کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۳۷۴۸
تاریخ خبر:

سرطانی که هنگام خواب پیشرفت می‌کند

ژوهش جدیدی نشان می‌دهد که سلول‌های سرطان پستان عمدتاً در شب و هنگام خواب گسترش می‌یابند و به سایر قسمت‌های بدن می‌رسند. بدین ترتیب، این فرآیند آن طور که پیشتر تصور می‌شد، به طور مداوم طی روز رخ نمی‌دهد.

پژوهشگران هشدار دادند که این نتایج بدان معنا نیست که افراد مبتلا به سرطان باید از خوابیدن خودداری کنند تا از گسترش سرطان جلوگیری شود. پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که اختلال در خواب می‌تواند پیشروی سرطان پستان را بدتر کند، اما یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که در نظر گرفتن بهترین زمان از روز برای درمان سرطان می‌تواند درمان را مؤثرتر کند.

"نیکولا استو" (Nicola Aceto)، پژوهشگر "مؤسسه فناوری فدرال زوریخ" (ETH Zurich) و از اعضای این گروه پژوهشی، گفت: بیشتر درمان‌های سرطان، به منظور هدف قرار دادن سلول‌های تومور در یک زمان خاص طراحی نشده‌اند. درمان‌های ارائه‌شده با این تصور عمومی انجام می‌شوند که تومور وجود دارد و باید سعی داشت تا در هر زمانی به آن حمله کرد. اکنون بهتر از پیش می‌دانیم که در زمان‌های مختلف چه اتفاقی می‌افتد و درمان باید بهتر انجام شود.

"استو" و همکارانش پیش از این، پژوهش دیگری را در مورد سرطان پستان قابل متاستاز انجام داده بودند که طی آن، روند غیرمنتظره‌ای را تشخیص دادند. این پژوهش نشان داد که "سلول‌های توموری در گردش" (CTCs) شرکت‌کنندگان، یعنی سلول‌های ناشی از تومورهای مهاجم، بیشتر هنگام شب تکثیر می‌شوند.

پژوهشگران تصمیم گرفتند که در مورد ۳۰ زن مبتلا به سرطان پستان، از جمله ۹ زن مبتلا به نوع متاستاتیک سرطان که تحت درمان نبودند، تحقیقات بیشتری انجام دهند. دانشمندان در ساعات ۱۰ و چهار صبح، نمونه‌های خون را جمع‌آوری کردند.

تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که ۷۸ درصد از کل سلول‌های توموری در گردش، در نمونه‌های شبانه یافت شده‌اند؛ یعنی زمانی که زنان در خواب بودند.

سپس پژوهشگران، آزمایش‌های خون مشابهی را روی موش‌هایی انجام دادند که چهار نوع مختلف سرطان پستان به آنها القا شده بود. آنها دریافتند که با توجه به نوع سرطان، بین ۸۷ تا ۹۹ درصد از سلول‌های توموری در گردش، از نمونه‌های گرفته‌شده طی دوره خواب حیوانات به دست آمده‌اند. علاوه بر این، سلول‌های توموری در گردش به دست آمده از موش‌های خواب، بیشتر از موش‌های بیدار بودند. این بدان معناست که احتمال تشکیل شدن تومور جدید بیشتر بود.

"استو" گفت: اگرچه این نتایج در ابتدا شگفت‌انگیز بودند، اما یافته‌های ما در واقع منطقی هستند. سیستم ایمنی بدن به شدت تحت تاثیر چرخه خواب و بیداری بدن قرار دارد که به عنوان ریتم شبانه‌روزی شناخته می‌شود. با وجود این، به طور کلی تصور می‌شد که تومورهای سرطانی از این ریتم شبانه‌روزی تبعیت نمی‌کنند.

یافته‌های جدید، این تصور غلط را تصحیح می‌کنند، اما بسیاری از پرسش‌ها را نیز بی‌پاسخ می‌گذارند. "استو" افزود: ریتم خاصی وجود دارد که هنگام خواب به بیشترین اوج خود می‌رسد. در هر حال، ما نمی‌دانیم که دقیقا کدام لحظه از خواب در این میان مؤثر است و این که آیا خوابیدن بیشتر و کمتر به این امر کمک می‌کند یا خیر.

کدخبر: ۴۶۳۷۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر