کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۷۱۸
تاریخ خبر:

کوچ ستاره‌های پیر فوتبال به لیگ‌ برتر ایران

روزنامه هفت صبح | مرور شرایط ستاره‌های سابق فوتبال جهان که در روزهای آخر فوتبال‌شان به ایران آمدند. در آستانه آغاز لیگ برتر نوزدهم، یک نام آشنا و جنجالی فوتبال جهان به تیم تراکتور لینک شده است. امانوئل آدبایور ستاره سال‌های نه‌چندان دور لیگ برتر انگلستان که پیراهن تیم‌های تاتنهام، آرسنال، منچسرسیتی، رئال مادرید و … را بر تن کرده است، در آستانه پیوستن به تیم پرستاره تراکتور قرار دارد.

البته هنوز این باشگاه خبر جذب آدبایور ۳۵ ساله را تایید نکرده اما چند رسانه رسمی و معتبر فوتبال اروپا این انتقال را تمام شده می‌دانند! او اگر به تراکتور بیاید، اولین بازیکنی خواهد بود که با سابقه عضویت در تیمی مثل رئال مادرید به ایران می‌آید. البته پیش از او هم پای ستاره‌های دیگری مثل تاربیو وست، مایکل اومانیا و حتی سرور جپاروف به ایران باز شده بود. نکته مشترک درباره همه این ستاره‌ها این است که آنها در آخرین سال‌های دوران فوتبال‌شان به ایران آمدند.

*** امانوئل آدبایور: او اگر به تراکتور بپیوندد، جذاب‌ترین چهره لیگ نوزدهم خواهد بود. آدبایور با درخشش در موناکو، توجه آرسن ونگر را جلب کرد و ‌ در ۲۲ سالگی به آرسنال پیوست. او سه فصل درخشان را در آرسنال پشت سر گذاشت و بعد از پایان قراردادش به منچسترسیتی پیوست. در این تیم درخشش سابق را نداشت اما پس از دو سال به صورت قرضی به رئال مادرید رفت! در ۱۴ بازی برای رئال پنج گل زد و در ادامه دوباره به صورت قرضی به تاتنهام پیوست.

در این تیم روزهایی معمولی را پشت سر گذاشت و پس از پایان قراردادش به کریستال پالاس منتقل شد‌ اما خبری از بازگشت به روزهای خوب نبود و ‌ در ۱۲ بازی فقط یک گل برای پالاس زد و پس از پایان فصل به تیم اسکی شهیر در سوپرلیگ ترکیه رفت. آدبایور دو سال است که در این تیم بازی می‌کند و در این مدت ۲۴ گل هم زده است. او حالا در سن ۳۵ سالگی به تراکتور لینک شده و به احتمال زیاد باید منتظر حضور او در این تیم و تماشای بازی‌هایش در لیگ نوزدهم باشیم.

او تقریبا با بیشتر مربیانش هم درگیری‌هایی داشته و بعید نیست که این اتفاقات در دوران حضورش در تراکتور هم تکرار شوند. با این حال به نظر می‌رسد حضور او در لیگ برتر ایران، جنبه‌های مثبت بیشتری داشته باشد. دوران فوتبال او هنوز به پایان نرسیده و این می‌تواند نکته مثبتی برای تراکتور و فوتبال ایران باشد.

*** تاریبو وست: او از اوسر به فوتبال جهان معرفی شد و پس از چهار فصل بازی در این تیم به اینترمیلان پیوست. بهترین روزهای فوتبال او در همین تیم رقم خورد. بعد از دو سال در اقدامی غیرمنتظره به آث‌میلان رفت و پس از یک فصل بازی در این تیم به صورت قرضی به دربی کانتی انگلیس منتقل شد اما در پایان فصل قرارداد قرضی‌اش را تمدید کرد. او به دربی کمک کرد تا به لیگ برتر انگلستان برگردد اما در ادامه به دلایلی مثل قوانین کار در انگلستان نتوانست در این تیم بماند و به کایزرسلاترن آلمان رفت.

وست یک نیم‌فصل برای لاترن بازی کرد و مدتی بعد به تیم پارتیزان بلگراد پیوست. بعد از ۱۶ بازی در این تیم به آسیا آمد و با الاهلی قطر قرارداد بست اما نتوانست برای این تیم بازی کند و به انگلستان برگشت و عضو تیم پلی‌موث شد. پنج بازی برای این تیم انجام داد و در ادامه تقریبا دو سال بیکار بود.

اما در یک اتفاق باورنکردنی در سال ۲۰۰۷ و در شرایطی که ۳۳ ساله بود و به نظر می‌رسید فوتبال را کنار گذاشته است، ناگهان سر از ایران درآورد و به پیکان پیوست. او با این تیم قرارداد هم امضا ‌ و در تمریناتش شرکت کرد و در چند بازی دوستانه هم بازی کرد اما بعد از دو، سه ماه و در حالی که لیگ برتر آغاز شده بود، به دلایلی نامشخص قراردادش را لغو کرد و بدون اینکه در لیگ برتر برای پیکان به میدان برود از ایران رفت.

*** مایکل اومانیا:‌ در زمانی که به پرسپولیس پیوست نام بزرگی بود و حضورش در این تیم کاملا غافلگیرکننده بود. او البته هرگز در تیم‌های مطرح اروپا بازی نکرد اما سال‌ها بود که ستاره تیم ملی کاستاریکا بود و بازوبند کاپیتانی این تیم را هم بر بازو می‌بست. پیش از حضور در پرسپولیس، اومانیا در چند تیم مطرح و بزرگ کشورش بازی کرده بود و در سال ۲۰۱۴ مهم‌ترین بازیکن تیم ملی کاستاریکا محسوب می‌شد. درست در همین سال بود که به ایران آمد و پیراهن پرسپولیس را پوشید.

قبل از پیوستن به پرسپولیس یک جام جهانی باشکوه را با کاستاریکا پشت سر گذاشته بود. آنها اروگوئه و ایتالیا را شکست دادند و اومانیا در بازی سوم مقابل انگلیس و در شرایطی که صعود کاستاریکا به مرحله بعد قطعی بود استراحت کرد. در بازی مرحله یک‌هشتم مقابل یونان، پنالتی آخر و پیروزی‌بخش تیمش را زد تا کاستاریکا به مرحله یک‌چهارم نهایی برسد. اما در این مرحله آخرین پنالتی تیمش مقابل هلند را از دست داد تا کاستاریکا حذف شود.

یک ماه بعد و در ۳۲ سالگی، اومانیا در تهران بود و با پرسپولیس در لیگ برتر ایران به میدان می‌رفت. اومانیا دو فصل در پرسپولیس حضور داشت و نمایش‌های مطمئنی ارائه می‌داد اما ضعف دیگر مدافعان پرسپولیس و گلرهای این تیم، باعث شد تا آمار خط دفاعی پرسپولیس به شدت ناامیدکننده باشد. با این حال اومانیا در تمام مدت حضورش در پرسپولیس، باثبات و کم‌اشتباه ظاهر شد اما در فصل دوم حضورش در پرسپولیس بیشتر نیمکت‌نشین بود و در پایان فصل از این تیم جدا شد و به کشورش برگشت. حضور در پرسپولیس او را از تیم ملی کاستاریکا هم دور کرد و البته سن بالای او هم در این اتفاق موثر بود.

کدخبر: ۲۷۵۷۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    اگه بیان باز خوبه، کی بدش میاد اینیستاو هالک وجووینکو وزلاتان رو ببینه ولی عمرا بیان!