کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۴۶۷
تاریخ خبر:

سرنوشت‌ شاگرد‌ اول‌های‌ کنکو‌ر ۲۰‌سال پیش چه شد؟

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | از سال ۱۳۸۰ تا امروز، درست ۲۰ کنکور برگزار شده است. ۲۰ کنکور که در هر دوره رقابت آن، ۱۲ رتبه برتر را از رشته‌های هنر، علوم انسانی، تجربی و ریاضی به شکل جداگانه و پرآب و تابی در روزنامه‌ها و رسانه‌ها معرفی شده‌اند با عکس و تفصیلات. این ولی انتهای ماجرا نیست؛ همه آنها بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های ایرانی مسیر زندگی‌شان را به شکلی مشابه پی گرفته‌اند.

بررسی‌های ما اینطور نشان می‌دهد که اکثریت دارندگان رتبه‌های برتر و شاگرد اول‌های کنکور ۱۳۸۰ ، امروز در آمریکا زندگی می‌کنند.از بین اسامی‌ای که توانستیم ردی از آنها پیدا کنیم، فقط سه نفر در ایران هستند و حداقل هفت نفر در آمریکا زندگی می‌کنند. همچنین یکی از آنها امروز مشغول تدریس در دانشگاه‌های کشور است.بیایید آنها را مرور کنیم.

ندا ناطق / رتبه اول گروه ریاضی
رشته دانشگاه سال ۱۳۸۰: مهندسی برق دانشگاه شریف
آخرین وضعیت در سال ۱۴۰۰: استادیار مهندسی برق و کامپیوتر یوتا
استادیار تحقیقاتی چشم‌پزشکی و علوم بینایی در دانشگاه یوتا
ندا ناطق، مهندسی برق دانشگاه شریف دارد اما مدرک کارشناسی ارشد برق و دکتری‌اش را از دانشگاه معتبر استنفورد گرفته است. علاوه بر این از دانشگاه پرینستون هم یک گواهی بیوفیزیک شبکیه دارد و امروز در دانشگاه یوتا تدریس می‌کند. شاید فکر کنید چشم را چه به برق؟ موضوع تحقیق او در دانشگاه یوتا به حرکت چشم و ضبط تصاویر در شبکیه برمی‌گردد و در آزمایشگاه این دانشگاه به‌دنبال جوابی برای این سوال بوده که مغز چطور حرکات طبیعی چشم را کنترل می‌کند؟ او قبل از کار کردن در دانشگاه یوتا، عضو تیم صوتی تصویری گروه رسانه‌ای کمپانی اپل بوده است.

اشکان برنا / رتبه دوم ریاضی سال ۱۳۸۰
رشته قبولی دانشگاه سال ۱۳۸۰: مهندسی برق دانشگاه شریف
آخرین وضعیت در سال ۱۴۰۰: مهندس در شرکت اسپیس‌اکس
برنا امروز در کمپانی اسپیس‌ایکس کار می‌کند اما سال ۲۰۱۵ یکی از مهندسان کمپانی اپل بوده است. اسپیس‌ایکس شرکت تولیدکننده محصولات صنایع هوافضایی تجاری با مدیریت ایلان‌ماسک در آمریکاست. برنا ساکن کالیفرنیاست و تحصیلاتش را در برکلی در نزدیکی سانفرانسیسکو گذرانده. او یک مدرک دکتری در رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر از این دانشگاه دارد ولی بعد از این، مسیر زندگی‌اش را از دانشگاه جدا کرده. از سوی او بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ چهار درخواست ثبت اختراع در آمریکا ثبت شده است.

احسان شفیعی پور فرد / رتبه سوم کنکور ریاضی ۱۳۸۰
رشته قبولی دانشگاه سال ۱۳۸۰: اقتصاد دانشگاه شریف
آخرین وضعیت در سال ۱۴۰۰: محقق داده در والمارت و Lean TaaS
او امروز در کالیفرنیا زندگی می‌کند ولی دو دهه پیش، بعد از اینکه در دانشگاه شریف کارشناسی برق و کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد گرفت، تحصیلاتش را برای رشته مهندسی برق در دانشگاه ایلینوی ادامه داد. در همین دانشگاه هم در نهایت دستیار پژوهش شد. با اینکه دانشگاه او در ایران کمتر شناخته شده اما ایلینوی یکی از دانشگاه بسیار معتبر آمریکاست. او از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ دیتا ساینتیست (محقق داده پردازی) سایت والمارت بوده است. والمارت یک کمپانی بزرگ خرده‌فروشی و سوپرمارکت های بسیار بزرگ در آمریکاست که شهرت زیادی در ایالت‌های مختلف این کشور دارد. از ۲۰۲۰ تا امروز او همین سمت را در یک مجموعه دیگر به اسم Lean TaaS (برای آنالیز داده‌های بیمارستانی) داشته است.

محمد فلاحی / رتبه یک تجربی ۱۳۸۰
رشته قبولی دانشگاه سال ۱۳۸۰: بیوتکنولوژی دانشگاه تهران
آخرین وضعیت در سال ۱۴۰۰: استادیار مهندسی پزشکی دانشگاه ویرجینیا
فلاحی مدرک دکتری‌اش را از دانشکده پزشکی هاروارد گرفته و قبل از آن در دانشگاه میشیگان در رشته مهندسی شیمی تحصیلات خودش را تا مقطع دکتری ادامه داده است. فلاحی ابتدا تحصیلاتش را در رشته بیوتکنولوژی در دانشگاه تهران شروع کرده و تا کارشناسی ارشد آن را ادامه داده. حتی قبل از مهاجرت از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ در دانشگاه تهران کمک استاد بوده اما بعد از مهاجرت وارد دانشگاه میشیگان شده است.

اگرچه امروز او در دانشگاه ویرجینیا کار می‌کند اما قبلا دستیار آموزشی در دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان بوده. به نام او در گوگل اسکولار ۳۹ مقاله ثبت شده است.یکی از پرارجاع‌ترین مقالات او با ۱۹۰۰ ارجاع سال ۲۰۱۶ نوشته شده. در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هم سه جایزه مختلف به‌ترتیب از موسسه ملی بهداشت آمریکا، وزارت دفاع این کشور و جایزه پژوهش برتر سرطان را به دست آورده است. همچنین پایان‌نامه دکتری او جایزه مهمی هم از دانشگاه میشیگان برده است.

محمدامین خلیفه سلطانی / رتبه دوم تجربی ۱۳۸۰
رشته قبولی دانشگاه سال ۱۳۸۰: پزشکی دانشگاه تهران
آخرین وضعیت در سال ۱۴۰۰: فلوشیپ گوارش در دانشکده پزشکی هاروارد
او امروز فلوشیپ گوارش در دانشکده پزشکی هاروارد و پزشک بخش گوارش بیمارستان عمومی ماساچوست است. در زمان قبولی، در رشته پزشکی دانشگاه تهران تحصیلش را شروع می‌کند و بعد در دانشگاه سانفرانسیسکو پست دکتری خود را می‌گیرد. امروز ساکن بوستون است در پروفایل لینکدینش نوشته که ۷ افتخار و جایزه تا امروز برده است.

پیمان حبیب‌اللهی / رتبه سوم تجربی ۱۳۸۰
رشته قبولی دانشگاه سال ۱۳۸۰: پزشکی دانشگاه تهران
آخرین وضعیت در سال ۱۴۰۰: استادیار دانشگاه تگزاس
حبیب‌اللهی امروز یک رادیولوژیست ساکن شهر دالاس آمریکاست. او مدرک پزشکی خودش را از دانشگاه تهران دریافت می‌کند و بعد در دانشگاه پنسیلوانیا تحصیلاتش را ادامه می‌دهد و به آمریکا مهاجرت می‌کند.او تا سال ۲۰۱۸ استاد دانشگاه پنسیلوانیا بوده است. همکاری‌های پژوهشی او هم در بخش تصویربرداری مولکولی در بیمارستان عمومی ماساچوست با دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد ادامه داشته و امروز استادیار رادیولوژی مرکز سرطان دکتر اندرسون زیرمجموعه دانشگاه تگزاس هم هست. در این مدت چهار جایزه و افتخار هم در رشته‌اش از سمت انجمن رادیولوژیست‌ها به دست آورده است.

فاطمه منتظری / رتبه یک هنر ۱۳۸۰
آخرین وضعیت در سال ۱۴۰۰: فارغ‌التحصیل دانشگاه برکلی و ساکن آمریکا
او ابتدا کارشناسی و کارشناسی ارشدش را از دانشگاه تهران می‌گیرد و بعد برای دکتری به آمریکا مهاجرت می‌کند. منتظری در مقطع دکترای مطالعات زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه برکلی فارغ‌التحصیل شده و کارشناسی ارشد هنرهای اسلامی را از دانشکده الهیات Graduate Theological Union به پایان رسانده است.در طول تحصیلش بیشتر روی نسخه‌های خطی مصور فارسی قرون وسطی متمرکز بوده و روی نسخه خطی شعر لیلی و مجنون تحقیق کرده است. عنـوان تز کارشناسی ارشد او تحقیق درباره مرگ در متن و زمینه نقاشی‌های فارسی بوده است.او در لینکداینش نوشته که توانایی مطالعه نسخه‌های خطی فارسی و عربی را هم دارد. علاوه بر فارسی و انگلیسی به زبان‌های فرانسه و عربی هم مسلط است.

محمدرضا جلایی‌پور / رتبه یک کنکور انسانی ۱۳۸۰
رشته قبولی دانشگاه سال ۱۳۸۰: جامعه‌شناسی دانشگاه تهران
آخرین وضعیت در سال ۱۴۰۰: فعال سیاسی ساکن تهران

مسیر تحصیلی‌اش را از دانشگاه تهران، دانشگاه آکسفورد و مدرسه اقتصاد لندن گذرانده است. مدرک کارشناسی ارشدش را لندن گرفته، دکترای جامعه‌شناسی از دانشگاه هاروارد و یک مدرک لیسانس هم از دانشگاه تهران دارد. او چند سال پیش به ایران برگشت و فعالیت سیاسی در ایران را شروع کرد ولی قبل از این مدال طلای المپیاد ادبی در سال ۱۳۷۹ را هم جزو افتخاراتش داشته است. جلایی‌پور در دوران مهاجرت پژوهشگر همکار در گروه مطالعاتی پرینستون-آکسفورد و پست دکتری هاروارد هم بوده است.

سیدمحمدحسن رضوی / رتبه دوم کنکور علوم انسانی
رشته قبولی دانشگاه سال ۱۳۸۰: حقوق دانشگاه تهران
آخرین وضعیت در سال ۱۴۰۰: استاد دانشگاه تهران
او احتمالا تنها رتبه برتر سال ۱۳۸۰ است که امروز در یکی از دانشگاه‌های ایران تدریس می‌کند. رضوی سال ۱۳۸۴ از دانشگاه تهران با مدرک کارشناسی حقوق فارغ‌التحصیل می‌شود و بعد تحصیلاتش را در گرایش حقوق خصوصی همان دانشگاه تا ۱۳۸۶ ادامه می‌دهد. یک مدرک دکترای حقوق (حقوق اقتصادی، تجارت بین‌الملل) از دانشگاه نوشاتل، دانشکده حقوق سوئیس دارد و فوق‌دکترای خودش را از دانشگاه مک‌گیل کانادا گرفته است. بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته تحریم‌های اقتصادی همین دانشگاه تدریس را شروع کرده ولی از سال ۱۳۹۶ به ایران برگشته است و به‌عنوان هیات علمی دانشگاه تهران حقوق نفت تدریس می‌کند. رضوی یکی از بنیان‌گذاران موسسه «مشکات» به‌عنوان یک موسسه حقوق بین‌المللی ایرانی است.

صبا حقیقت قهقرخی / رتبه سوم کنکور علوم انسانی
رشته قبولی دانشگاه سال ۱۳۸۰: حقوق دانشگاه تهران
آخرین وضعیت در سال ۱۴۰۰: وکیل دادگستری
با جست‌و‌جوی نام او به اسم یک وکیل پایه یک دادگستری برخورد می‌کنیم که در یوسف‌آباد یک دفتر وکالت دارد. قهقرخی در دانشگاه تهران حقوق خوانده اما مدرک دکتری خود را در همین رشته از دانشگاه آکسفورد گرفته که پس از بازگشت، کار در همین رشته را ادامه داده است.

نکته: بررسی‌های ما اینطور نشان می‌دهد که اکثریت دارندگان رتبه‌های برتر و شاگرد اول‌های کنکور ۱۳۸۰ ، امروز در آمریکا زندگی می‌کنند.از بین اسامی‌ای که توانستیم ردی از آنها پیدا کنیم، فقط سه نفر در ایران هستند و حداقل هفت نفر در آمریکا زندگی می‌کنند. همچنین یکی از آنها امروز مشغول تدریس در دانشگاه‌های کشور است

کدخبر: ۴۰۰۴۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560792541

    نمیشد از یه عکس غیر سانسوری استفاده می کردید