کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۱۱۹
تاریخ خبر:

سرمایه‌گذاری شریک تجاری ترامپ برای ایرانی‌ها

روزنامه هفت صبح | آن‌قدر که روی حضور جواد هاشمی در یک تبلیغ تلویزیونی خرید خانه در دوبی مانور داده شد و دست ‌آخر پوزش هاشمی را هم به دنبال داشت، در مورد خود سوژه مورد تبلیغ کمتر حرف زده شد؛ برج‌ها و خانه‌هایی که به‌رغم تحریم‌های سفت‌وسخت، ثروتمندان ایرانی می‌توانند از همین تهران و با همین کارت‌های بانکی معمولی آنها را بخرند و دیگر اینکه مالک این پروژه، شریک و دوست صمیمی دونالد ترامپ است و حتی در فیلم‌های تبلیغاتی داماک در کنار هم ظاهر شده‌اند! با قوانین اقتصاد آزاد هم که نگاه کنیم، یک جای کار می‌لنگد!

طبیعی است که ما نمی‌خواهیم با هیچ کسب‌و کاری مخالفت کنیم اما تلاشمان برای تماس با دفتر دوبی این هلدینگ با پاسخ درشت و متفرعنانه آنها روبه رو شد که چطور به خودتان اجازه داده‌اید همینطوری با ما تماس بگیرید! این در حالی است که یک عضو سرشناس اتاق های بازرگانی مزایای خرید خانه از این هلدینگ برای ایرانی‌ها را ناچیز توصیف می کند.

تصور کنید صدا و تصویری که همیشه آن را در فیلم‌ها و سریال‌های ارزشی و مقاومتی می‌دیدید، از فردا شما را به یک زندگی لاکچری در ساحل پالم جمیرا دوبی دعوت کند. البته نیازی نیست که برای این تصور، خیلی دست به دامن قوه تخیلتان بشوید چون این دقیقا آگهی‌ای بود که از دو روز پیش همه جا دست‌به دست می‌شد.

سید جواد هاشمی، پایه ثابت فیلم‌های جنگی که به جز نقش مثبت چیز دیگری بازی نمی‌کرد، در یک ویدئوی تبلیغاتی افراد را تشویق به خرید خانه در دوبی می‌کند. ویدئوی او با این جمله نهایی که «برید بخرید و حالش را ببرید. بچه‌هاتونم دعاتون می‌کنند» در اینستاگرام خیلی سر و صدا کرد اما یک نکته حاشیه‌ای درباره آن مورد غفلت قرار گرفت: این بازیگر سینما و تلویزیون مشغول تبلیغ چه چیزی بود؟

*** خرید خانه در دوبی بدون یک درهم
هلدینگ داماک همان چیزی بود که هاشمی آن را تبلیغ می‌کرد. این شرکت‌ ساختمان‌سازی و عمرانی اماراتی از سال ۲۰۰۲ شروع به کار کرده و ۱۲۰ پروژه‌ ساختمانی متفاوت در کشورها و شهرهای مختلف دارد که از دوحه تا ریاض، بیروت تا لندن و جده تا ابوظبی ساخته شده‌اند اما تمرکز بیشتر این مجموعه بر دوبی بوده است. داماک سال‌هاست که برای مخاطب ایرانی تبلیغات خود را شروع کرده اما این بار سرمایه‌گذاری خودش را روی بازیگران و خواننده‌های داخلی انجام داده است.

با اینکه همه مسئولان آن اماراتی هستند اما کادر جداگانه‌ای برای مشتریان فارسی زبانش دارد که تعداد آنها نزدیک به ۲۰ نفر است. به‌‌رغم اینکه مبادلات مالی بین‌المللی در ایران تحریم شده، مشتریان ایرانی می‌توانند برای آنها به تومان پول واریز و به درهم خرید کنند. علاوه بر این وام و تسهیلاتی هم به مشتریان می‌دهد تا بتواند بازار رو به رکود خود را در این کشور نجات دهد.

