کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۰۱۳۸
تاریخ خبر:

سرباز بابلی، آملی و تهرانی در راس اخبار رسانه‌ها

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| دیروز سربازها توجه همه رسانه‌ها را به خود جلب کردند. اگر خلاصه‌اش را بخواهید، ماجرای اول مربوط به سربازی است که هفته قبل با یک سارق درگیر شد و دیروز خبر آمد که سارق بابت کتکی که خورده شکایت کرده است. ماجرای دوم به سربازی مربوط می‌شود که سال پیش از نماینده مجلس سیلی خورد و دو روز پیش جزئیاتی از پرونده را منتشر کرد. ماجرای سوم هم مربوط به سربازی می‌شود که سال قبل از یک قاضی دادگستری شش سیلی خورده بود و امسال در مراسم روز دانشجوی دانشگاه تهران سخنرانی جالبی داشت. ماجرای مفصل هر کدام از این سه سرباز را در ادامه بخوانید.

قالیباف از حرفش برگشت
عابد اکبری را باید پر‌حاشیه‌ترین سرباز یک سال گذشته در همه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی معرفی کنیم. ماجرای او را به‌خاطر دارید؟ سوم بهمن سال پیش او اجازه ورود بدون مجوز خودروی نماینده مجلس به‌خط ویژه اتوبوس را نداد و به‌خاطر همین با سیلی آقای نماینده روبه‌رو شد. علی‌اصغر عنابستانی (نماینده سبزوار) اول تکذیب کرد و حتی گفت که سرباز با باتوم به او ضربه زده ولی بعد در یک ویدئو عذرخواهی کرد؛ با این حال مدام تاکید داشت که هیچ سیلی به سرباز نزده.

البته که این سیلی بعدا در دادگاه هم تایید شد. عابدی که امسال وارد ۲۳ سالگی شده، از آمل برای سربازی به تهران آمده بود. در همه این مدت پلیس راهور پشت او را خالی نکرد و رفتار نماینده مجلس را به مقامات قضایی گزارش داد. پلیس راهور از عنابستانی شکایت کرد اما هیچ‌وقت جزئیات آن شکایت به رسانه‌ها نرسید. تا اینکه رئیس مجلس که به مناسبت شانزدهم آذر به دانشگاه شهید بهشتی رفته بود، ماجرا را زیر‌سوال برد. او گفت: «عنابستانی به سرباز راهور سیلی نزده بلکه او را هل داده است.»

سرباز آملی که دیگر خبررسانی با شبکه‌های اجتماعی را خوب بلد است، همان روز یک لایو در اینستاگرام گذاشت و گفت: «اتهام سیلی زدن عنابستانی در دادگاه تایید شده، چطور رئیس مجلس می‌گوید او فقط مرا هل داده؟» قالیباف یک روز بعد حرف خودش را اصلاح کرد. او به فارس گفت که «عنابستانی قبلا به او گفته بود که حکم دادگاه، او را از سیلی تبرئه و براساس هُل دادن محکوم به ضرب بلااثر کرده است اما بعد از صحبت‌های دیشب سرباز وظیفه راهور متوجه شدم دادگاه بدوی تشخیص بر ضرب بلااثر (سیلی) داده که البته بعدا با اعلام رضایت طرفین پرونده مختومه شده است.»

این ماجرا یک بُعد جالب دیگر هم داشت. عنابستانی اول با شنیدن حرف‌های رئیس مجلس، از قالیباف تشکر کرد ولی بعد که پشیمانی او را دید گفت که «او سودای ریاست جمهوری دارد.» عنابستانی در اینستاگرامش خطاب به رئیس مجلس اینطور نوشت:
آقای قالیباف آنقدر مسئله برایش مهم نبوده که برود ببیند چه کسی درست گفته چه کسی غلط و بعد در تریبون اعلام عمومی کند. خیلی خنده‌دار است.

قالیباف چندین‌بار به خود من گفته من فیلم را نگاه کردم و از این فیلم اصلا سیلی در نمی‌آید و مشخص است که شما هل دادید. حالا تحت تاثیر فضای رسانه‌ای می‌گوید عنابستانی به من غلط گفته. اصلا فرض کنید من گفتم؛ ایشان نمی‌توانست رای را نگاه کند؟
آقای قالیباف می‌خواست برود به یک جلسه به این مهمی، نمی‌توانست رای دادگاه را نگاه کند؟ رئیس مجلس که وظیفه‌اش حضانت از مجلس و حفظ حیثیت مجلس است، یک مسئله به این مهمی برایش اهمیت ندارد که یک حرفی می‌زند، حرفش را عوض کند؟

دو شب بازداشت به علت دکمه باز یقه
سرباز بعدی که حرف‌های جنجالی او به مناسبت مراسمی در روز دانشجو حاشیه‌های زیادی پیدا کرد، به «سرباز بابلی» معروف است. محمد‌حسن کریمی سال ۱۳۹۹ در دادگستری بابل خدمت می‌کرد. یک روز یکی از بازپرس‌های دادگستری بابل هنگام مراجعه به محل کار از در ورودی ارباب رجوع وارد می‌شود و به درخواست سرباز وظیفه‌شناس برای بازرسی بدنی نه‌تنها اجازه این کار را نمی‌دهد، بلکه با او برخورد فیزیکی هم می‌کند، اقدامی که با اعتراض سرباز و خانواده‌اش مواجه می‌شود.

بعد از کش‌و‌قوس زیاد قاضی از او در حضور مقامات قضایی استان عذرخواهی و صدا‌و‌سیما هم از او به‌عنوان سرباز وظیفه‌شناس تقدیر می‌کند. روز مراسم شانزده آذر امسال او برای گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران تعریف کرد که یک‌بار به‌خاطر اینکه فراموش کرده بود دکمه یقه‌اش را ببندد، ۴۸ ساعت بازداشت شده بود. یک مروری هم روی ماجرای سال گذشته خود کرد و اینطور گفت: «قاضی من را به جرم انجام وظیفه و فقط به‌خاطر اینکه او را نشناخته بودم، روی صندلی بست و شش ضربه سیلی زد.

چنین چیزی را فقط در فیلم‌های ساواکی دیده بودیم. بعد {در دادگاه بعدی قاضی دیگر} باور نمی‌کرد. هرچه می‌گفتم موضوع در صدا‌و‌سیما هم مطرح و تمام شده است، می‌گفت هم شما و هم صدا‌و‌سیما دروغ می‌گویید. خاطره دیگری هم دارم این است که از حمام آمده بودم و در گرمای تابستان یادم رفته بود دکمه‌ام را ببندم. فرمانده من را دید و گفت: سرباز چرا دکمه‌ات باز است؟ به‌خاطر این برایم ۴۸ ساعت بازداشت رد کرد.»

او یک خاطره دیگر هم تعریف کرد: «ظلم دیگری هم در سربازی به سربازان تحصیلکرده می‌شود. یک هم‌خدمتی فارغ‌التحصیل دکترای شیمی دانشگاه تهران داشتم که زمان تقسیم‌بندی او را در بهداری ستاد فرماندهی نیروی انتظامی، قسمت نگهداری از معتادان انداخته بودند. کار او این بود که هر روز نمونه ادرار معتادان را بگیرد و دستشویی را شست‌و‌شو دهد. یعنی کاری می‌کرد که دور از شأن کسی است که دکترای شیمی دانشگاه تهران دارد.»

شکایت از سرباز
هفته پیش فیلمی از برخورد یک سرباز با سارقی که کیف یک زن را در خیابان دزدیده بود، منتشر شد. در این فیلم سرباز شجاع وقتی دید سارق قصد دارد کیف زنی را بدزدد، در دفاع از او وارد عمل شد. او ابتدا با خودرو به سارق کوبید و سپس با سارق گلاویز شد. بعد از این اتفاق محمد نوری (سرباز) حتی به صدا‌و‌سیما دعوت شد و ماجرا را از زبان خودش هم تعریف کرد و گفت به‌خاطر گرفتن چاقوی سرباز درگیری آنها طولانی‌تر شده بود. همان روزی

که ویدئو منتشر شد، کارشناسان زیادی به این فکر افتادند که اگر این برخورد منجر به آسیب به سارق می‌شد، تکلیف سرباز شجاع چه بود؟ از قضا همین هم شد. روز پیش سرباز نوری خبر داد که سارق از او بابت کتک‌هایی که خورده شکایت کرده است. همان روزی که این ماجرا اتفاق افتاد در گزارشی به بررسی این پرداختیم که آیا ممکن است برخورد سرباز با سارق دردسری برای او درست کند؟

برخی از وکلا آن روز توضیح دادند که اگر ضربه عمدی سرباز به دزد مشکی‌پوش منجر به صدمه‌ای به او می‌شد یا حتی مرگش را رقم می‌زد، می‌توانست برای سرباز خیلی گران تمام شود چون او دست‌کم مجبور می‌شد دیه بپردازد یا حتی ممکن بود به قتل‌عمد یا شبه‌عمد متهم شود. آن روز کامبیز نوروزی در جواب به این سوال به هفت صبح گفته بود که کارشناس باید بررسی کند که این عمل سرباز دفاع مشروع بوده یا نه که حکم صادر کردن درباره آن آنقدر هم راحت نیست.

عدالتخواه‌ها پشت موج سربازی
ماجرای بسیاری از این سربازها را پویشی به اسم جنبش عدالتخواه خبری کرده ‌است. مثلا سرباز بابلی یکی از نمونه‌هایی بود که این گروه آن را رسانه‌ای کرد. با وجود گذشت یک سال از این ماجرا و عذرخواهی قاضی، یکی از دانشجویان سابق عدالتخواه گفته بود که هنوز پرونده قضایی این گروه بسته نشده است. جنبش عدالتخواه کمپینی به اسم لغو سربازی اجباری و از سربازی بگو را هم کلید زده بود. همچنین یکی دیگر از کمپین‌های آنها افزایش حقوق سربازان بوده که امسال محقق شد.

اولین‌بار احسان چنارانی، یکی از اعضای همین جنبش سال ۱۳۹۲ در دیدار با رهبری از مشکلات سربازی گفت. نماینده دیگر آنها هم در دیدار مجازی سال گذشته به همین موضوع اشاره کرد. اخیرا این جنبش کمپینی هم در خبرگزاری فارس راه انداخته بود تا موضوع در سطح نماینده‌های مجلس پیگیری شود. جنبش عدالتخواه از سال ۱۳۹۲ در فضای سیاسی کشور به حدی قدرتمند شد که حتی سال ۱۳۹۸ لیستی برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم منتشر کرد. این گروه معمولا دسترسی خوبی به اطلاعات پشت پرده و همچنین افراد صاحب نفوذ دارد و شانس‌ این را داشته‌اند که فعالیت‌های اجتماعی‌شان کمتر با برخوردهای سلبی روبه‌رو شود.

کدخبر: ۴۳۰۱۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر