کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۲۷۹
تاریخ خبر:

ستاره‌ها با ‌برنامه فوتبالی یازده می‌آیند؟

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | محبوبیت و گسترش وی‌او‌دی‌ها، ظرفیتی تازه ایجاد کرده تا برنامه‌هایی متنوع ساخته شود و در اختیار کاربران قرار گیرد. حالا پلتفرم‌ها صرفا دنبال سریال‌سازی نیستند و نگاهی جدی به برنامه‌های متنوع در حوزه‌های مختلف دارند. یکی از نتایج چنین نگرشی منجر به ساخت برنامه فوتبالی ۱۱ با اجرای خداداد عزیزی شده است. با این حال این برنامه هنوز عرضه نشده است.

به هرحال این توقع در میان دوستداران فوتبال پیش آمده که هرچه سریعتر یک گزینه دیگر فوتبالی به بسته برنامه‌های تخصصی این رشته اضافه شود. در حال حاضر فوتبال برتر‌، لذت فوتبال‌،‌ گزارش ورزشی و فوتبال ۱۲۰ مهم‌ترین برنامه‌های تخصصی فوتبال هستند که همگی در شبکه سه و شبکه ورزش پخش می‌شوند‌ و حالا برنامه یازد نوید یک اتفاق جدید را می‌دهد که فعلا در دسترس نیست و علاقه‌مندان فوتبال مشتاق شروع پخش آن هستند‌.

‌مورد اول| رقیب تازه نفس
تا سال‌ها سریال‌سازی در انحصار تلویزیون بود تا این‌که اواخر دهه هشتاد شبکه نمایش خانگی قد علم کرد و مدل تازه‌ای از سریال‌سازی شکل گرفت. در سال‌های اخیر و همزمان با گسترش وی‌او‌دی‌ها، مسابقات و برنامه‌های سرگرم‌کننده هم پا به کارزار رقابت گذاشته‌اند.از مدتی پیش تیزر برنامه فوتبالی ۱۱ به عنوان رقیب تازه نفس برنامه‌های ورزشی تلویزیون از فیلم نت پخش شد.

این برنامه از پنج مجری کارشناس مشهور سود می‌برد. خداداد عزیزی‌،‌ علی کریمی‌، ‌آندرانیک تیموریان‌،‌ مجتبی جباری و اشپیتم آرفی. و هدف آن واکاوی مسائل فوتبالی است که خب نام کریمی بیش از همه خودنمایی می‌کند. این را هم فراموش نکنیم که برنامه‌سازی در فضای وب، محدودیت‌های تلویزیون را ندارد و این امتیازی بزرگ است.

مورد دوم| مجوز
در تیزری که از برنامه ۱۱ منتشر شده، تمرکز بر ماجرای اختلاف مهدی طارمی و اسکوچیچ است. سازندگان برنامه روی موج موضوعی داغ سوار شده‌اند که قاعدتا باید پیش از مسابقه تیم ملی با لبنان در دسترس قرار می‌گرفت. این اتفاق رخ نداد و حالا هم که طرفین دعوا، مصالحه کرده‌اند و خب سوژه «سوخت» شده است. پس چرا برنامه ۱۱ در موعد مقرر منتشر نشد؟

به نظر می‌رسد استفاده از سوژه طارمی و اسکوچیچ فقط یک حرکت نمایشی برای نشان دادن جهت این برنامه بوده باشد و آن طور که از قرائن برمی‌آید این برنامه از هفته آینده به آنتن خواهد رسید. آن طور که شنیده می‌شود ساترا مجوزهای لازم را نیز صادر کرده و اصولا این برنامه منافاتی با قوانین ساترا ندارد و طبیعی است که به مرحله پخش نزدیک شود و اولین قسمت در اوج گرمای رقابت‌های فوتبال داخلی و پس از بازی‌های ایران با لبنان و سوریه پخش خواهد شد‌.

مورد سوم | سیما
در میان برنامه‌های مختلف سیما، تمرکز تلویزیون بر فوتبال برتر هفتگی است که دوشنبه شب‌ها از شبکه سه پخش می‌شود. این برنامه به رغم همه تلاش‌هایش در چرخه برنامه سازی روتین قرار گرفته و به شکل شاید ناعادلانه‌ای سایه برنامه موفق نود را بر دوش خود حس می‌کند. فوتبال برتر امتیازات خاص خود را دارد ولی باید در نظر داشت که برنامه‌ای مثل ۱۱ دست روی چهره‌های محبوب گذاشته و طبیعی است که از مخاطب «فوکوس» خواهد کشید.

از آن سو، در شرایط مساوی انتخاب بازیکن‌ها و فوتبالی‌ها حضور در برنامه‌ای است که از کارشناسانی در تراز علی کریمی برخوردار هستند. طبعا چنین اتفاقی منجر به تحت تاثیر قرار گرفتن فوتبال برتر می‌شود. و شاید هم به نفع فوتبال برتر که یک تکان دوباره‌ای به خود بدهد. به‌هرحال مشخص است که مسئولین ورزش تلویزیون خیلی از حضور یک برنامه رقیب خشنود نباشند اما باید قبول کرد که قواعد بازی کمی تغییر کرده و یک رقیب خوب از بخش خصوصی به نفع برنامه سازان تلویزیون هم خواهد بود.

مورد چهارم| یک سوزن به وی‌او‌دی
در ماجرای اخیر یک نکته فرامتن هم وجود دارد و این که برنامه‌سازان وی‌او‌دی‌ها باید از زاویه‌ای به مصاف سوژه‌ها بروند که «سوخت» نشود. با وجود رسانه‌های متعدد مجازی، خبرها و تحلیل‌های روتین به‌سرعت در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. برگ برنده زمانی رو می‌شود که سوژه‌ها مشمول زمان نشوند. برنامه نود در دو سال پایانی متوجه شده بود که نمی‌توان به شکل سابق برنامه ساخت و با تغییر رویه، شکل تازه‌ای از برنامه‌سازی را پیش گرفت.

کدخبر: ۴۲۵۲۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر