبی در بازی امشب، با بهترین ترکیب و بهترین تصمیمات و تعویض‌ها، تیمش را پیروز و راهی مرحله بعد کند.

*** استقلال؛ چیزی برای از دست دادن نیست
استقلال پس از دو پیروزی در دو بازی اول، نتایج ضعیف‌تری کسب کرد و با یک باخت و دو مساوی، صعود را برای خودش سخت کرد. جدول گروه استقلال پیچیده‌ترین شرایط ممکن را دارد و خیلی‌ها هنوز هم نمی‌دانند چرا استقلال که در بازی رودررو به الدحیل باخته، باید با امتیاز برابر با این تیم در صدر جدول قرار بگیرد.

اگر فقط استقلال و الدحیل ۸ امتیازی بودند، امروز الدحیل صدرنشین بود اما چون سه تیم ۸ امتیازی در این گروه حضور دارند، قبل از نتایج رودررو، تفاضل گل آنهاست که مورد توجه قرار می‌گیرد و همین باعث صدرنشینی استقلال در پایان روز پنجم شده است. اگر در پایان هفته ششم هم هر سه تیم امتیازاتی برابر داشته باشند که این وضعیت فقط در صورت مساوی شدن دو بازی روز ششم رخ خواهد داد، استقلال با ۹ امتیاز به عنوان تیم اول صعود خواهد کرد و الدحیل با همین تعداد امتیاز و به دلیل کم بودن امتیازاتش نسبت به دیگر تیم‌های دوم گروه‌ها حذف خواهد شد!

اما اگر استقلال و الدحیل در روز آخر برالشرطه و الاهلی پیروز شوند، هر دو ۱۱ امتیازی می‌شوند و الدحیل که استقلال را در بازی رودررو برده، صدرنشین می‌شود و استقلال به احتمال زیاد به عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم راهی مرحله بعد خواهد شد. باخت به الشرطه، استقلال را قطعا حذف خواهد کرد، تساوی با این تیم هم اگر با پیروزی الاهلی یا الدحیل همراه شود، آبی‌ها را از صعود به مرحله بعد محروم خواهد کرد و به همین دلیل استقلالی‌ها باید بدون فکر کردن به مساوی و فقط و فقط برای برد به مصاف الشرطه بروند.

اتفاقی که اگر رخ دهد تا حدود زیادی صعود آنها به مرحله بعد را تضمین خواهد کرد. شاگردان مجیدی نباید فریب حذف شدن حریف عراقی را بخورند. همین تیمِ حذف ‌شده، در بازی قبلی خود الدحیلی را شکست داد که در مجموع دو بازی شش گل به استقلال زد! پس شاگردان مجیدی نباید به گمان بی‌انگیزگی الشرطه به مصاف این تیم بروند و باید با تمام قوا مقابل حریف عراقی قرار بگیرند و پیروز شوند تا به مرحله بعد صعود کنند.

کدخبر: ۳۸۶۷۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر