کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۳۳۸۴
تاریخ خبر:

سحر قریشی‌ شکست‌ خورده در گیشه اما‌ پرکار

روزنامه هفت صبح ، احمد رنجبر | بازخوانی جزء‌ به جزء‌کارنامه سینمایی سحر قریشی از سال ۸۸ تا امروز. بررسی فروش فیلم‌های این بازیگر نشان می‌دهد او تقریبا همواره در گیشه ناکام بوده است. با این کارنامه چرا بازیگری پرکار است و پیشنهادهای متعدد دارد؟

سحر قریشی سال ۸۸ با سریال «دلنوازان» به شهرت رسید. شخصیت یلدا در این ملودرام به چشم آمد و مورد توجه مخاطب تلویزیونی قرار گرفت. قریشی به‌دلایلی اجازه ادامه همکاری با سریال‌های تلویزیونی را به‌دست نیاورد. خیلی زود راهش را به سمت سینما کج کرد و همزمان در تله‌فیلم‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی حضوری فعال داشت. سحر قریشی بازیگری پرکار است؛ ‌غالب فیلم‌هایش هم در دسته آثار تجاری قرار می‌گیرند اما هیچ‌کدام پرفروش نشده‌اند.

کارنامه‌اش از سال ۸۸ تاکنون ورق خورده است… پیش از آن بخش‌هایی از مصاحبه سه‌سال پیش او به نقل از سایت شایان‌فیلم را مرور کنیم. حرف‌هایش جالب است اما بعد از سه‌سال شکل عینی نگرفته: «من با ملودرام و سریال «دلنوازان» به مردم معرفی شدم و پس از آن در سینما در هر نقش و فیلمی که احساس کردم جای کار دارد، چه جدی و چه کمدی بازی کردم. اما من بازیگر طنز نیستم و اصراری هم ندارم که به‌عنوان بازیگر گیشه و سینمای تجاری از من یاد کنند.

شاید هیچ‌کدام از این دو فضا، سلیقه من نبوده است. همان‌طور که گفتم از این به بعد این رویه تغییر خواهد کرد و طبق سلیقه خودم کار می‌کنم… سلیقه من هم همین بوده و هست. این مسیری است که بیشتر همکاران ما آن را تجربه کرده‌اند، یعنی در مقطعی در فیلم‌های تجاری بازی کردند و این آثار در گیشه فروخت، اما بعد با افزایش سن سینمایی تغییر مسیر دادند و در آثاری متفاوت‌تر بازی کردند و در جایگاهی قرار گرفته‌اند که تحسین‌برانگیز است.

البته عزیزانی هم در سینما هستند که با شروع بازیگری آنها این اتفاق افتاده، فکر کنم خدا آنها را خیلی زیادتر دوست داشته است که طبق سلیقه خودشان در فیلم‌ها بازی کرده‌اند… به این فکر نمی‌کنم که فلان کارگردان چون پیشکسوت است، حتما با او کار کنم. البته این را هم دوست دارم، اما به‌نظرم خیلی از کارگردان‌های جوان هستند که نسبت به سنشان فهیم‌ترند و فیلم‌های خیلی خوبی می‌سازند و نگاهی جدیدتر و درعین حال عمیق‌تر دارند. سواد سینمایی آنها بالاست و دغدغه‌مند هستند. بنابراین اصلا برایم فرقی نمی‌کند با چه کارگردانی کار کنم و حتی اگر یک کارگردان فیلم‌اولی هم تفکر و نگاه خوب و درستی داشته باشد، با او کار خواهم کرد.»

*** سال ۹۰
سحر قریشی سال ۹۰ در «ساعت شلوغی» بازی کرد. یک فیلم ملودرام خانوادگی که توانست رضایت مخاطب عام را به‌دست بیاورد. این فیلم از معدود ساخته‌های آرش معیریان است که واکنش منفی مخاطبان را به‌همراه نداشت. قریشی یک‌سال قبل «لج و لج‌بازی» را روی پرده داشت. قریشی پیش از آن در سریال «دلنوازان» به شهرت رسیده بود. لج و لجبازی اولین‌فیلم کارنامه سینمایی او محسوب می‌شود که فیلمی ‌تجاری است. این فیلم به تقلید از فیلم‌های موفق زن و شوهری ساخته شد اما نتوانست پا جای پای آن‌ها بگذارد. قریشی سال ۹۰ در «محرمانه تهران» مهدی فیوضی هم بازی کرد که اکران نشد. «همه‌چی عادیه» را از یاد نبریم؛ ‌فیلمی‌ که سال ۹۷ روی پرده رفت و توفیقی به‌دست نیاورد.