این وام ۱۰تا ۲۵ ساله و بهره سه تا چهار درصد دارد. البته به این شرط داده می‌شود که شما اول پول ملک را بدهید و بعدا با گرفتن ۶۰ تا ۸۰ درصد بهای ملک به شکل وام، اقساط آن را ماهانه بپردازید. جالب اینکه وام را می‌توانند به نرخ روز به تومان تبدیل کرده و به حساب شما در ایران هم انتقال دهند.

*** این واحدهای لاکچری چند؟
حالا این هلدینگ خانه‌های لاکچری‌اش را چند می‌فروشد؟ قیمت پروژه‌های مختلف آن با هم فرق دارند. مثلا خرید یک سوئیت ۸۴ متری نزدیک فرودگاه مکتوم حداقل ۴۴۰ هزار درهم (بیش از دو میلیارد تومان) خواهد بود. حداقل قیمت‌ برای یک سوئیت در برج‌ دیگر آنها به سه میلیون و ۵۰۰ هزار درهم، که می‌شود ۲۲ میلیارد تومان هم خواهد رسید.

اما همه سازه‌های آن قابلیت انتقال مالکیت به افراد خارجی را ندارد. تنها برجی که ایرانیان می‌توانند آن را بخرند، آیکون تاورز بر اتوبان شیخ زاید در دوبی است. برای خرید آن اول باید ۵۰ هزار درهم یا ۳۲۰ میلیون تومان معادل آن را به حساب داماک بریزید. تا ۱۴ روز بعد باید مابقی مبلغ را واریز کنید. باز هم با این خانه به شما اقامت تعلق نمی‌گیرد.

به خاطر این که برای گرفتن اقامت باید ملک یا املاکی به ارزش حداقل یک میلیون درهم (شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان)خرید. به دلیل کرونا همچنین اجازه نمی‌دهند که خریداران فعلا قبل از خرید ملک خود را ببینند. این موضوع در جزوه‌های فارسی داماک هم آمده است که فعلا شرایط بازدید قبل از خرید برای آنها وجود ندارد.

*** بازیگران در رینگ داماک
کانال تلگرام داماک، یک روز بعد از سید جواد هاشمی، ویدئوی تبلیغاتی وحید شمسایی را آپلود کرد. تا امروز این هلدینگ عظیم را چهره‌های معروفی مثل علیرضا فغانی، لاله اسکندری، سیما تیرانداز، رضا رویگری، رضا بنفشه‌خواه و ۲۰ بازیگر مشهور دیگر تبلیغ کرده‌اند. سبک تبلیغاتی همه آنها هم مشابه همدیگر است: یک جمله انگیزشی و یک نصیحت به شیوه تبلیغات سنتی.

مسئول تبلیغات آن در ایران فعالیت می‌کند و می‌گوید که داماک مشاور خرید و یا شعبه‌ای در ایران ندارد و همه کارها را در همان دوبی انجام می‌دهند. مسئول فارسی زبان داماک اما عصبانی از تماس روزنامه‌ به هیچ سوالی درباره این هلدینگ جواب که نمی‌دهد، برخورد بسیار تندی هم دارد. قبل از این ویدئوهایی که بازیگران برای داماک ضبط می‌کنند، تبلیغات آن در شبکه ماهواره‌ای جم و طپش نمایش داده می‌شد.

حالا نکته جالب اینکه در تبلیغات تلویزیونی‌اش همیشه تصویری از مدیر داماک به همراه ترامپ نمایش داده می‌شود که مشغول امضا کردن چیزی شبیه توافق‌نامه هستند. بله درست خواندید؛ ترامپ. مالک شرکت ساختمان سازی داماک فردی به نام حسین علی سجوانی، هفتمین فرد ثروتمند امارات متحده عربی است. ترامپ برای داماک فقط یک شریک تجاری نیست بلکه دوست صمیمی او هم بوده که حتی دو سال پیش به همراه فرزندانش برای عروسی دختر سجوانی دعوت شده است.

این همکاری و شراکت در گسترده شدن امپراطوری سجوانی از دوبی تا کرواسی و لندن بی‌تاثیر نبوده است. ترامپ از دوستان صمیمی این تاجر اماراتی بوده و عکس‌های دو نفره زیادی با هم دارند اما آنها از چه زمانی با هم شریک هستند؟ مسئولان این شرکت در دوبی جواب درستی به اینکه ترامپ از چه زمانی به شریک داماک تبدیل شده، نمی‌دهند.

*** چرا دوبی؟
مالک داماک سال پیش در مصاحبه‌ای با بلومبرگ از رکود خرید ملک در دوبی شکایت کرده بود. قیمت واحدهای مسکونی در سال‌های گذشته در دوبی تا ۳۰ درصدهم افت کرده است. سرعت ساختمان‌سازی در این شهر دیگر مثل گذشته نیست به همین خاطر هم هلدینگ‌هایی که در دوبی فعالند، همه تلاششان را می‌کنند تا از کشورهای دیگر سرمایه را سمت خود جذب کنند. چرا داماک به ایرانی‌ها علاقه‌مند شده؟ با اینکه داماک تا حالا در ایران خانه نساخته اما تبلیغات زیادی برای ایرانی‌ها می‌کند. چرا که نه؟

تجربه ترکیه از جذب سرمایه ایرانیان در دو سال گذشته برای آن موفقیت زیادی به دنبال داشته است. طوری که روند خرید و فروش خانه از سوی ایرانی‌ها در ترکیه در مقایسه با سایر شهروندان غیرترک، از سال قبل پیشی گرفت. آخرین آمار رسمی ترکیه درباره معاملات مسکن به ماه ژوئن باز می‌گردد؛ در این ماه ایرانی‌ها با خرید ۳۹۸ خانه بالاتر از کشورهایی نظیر عراق، چین، آذربایجان و روسیه قرار گرفتند.
«اقامت» تنها دلیلی است که این سال‌ها باعث افزایش خرید خانه در ترکیه می‌شد.

در دوبی هم مهم‌ترین دلیل خریداران همین است: اینکه می‌توانند با خرید خانه در دوبی، اقامت دریافت کنند. با این حال اما این ظاهر ماجراست. مسعود دانشمند، فعال اقتصادی در دوبی می‌گوید که خرید خانه در این شهر این روزها اصلا عقلانی نیست. به این دلیل که ویزایی که امارات با خرید خانه می‌دهد یک ویزا و اقامت ۳ ساله است.

در توضیحات فارسی داماک هم به این موضوع اشاره شده که اگر یک یا چند ملک به قیمت بیشتر از یک میلیون درهم (شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان) بخرید می‌توانید یک اقامت سه ساله برای خودتان و خانواده درجه یک بگیرید. اینطور سه سال دیگر خریدار می‌ماند و یک خانه که نمی‌تواند با چیزی غیر از ویزای مسافرتی به مدت کوتاه در آن اقامت کند. این اقامت بعدا فقط به شرطی تمدید می‌شود که ملک خود را نفروشید. فقط به شرطی که یک یا چند ملک به ارزش بیش از ۲۰ میلیون درهم (۱۳۰ میلیارد تومان) خریده شود، اقامت دائم به افراد تعلق می‌‎گیرد.

*** ریسک خرید خانه در دوبی
با اینکه سایت داماک مدام بر روی بدون ریسک بودن خرید خانه در دوبی تاکید کرده اما این ماجرا آنقدرها هم بدون خطر نیست. مثلا اواخر دهه هشتاد یک رکود بزرگ در دوبی باعث شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران ورشکسته شوند و نتوانند املاک خود را نقد کنند. امروز هم به دلیل کرونا وضعیت مسکن در همه دنیا در شرایط رکود است به همین خاطر فعالان اقتصادی سرمایه‌گذاری در دوبی را یک قمار تمام عیار می‌دانند. قماری که در تبلیغاتشان طبیعتا به آن اشاره‌ای نمی‌شود.

کدخبر: ۳۷۰۱۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر