کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۱۳۸۵
تاریخ خبر:

سخنان غیرمنتظره وزیر خارجه روسیه در مورد برجام

خبرگزاری تاس گزارش داد؛ سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه (امروز) در یک کنفرانس تاکید کرد که رایزنی درباره آینده برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بدون حضور آمریکا هم ممکن خواهد بود.
ریابکوف ادعا کرد: هر چند حفظ توافق هسته‌ای با ایران بدون اینکه تهران امتیازی بدهد غیرممکن است.

وی همچنین با غیرمسئولان خواندن تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای، تصریح کرد: خروج واشنگتن از این توافق خطر تشدید درگیری‌های نظامی در خاورمیانه را افزایش می‌دهد. ما نمی‌خواهیم شاهد این باشیم که این اقدام آمریکا زمینه‌ای برای افزایش درگیری‌های نظامی در خاورمیانه باشد هر چند که خطر این اتفاق کاملا مشهود است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: بر اساس ارزیابی‌های ما، خطر وقوع این اتفاق پس از تصمیم اخیر آمریکا در حال افزایش است.

ریابکوف همچنین خاطرنشان کرد: دلایل اصلی آمریکا برای خروج از برجام هیچ ارتباطی با خود این توافق ندارد و مربوط به رویکرد واشنگتن در سیاست‌هایش در قبال تهران در خاورمیانه است. ما بر این باوریم که این تصمیم به دلایلی گرفته شد که هیچ ارتباطی با برجام ندارد و باید بگویم که نمایندگان آمریکا این مساله را کتمان نمی‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر طرف‌های توافق خواست سیاسی لازم برای حفظ توافق هسته‌ای را داشته باشند این مساله علیرغم خروج آمریکا نیز ممکن است. ما باید پارامترهای کار در چارچوب برجام بدون آمریکا را تعیین کنیم. ما بر این باوریم که این کار هم به صورت تئوریک و هم در عمل ممکن است.

این مقام روس تاکید کرد که این مساله تا حد زیادی منوط به خواست سیاستمداران به ویژه در کشورهای اروپایی است.

وی افزود: مهمترین مساله این است که عناصر خواست سیاست ایران در منطقه و برنامه موشکی‌اش، خشم آمریکایی‌ها و متحدانش را بر می‌انگیزد. وزارت امور خارجه (روسیه) بر این باور است که آمریکا تصمیم خود را تغییر نخواهد داد و قصد ندارد تصمیمش درباره خروج از توافق هسته‌ای را مورد بازبینی قرار دهد.

ریابکوف خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور دونالد ترامپ آنچه روز ۸ مه گفته است را به واقعیت تبدیل خواهد کرد.

وی در پایان گفت: روسیه طبق مسئولیت‌های خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک به کار برای طراحی مجدد تاسیسات غنی‌سازی فردو ادامه خواهد داد. مسکو به تعهداتش ذیل برجام به همان اندازه که دیگر طرف‌ها به توافق پایبند می‌مانند، عمل خواهد کرد.

کدخبر: ۲۱۱۳۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mohamad001

    قراداد ترکمنچای قرن جدید تا کی به این رو س های اراضی خور باید باج بدیم ایستاده مر دن بهتراز زانو زدنو زندگی کردنه

  • arashroshan

    بفرما!اینم روسیه که سنگش رو به سینه میزد ید

  • hamedali

    اینا جایی که منافعشون بخطر بیافته نه ایر ان رو می شناسند نه سوریه رو از اینور بما دست دوستی می دند از اونور با اسراییل بد ه بستون می کنند به این روسها نمی شه هیچو قت اعتماد کرد

  • alirafat

    خخخ از اين روس ها نامردتر نداريم

  • salambarto

    ریابکوف :حرف های من به غلط ترجمه شده.