*** تعداد فیلم‌ها: سه فیلم
* پرفروش‌ترین فیلم: اگر بخواهیم میانگین را درنظر بگیریم ساعت شلوغی بیشترین‌فروش را در میان فیلم‌هایی که اشاره شد، به‌دست آورد. این فیلم سال ۹۰ در میانه جدول قرار گرفت. درمجموع هیچ‌کدام از فیلم‌ها فروش معقولی نداشته‌اند.

* کم‌فروش‌ترین فیلم: همه‌چی عادیه سال ۹۷ اکران شد و ۲۷۰میلیون فروش کرد. این فیلم در رتبه ۵۴ ایستاد که گویای وضعیت آن است. لج و لج‌بازی هم فروش متوسطی داشت و به‌رغم برخورداری از چند بازیگر مطرح گیشه‌اش قابل اعتنا نشد.

* عملکرد کلی: هیچ‌کدام از فیلم‌هایی که اشاره شد در کارنامه سحر قریشی قابل اتکا نیستند. در این میان لج و لج‌بازی برای او از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا‌که نقطه شروع او در سینما محسوب می‌شود. او کار سینمایی‌اش را با یک فیلم تجاری استارت زد اما هیچ‌گاه تبدیل به ستاره پرفروش نشد.

*** سال ۹۱
«دوباره با هم» فیلمی به‌شدت ضعیف و دوپاره است که حتی صدای اعتراض بازیگران فیلم از جمله خود سحر قریشی را درآورد. همزمان با اکران فیلم سایت سینما کده اینطور به مصاف آن رفت: « دوباره با هم بدون اینکه بتواند منطق روایی یک ملودرام خانوادگی را رعایت کند، دردام سطحی نگری خود می‌افتد و حتی قدرت کشاندن مخاطب به سینما را نیز نمی‌تواند داشته باشد. ازطرفی ریتم کند و خسته کننده آن نیز مخاطب را کلافه کرده و حضور بازیگران حرفه‌ای و گیشه پسند نیز نمی‌تواند فیلم را از سقوط در ورطه سطحی نگری و کلیشه نجات دهد.» کیفیت همه چی آرومه هم پایین است و در زمان اکران نقدهای منفی درباره‌اش نوشته شد. گشت ارشاد فیلمی قابل تامل است که در ابتدای اکران گرفتار توقیف شد.

تعداد فیلم‌ها: ‌سه فیلم گشت ارشاد، همه چی آرومه و دوباره با هم با بازی سحر قریشی سال ۹۱ روی پرده رفتند.

* پرفروش‌ترین فیلم:گشت ارشاد فیلم سحر قریشی نیست. او نقشی فرعی دارد و زیر سایه حمید فرخ نژاد و پولاد کیمیایی و البته سوژه ملتهب فیلم است. قریشی نقشی فرعی در گشت ارشاد بازی کرد. فیلم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروخت که از پرده پایین آمد. اگر این اتفاق رخ نمی‌داد تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم کارنامه قریشی می‌شد.

* کم‌فروش‌ترین فیلم:دوباره با هم ۲۲۱,۳۰۰,۰۰۰ تومان و همه چی آرومه ۴۴۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان فروختند که در میانه جدول قرار گرفتند.

* عملکرد کلی: گشت ارشاد جزو تجربیات اولیه سینمایی سحر قریشی است‌. او در این فیلم بازی قابل قبولی ارائه کرد و در راستای هدفی که سعید سهیلی به دنبالش بود قرار داشت. دوباره با هم و همه چی آرومه اما جزو تجربیات ناموفق سحر قریشی محسوب می‌شوند.

*** متن کامل بازخوانی جزء‌ به جزء‌ کارنامه سینمایی سحر قریشی را می‌توانید در نسخه پی‌ دی اف صفحه ۱۲ و ۱۳ روزنامه به تاریخ ۹۸/۰۵/۱۶ بخوانید.

کدخبر: ۲۷۳۳۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • majid12456

    منقلب نشی