کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۵۱۸
تاریخ خبر:

سرسام در بورس؛ روز پرماجرای شاخص و سهم

روزنامه هفت صبح | بورس دیروز یک‌دست سبزپوش بود. از مجموع ۳۴۰شرکت بورس سهام هیچ شرکتی کاهش قیمت پیدا نکرد. در این روز شاخص کل بورس با رشد بی‌سابقه ۳۹هزار واحدی از مرز ۹۰۰هزار واحد گذشت و در جایگاه ۹۱۷هزار واحدی ایستاد.

این مورد نشان می‌دهد، در آینده نزدیک می‌توانیم شاهد شاخص شش‌رقمی در بازار سرمایه باشیم. دیروز در کنار افزایش چشمگیر شاخص بورس، شاهد پنج اتفاق عجیب بودیم؛ از قفل شدن بازار سرمایه و نبود فروشنده، تا صف خرید دوبرابری عرضه اولیه پگاه گیلان از اتفاقات عجیب دیروز بودند.

* یک: قفل شدن بازار سرمایه یکی از پیامدهای هجوم خریداران در بورس بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد، دیروز تنها یک نماد یعنی کسرام متعلق به شرکت پارس سرام صف خرید نداشت. به عبارتی دیروز اگر می‌خواستید در بورس سهام بخرید، باید در صف‌های طولانی منتظر می‌ماندید تا یک فروشنده پیدا شود. به جز کسرام همه سهم‌ها چه ارزنده و چه حباب‌دار، با افزایش پنج‌درصدی و حتی بیشتر مواجه شدند.

* دو: مجموع ارزش صف‌های خرید دیروز در بورس حدود ۷۰هزار میلیارد تومان برآورد شده است. چنین مبلغی برای خرید سهام ثبت سفارش شده بود و فروشنده‌ای برای آن وجود نداشت. بررسی گزارش‌های سازمان بورس نشان می‌دهد، دیروز حجم معاملات هفت‌هزار میلیارد تومان بود و این یعنی تنها ۱۰درصد سفارش‌دهنده‌ها موفق به خرید سهام شدند. برای درک بزرگی عدد ۷۰هزار میلیارد تومان باید توجه داشته باشید که کل ارزش ثبت شده شستا به عنوان بزرگترین هلدینگ ایران، هشت‌هزار میلیارد تومان است.

* سه: نمادهایی که تازه وارد بورس می‌شوند برای مدتی شاهد صف خرید هستند. یعنی کمتر کسی حاضر می‌شود آنها را بفروشد. این مورد برای شرکت پگاه گیلان که چهارشنبه گذشته با نماد غگیلا وارد بورس شد، کمی متفاوت است. دیروز خریداران برای این نماد تا ۴۰۰میلیون سهم ثبت سفارش کردند در حالی که کل سهام این شرکت ۲۰۰میلیون سهم است. این یعنی پگاه گیلان می‌توانست دوبار کل شرکتش را در بورس بفروشد!

* چهار: رشد شاخص بورس هر روز در حال رکوردشکنی است اما رکوردشکنی دیروز کمی متفاوت بود. رشد ۳۶هزار واحدی شاخص بورس درحالی اتفاق افتاد که نشان از رشد ۴٫۵درصدی بازار سرمایه دارد. این رشد روزانه در تاریخ بورس کم‌سابقه است.

* پنج: شرکت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به اینکه قیمت سهامشان دامنه نوسان ندارد، تنها شرکت‌هایی بودند که بدون دردسر می‌شد سهامشان را خرید. با وجود اینکه این شرکت‌ها در روزهای عادی مشتری کمتری دارند، دیروز با توجه به قفل شدن بازار، سرمایه‌گذاری‌ها به صدر گروه‌های بورسی آمدند.

طوری که شاخص صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با رشد ۹٫۸درصدی روبه‌رو شد که حدود دو برابر رشد شاخص کل است. این مورد نشان می‌دهد تازه‌واردهای بورس به خوبی مسیر خود را به سمت سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها پیدا کرده‌اند و این مورد امیدوارکننده است.

کدخبر: ۳۲۴۵۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر