کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۲۴۳
تاریخ خبر:

سرشاخ ترکیه و سوریه برسر ادلب

روزنامه هفت صبح | ‌در آخرین تحولات ترکیه مدعی شده که ۱۰۱ سرباز سوری را در ازای کشته شدن پنج سرباز ترکیه، به وسیله حملات نظامی کشته است‌ اما دمشق ادعای آنکارا را رد کرده است.

* یک: پنج سرباز ترک در حمله سوریه به پست نظارتی ترکیه در ادلب کشته شدند. در حمله ارتش سوریه به پست نظارتی ترکیه در ادلب پنج سرباز ترکیه کشته شد. ترکیه خواستار توقف حملات سوریه شد. خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه تهدید کرد ‌ انتقام سربازان ترکیه را از رژیم سوریه خواهد گرفت.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، روز دوشنبه ۲۱ بهمن (۱۰ فوریه) گفت پنج نظامی این کشور مستقر در یک پست دیده‌بانی در شمالی غربی ادلب کشته شدند. وزیر دفاع ترکیه هشدار داد که به زودی ارتش ترکیه مواضع نیروهای سوریه در ادلب را به شدت بمباران خواهد کرد. آکار گفت انتقام سربازان ترکیه را از نیروهای بشار اسد خواهد گرفت.

* دو: روسیه نگران تهدیدهای ترکیه است و هیاتی را برای مذاکره با ترکیه به آنکارا اعزام کرده است. هیات‌های ترکیه و روسیه روز دوشنبه در آنکارا برای دومین بار به منظور «بررسی راه‌های برقراری هرچه سریع‌تر آرامش در ادلب و پیشبرد روند سیاسی در سوریه» دیدار کردند. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد ‌ هنوز مذاکرات هیات‌های ترکیه و روسیه نتیجه‌ای نداده است. همزمان با جریان مذاکرات هیات‌های روسیه و ترکیه جنگنده‌های روسی به حملات خود در ادلب ادامه دادند و ارتش ترکیه نیز ۵۰۰ خودروی نظامی به ادلب اعزام کرده است.

* سه: اردوغان: سوریه تاوان سختی خواهد داد: رئیس‌جمهور ترکیه دیروز با تهدید شدید دولت سوریه، مدعی شد که دمشق باید هزینه سنگینی را بابت هدف قرار دادن نیروهای ترکیه پرداخت کند. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر دولت سوریه را تهدید کرد و مدعی شد که پاسخ ترکیه به کشته شدن نیروهای این کشور هنوز پایان نیافته است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، اردوغان همچنین گفت ‌ دولت سوریه پس از حمله به نیروهای ترکیه باید «هزینه سنگینی» را پرداخت کند. او مدعی شد: «با قدرت به حملات نیروهای حکومت سوریه پاسخ داده و خسارت‌هایی را به آنها تحمیل کردیم؛ اما این کافی نیست و پاسخ ما ادامه خواهد داشت.» رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت ‌ روز چهارشنبه گام‌های دولت ترکیه در خصوص ادلب را اعلام خواهد کرد.

* چهار: درخواست سوریه از جامعه بین‌الملل برای مقابله با ترکیه: وزارت امور خارجه سوریه حضور غیرقانونی نظامیان ترکیه در خاک این کشور را محکوم کرد. یک منبع در وزارت خارجه سوریه تأکید کرد که «رژیم ترکیه از رهگذر استقرار هر چه بیشتر نیروهای خود در ادلب و ریف آن و ریف حلب و حمله به مناطق مسکونی و برخی مقرهای نظامی به تجاوز خود به حاکمیت و اراضی سوریه» ادامه می‌دهد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این منبع گزارش داد که هدف ترکیه از این اقدام، «نجات ابزارهای خود در گروه‌های تروریستی در برابر پیشروی‌های ارتش سوریه است.» وزارت خارجه سوریه خاطر‌نشان کرد، این اقدامات ترکیه بیانگر اصرار دولت ترکیه بر عدم احترام به هرگونه تعهدات و تداوم رفتار به عنوان «یک رژیم خارج از قانون» است.

در بیانیه این نهاد سوریه آمده است، دمشق از جامعه بین‌الملل می‌خواهد برای مهار رفتار خصمانه دولت ترکیه و حمایت نامحدود آن از تروریسم در سوریه و لیبی، مواضع حتمی اتخاذ کند. وزارت خارجه سوریه در پایان تأکید کرد «تجاوزات رژیم ترکیه باعث احیای مجدد گروه‌های تروریستی نخواهد شد و نیروهای ارتش سوریه به تعقیب باقی مانده این گروه‌ها تا نابودی کامل و بازپس‌گیری کامل خاک سوریه ادامه خواهند داد.»

در همین ارتباط، «ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه حضور ترکیه در سوریه بدون موافقت دولت قانونی این کشور را «تجاوزگری» دانست که «باید با همه ابزارها در برابر آن مقاومت کرد.» سوسان با تأکید بر لزوم اخراج نیروهای خارجی به ویژه نیروهای ترکیه از سوریه، تصریح کرد: «رژیم ترکیه از آغاز بحران، علیه سوریه توطئه کرد و حامی اصلی تروریسم بوده است. وظیفه ما نیز این است که برای تضمین احترام به حاکمیت کشور خود فعالیت کنیم و به هر‌گونه حضور خارجی پایان دهیم.»

* پنج: روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، دیروز در تحلیلی نوشته است: روسیه و ترکیه روز دوشنبه دور دوم مذاکرات درباره وخامت اوضاع در ادلب سوریه را برگزار کرده و تلاش کردند تا در شرایط رویارویی مستقیم بین ارتش ترکیه و نیروهای دولتی سوریه در منطقه، به سازشی در این زمینه دست یابند. این در حالی است که روز دوشنبه، گزارشات از منطقه، حاکی از تلفات جدید هر دو طرف ترکیه‌ای و سوری بود.

مقامات آنکارا خواستار متوقف شدن کامل عملیات نظامی ارتش سوریه در منطقه هستند و تهدید کرده‌اند که ممکن است عملیات نظامی گسترده‌ای را در این منطقه آغاز کنند. بر اساس اطلاعات رسانه‌های گروهی، تعداد تسلیحات نظامی منتقل شده از ترکیه به سوریه از هم‌اکنون از حجم تسلیحات درگیر در عملیات‌های قبلی فراتر رفته است. عدم توافق بین مسکو و آنکارا ممکن است به از بین رفتن قالب «مذاکرات آستانه» (با مشارکت سه کشور ضامن صلح در سوریه: روسیه، ترکیه و ایران) و نزدیکی ترکیه به ایالات متحده منجر شود.

روز شنبه گذشته، روسیه و ترکیه رایزنی‌های دوجانبه برای بررسی اوضاع در ادلب را در آنکارا آغاز کردند. ریاست هیات نمایندگی روسیه در این مذاکرات بر عهده ‌الکساندر لاورنتیف‌ نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه و ‌سرگئی ورشینین‌ معاون وزیر امور خارجه روسیه بود و ریاست هیات ترکیه‌ای نیز برعهده‌ سادات اونال‌ معاون وزیر خارجه ترکیه قرار داشت.

کدخبر: ۳۰۹۲۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر