کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۸۰۳۱
تاریخ خبر:

سرنوشت‌ هشت چهره در ترازوی عدالت

روزنامه هفت صبح | آخرین وضعیت پرونده‌های برادران ریخته‌گران‌، ‌هادی رضوی ،‌‌عیسی‌شریفی‌،‌ محمد علی نجفی ،‌اکبر طبری ،‌شهرام جزایری‌،‌ فریبا عادلخواه و… محسن افشانی.

افکار عمومی ماه‌هاست درگیر پرونده چهره‌های مشهوری شده که برخی از آن‌ها جلسات دادگاه‌شان برگزار شده و برخی دیگر نیز شایعات گسترده‌ای پیرامون آن ‌طرح می‌شود. سخنگوی قوه قضائیه در جلسه روز گذشته خود درباره این چهرها و سرنوشت‌شان صحبت کرده که آن‌ها را مرور می‌کنیم.

* یک: برادران ریخته‌گران
بالاخره حکم نهایی این برادران اعلام شد. در حالی که رسانه‌ها از اتهام دو برادر صحبت می‌کردند، روز گذشته مشخص شد که چهار برادر ریخته‌گران محکوم شده‌اند! شهروز ریخته‌گران به جهت اخلال در نظام اقتصادی به ۷ سال حبس محکوم شده، فیروز ریخته‌گران به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به ۱۵ سال حبس محکوم شده است و بهروز ریخته‌گران متهم اصلی پرونده به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی و پولی و بانکی کشور به ۱۵ سال حبس محکوم شده است. او البته دو محکومیت دو سال و سه سال حبس هم دارد که مجازات اشد قابل اجرا خواهد بود. همچنین او به ردمال معادل ۸ هزار و ۵۹۶ میلیارد و ۸۵۲ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۶۰ ریال جزای نقدی محکوم شده است. متهم دیگر این پرونده فراز ریخته‌گران فرزند عباس به ۷ سال حبس محکومیت پیدا کرده است.

* دو: سید هادی رضوی
به گفته سخنگوی قوه قضائیه: «یک بخش از پرونده بانک سرمایه ۲۹ متهم دارد که تا الان ۱۹جلسه دادگاه علنی برای آن برگزار شده است و جلسات آن همچنان ادامه دارد. برای متهم اصلی یعنی هادی رضوی رای دادگاه صادر شده و در حال تایپ است. ان‌شاءالله پس از تایپ و ثبت در دادنامه محکومیت وی اعلام خواهد شد.»

* سه: عیسی شریفی
غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت عیسی شریفی قائم مقام قالیباف، اتهامات او، علت رسیدگی در دادگاه نظامی و همچنین اخباری که در این زمینه منتشر می‌شود، گفت: «هم خبر اعدام و هم خبر جاسوسی دروغ است و در پرونده چنین اتهاماتی وجود ندارد. پرونده در حوزه جرایم مالی است و در دادسرای نظامی رسیدگی و منجر به صدور کیفرخواست و در نوبت دادگاه است. برای اینکه ایشان نظامی و مأمور به شهرداری بود و سازمان قضایی نیروهای مسلح وظیفه رسیدگی به جرایم این حوزه را عهده‌دار است و کاملاً قانونی است.»

* چهار: اکبر طبری
اسماعیلی در این نشست خبری در پاسخ به سوالی در رابطه با صحت خبر دستگیری معاون اجرایی سابق قوه قضائیه توسط یکی از نمایندگان مجلس و اظهارنظر نماینده دیگری پیرامون اتهامات انتسابی این فرد گفت:« فردی که قبلا در حوزه ریاست، معاونت یکی از بخش‌ها بوده است و برخی به دلیل بی‌اطلاعی گفته‌اند که معاون رئیس قوه قضائیه بوده است تحت تعقیب قرار گرفت و پرونده‌ای تشکیل و در این ارتباط فرد مسئول که در آن حوزه شاغل بوده و برخی افراد دیگر بازداشت شده‌اند، این خبر صحت دارد اما موضوع پرونده آنگونه که در بیرون مطرح می‌شود نیست، در حال حاضر چیزی که در این پرونده مطرح است ناظر به ارتباطات ناصواب و خلاف موازین قضایی با برخی از اصحاب پرونده است. همچنین توصیه و اعمال نفوذ در برخی پرونده‌های قضایی مطرح است، این پرونده تازه تشکیل شده و تحقیقات در حال انجام است.»

* پنج: محسن افشانی
غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا محسن افشانی آزاد است، گفت: «چه کسی گفته آزاد است؟ ایشان غیر از پرونده اخیر از پرونده سابق محکومیت حبس داشته و در حال تحمل حبس است.»

* شش: شهرام جزایری
غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری گفت: «این پرونده در دادگاه تجدیدنظر است.»

* هفت: محمد علی نجفی
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره انتقادات مطرح شده به برگزاری علنی دادگاه قتل میترا استاد گفت: «کیفرخواست پرونده به گونه‌ای تنظیم شده بود که گویا قرار نیست جزئیات جلسه دادگاه منتشر شود و تنظیم کیفرخواست با این رویکرد بود زیرا از ابتدا اینطور فکر می‌شد که جلسه غیرعلنی باشد و به همین خاطر کیفرخواست بر اساس جلسه غیرعلنی تنظیم شده است که قاضی در دادگاه در خواندن کیفرخواست تذکری داد.» او در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه در دادگاه نجفی گفته شد عده‌ای مانع از رسیدگی به این پرونده شدند و دولت به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار معرفی این افراد شده است، گفت: «رئیس دادگاه نگفت مانع رسیدگی شدند بلکه گفت مداخله کردند. نه اشاره‌ای به دولت و نه اشاره به شخص خاصی بوده است. روندی در عملکرد پلیس و صداوسیما و رسانه‌ها بود که ما به آن انتقاد کردیم. مداخلاتی انجام شد که منطبق بر ضوابط قانونی نبود و رئیس دادگاه بدون ذکر اسم این موضوع را مطرح کردند. اینکه اسلحه را به فرد بدهند یا از او سوال بپرسند و … در پرونده امور غیرقضایی بود درنتیجه اشاره به دولت و غیر دولت نبود. اینکه اسلحه را در دست بگیرند نوعی مداخله بود.»

* هشت: فریبا عادلخواه
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت فریبا عادلخواه و اینکه کنسولگری فرانسه خواسته دسترسی به ایشان داشته باشد، گفت: «او جزو متهمانی است که اخیراً دستگیر شده و به لحاظ ماهیت پرونده و موضوعاتی که مطرح است هنوز وقت برای اطلاع‌رسانی در این پرونده نیست و اصل بازداشت ایشان را تایید می‌کنیم و با ادامه رسیدگی به آن اطلاع رسانی شفاف‌تری انجام می‌شود و در موقع مناسب تصمیم‌گیری می‌شود که به ادعاهای یکی از کشورها که مطرح شده چگونه پاسخ دهیم.»

***توضیح هفت صبح: فریبا عادلخواه در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه تحصیل کرده و دکترای خود را از مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی در پاریس گرفته است. او تابعیتی ایرانی - فرانسوی دارد و گفته می‌شود پژوهشگر موسسه مطالعات سیاسی پاریس است. او نویسنده آثاری چون «انقلاب باحجاب: زن مسلمان ایرانی» و «مدرن بودن در ایران» است. فریبا عادلخواه به تازگی کتاب جدید خود به نام « هزار و یک مرز ایران: سفر و هویت» را به چاپ رسانده است. او در سفرهای خود به ایران در زمینه‌‎های مختلف از جمله اقتصاد و سیاست سخنرانی داشته است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «مقام‌های فرانسوی در این زمینه تلاش کرده‌اند تا با طرف ایرانی درباره وضعیت و چگونگی بازداشت فریبا عادلخواه گفت‌وگو کنند و خواستار دسترسی کنسولگری فرانسه به او شده‌اند.»

کدخبر: ۲۶۸۰۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر