کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۷۸۶
تاریخ خبر:

سبزپوش شدن بورس و ‌دلجویی ‌از سهامداران

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی |‌ بورس بعد از یک ماه سبزپوش شده. این بار نوبت شرکت‌های بزرگ است که عقب افتادنشان از کوچک‌ترها را جبران کنند. شاخص‌سازها، اولین نمادهایی بودند که روز سه‌شنبه به مدار صعودی برگشتند و چهارشنبه دیگر نمادها را هم با خود همراه کردند. بعضی معتقدند روند نزولی بازار تا آخر سال ادامه خواهد داشت و رشد دو روز گذشته موقتی خواهد بود.

برخی دیگر نظر مخالفی دارند و می‌گویند این روند ادامه‌دار است و شاهد یک موج دیگر صعودی دست‌کم در نمادهای شاخص‌ساز خواهیم بود.نمادهایی که در یک ماه گذشته بین ۳۰ تا ۴۳درصد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند و سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد تشکیل صف‌های خرید نسبتا سنگین برای آنها بودیم. باید ببینیم آیا آنها می‌توانند از کف قیمتشان فاصله گرفته و جان دوباره بگیرند یا نه؟

* یک: ونیکی؛ ریزش ۴۳درصدی
سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی در دی‌ماه تنها چهار روز سبزرنگ بود. قیمت سهام این شرکت از حدود دو هزار و ۱۸۰تومان تا هزار و ۲۴۵تومان کاهش پیدا کرده و ضرر ۴۲٫۹درصدی نصیب سرمایه‌گذارانش شده است. در دو روز گذشته این سهام به روند صعودی برگشته و با توجه به اصلاح قیمت قابل توجه آن احتمال روند صعودی دست‌کم برای یکی دو روز وجود دارد. البته باید توجه داشت که ونیکی ثابت کرده بازارگردان چندان فعالی ندارد چراکه در طول یک ماه گذشته این بازارگردان نتوانسته جلوی تشکیل صف فروش را بگیرد.

* دو: شپنا؛ ریزش ۴۰درصدی
لیدر گروه فرآورده‌های نفتی در رتبه دوم بیشترین ریزش قیمت در دی‌ماه قرار دارد. قیمت سهام شپنا در این ریزش از هزار و ۴۷۲تومان به ۸۸۹تومان کاهش پیدا کرده و ریزش ۴۰درصدی را پشت سر گذاشته است. سهام شرکت پالایش نفت اصفهان در طول این یک ماه تنها سه روز افزایش قیمت داشته. شپنا همچنین در بین نمادهای با بیشترین ریزش قیمت نسبت به قله تابستان حضور دارد. با این وجود دیروز این نماد سنگین‌ترین صف خرید بازار را داشت و این مورد نشان می‌دهد دست‌کم برای کوتاه‌مدت روند صعودی مهمان سهامداران شپنا باشد.

* سه: شتران؛ ریزش ۳۹درصدی
شرکت پالایش نفت تهران به عنوان دومین پالایشگاه بزرگ بورسی در دی‌ماه ضرر ۳۹درصدی نصیب سهامدارانش کرده است. قیمت سهام شتران در این مدت هزار و ۱۷۰تومان تا ۷۴۱تومان کاهش پیدا کرده بود و در دو روز گذشته با بهتر شدن شرایط، شاهد تشکیل صف خرید سنگین برای این نماد بودیم. دیروز ارزش صف خرید قدرتمند شتران حدود ۴۷میلیارد تومان بود. موردی که شاید در کوتاه‌مدت ادامه‌دار باشد اما پالایشگاه‌ها ثابت کرده‌اند بازارگردان فعالی ندارند. طوری که شتران طی یک ماه اخیر تنها سه روز صف فروش نداشته است.

* چهار: فملی؛ ریزش ۳۸درصدی
شرکت ملی مس ایران با وجود گزارش‌های شگفت‌انگیزی که از عملکرد خود منتشر کرده، در یک ماه اخیر با ریزش بازار حدود ۳۸درصد کاهش قیمت را پشت سر گذاشت و قیمت آن از هزار و ۵۹۱تومان تا ۹۸۹تومان کاهش پیدا کرده است. فملی در دو روز گذشته سعی کرده دل سهامدارانش را به دست بیاورد. سه‌شنبه این نماد از صف فروش جدا شد و به روند صعودی افتاد و دیروز چهارشنبه شاهد تشکیل صف خرید برای آن بودیم. احتمال ادامه‌دار بودن روند صعودی فملی با توجه به عملکرد شرکت بیشتر است.

* پنج: خگستر؛ ریزش ۳۷درصدی
شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو رکورددار بیشترین کاهش قیمت نسبت به قله تابستان است. این نماد در ریزش اخیر بورس هم کاهش قیمت ۳۷درصدی را در دی‌ماه پشت سر گذاشته. قیمت هر سهم خگستر در این مدت از ۴۴۴تومان به ۲۷۸تومان رسیده. خگستر طی یک ماه گذشته پنج روز سبزرنگ داشته و این مورد نشان‌دهنده عملکرد ضعیف بازارگردان است. همچنین خگستر به هیچ روز قرمزرنگی نه نگفته و هر بار که بازار نزولی شده، شاهد کاهش قیمت سهام آن بوده‌ایم. برای همین احتمال بازگشت این نماد به مدار نزولی وجود دارد.

* شش: شبندر؛ ریزش ۳۷درصدی
شرکت پالایش نفت بندرعباس همگام با دیگر نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی در ریزش اخیر بورس، ظرف یک ماه ۳۷درصد ارزش سهام خود را از دست داده. قیمت هر سهم شبندر در این مدت از دو هزار و ۹۲۶تومان به هزار و ۸۲۷تومان کاهش داشته و در دو روز گذشته با روند صعودی بازار، شاهد تشکیل صف خرید برای آن بودیم. سنگینی این صف نشان می‌دهد ممکن است حداقل برای کوتاه‌مدت شاهد روند صعودی قیت سهام شبندر باشیم. دیروز ارزش صف خرید شبندر حدود ۴۲میلیارد تومان بود.

* هفت: وپارس؛ ریزش ۳۶درصدی
بانک پارسیان در جریان ریزش چهار ماهه بورس که از نیمه تابستان شروع شده بود، اصلاح کمتری نسبت به دیگر نمادها داشت و همین موضوع باعث شده حالا این بانک در بین شرکت‌های بزرگ بورسی جا باز کند. وپارس طی یک ماه گذشته ریزش ۳۶درصدی را پشت سر گذاشته و قیمت سهام آن از ۴۳۱تومان به ۲۸۲تومان رسیده است. دیروز برای وپارس هم صف خرید تشکیل شده بود اما این صف به نسبت دیگر نمادها چندان سنگین نبود. البته باید توجه داشت که با تغییرات بازار دلار، ادامه‌دار بودن روند صعودی سهام غیردلاری احتمال بیشتری دارد.

* هشت: خودرو؛ ریزش ۳۵درصدی
لیدر گروه خودرو و ساخت قطعات در جریان ریزش اخیر بورس، حدود ۳۵درصد ارزش سهام خود را از دست داده. قیمت هر سهم خودرو در ابتدای دی‌ماه حدود ۳۶۶تومان بود و در یک ماه تا ۲۳۶تومان کاهش پیدا کرده است. بزرگ‌ترین شرکت زیان‌ده بورس حالا به صف خرید رسیده و دیروز شاهد سفارش‌های ۳۲میلیارد تومانی برای خرید سهام خودرو بودیم. خودرو در دی‌ماه شش روز سبزرنگ داشته و در روزهای نزولی شاهد تشکیل صف فروش سنگین برای آن بوده‌ایم. این مورد احتمال ادامه‌دار بودن روند صعودی برای خودرو را کاهش می‌دهد.

* ۹: فولاد؛ ریزش ۳۳درصدی
پرحاشیه‌ترین نماد بورسی در دی‌ماه ۳۳درصد بازدهی منفی نصیب سهامدارانش کرد. قیمت هر سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ابتدای دی‌ماه هزار و ۴۶۰تومان بود که این رقم تا دوشنبه به ۹۸۱تومان رسید. فولاد جزو اولین نمادهایی بود که به روند صعودی برگشت و از همان ابتدا شاهد تشکیل صف خرید سنگین برای آن بودیم. دیروز این نماد در بین سنگین‌ترین صف‌های خرید قرار داشت و این مورد احتمال ادامه‌دار بودن روند صعودی آن را دست کم برای مدت کوتاه افزایش می‌دهد. به علاوه اینکه فولاد به خودی خود در بین نمادهای ارزنده بازار جای دارد.

* ۱۰: ‌حکشتی؛ ریزش ۳۲درصدی
حکشتی یکی دیگر از شرکت‌هایی است که با ریزش ۸۰درصدی در فهرست بیشترین کاهش قیمت نسبت به قله تابستان حضور دارد. حکشتی در ریزش یک ماه اخیر هم افق ۳۲درصدی را پشت سر گذاشته و قیمت سهام آن از دو هزار و ۷۷۳تومان تا هزار و ۸۸۳تومان کاهش پیدا کرده است. حکشتی در این مدت روزهای سبزرنگ زیادی داشت و دیروز هم شاهد تشکیل صف خرید برای این نماد بودیم. موردی که می‌تواند با توجه به اصلاح بیش از حد، عاملی برای روند صعودی باشد اما حکشتی سابقه زیادی در ناامید کردن سهامدارانش دارد.

* ۱۱: ومعادن؛ ریزش ۳۲درصدی
شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گروه استخراج کانه‌های فلزی دو روزی است که به روند صعودی برگشته. دیروز و پریروز برای سهام ومعادن صف خرید تشکیل شده بود. این صف‌های خرید بعد از ریزش ۳۲درصدی قیمت سهام ومعادن در دی‌ماه خودنمایی می‌کنند. در این ماه قیمت هر سهم شرکت از هزار و ۴۶۱تومان تا ۹۸۸تومان کاهش داشت. روند قیمت سهام ومعادن وابستگی زیادی به نمادهای زیرمجموعه این شرکت دارد که احتمالا روند صعودی‌شان ادامه‌دار باشد چراکه آنها در ماه گذشته هم عملکرد بهتری نسبت به دیگر نمادها از خود نشان دادند.

* ۱۲: فارس؛ ریزش ۳۲درصدی
بزرگ‌ترین شرکت بورسی در جریان ریزش یک ماهه، حدود ۳۲درصد ارزش سهام خود را از دست داده. قیمت هر سهم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ابتدای دی‌ماه هزار و ۳۲۵تومان بود و در عرض یک ماه تا ۹۰۰تومان عقب‌نشینی کرد. فارس با یک روز تاخیر نسبت به دیگر نمادهای شاخص‌ساز به روند صعودی برگشت و دیروز شاهد تشکیل صف خرید نه‌چندان سنگین برای این نماد بزرگ بودیم. نماد فارس عموما حرکت آرامی دارد و به سختی برای آن صف تشکیل می‌شود. در ادامه هم ممکن است روند صعودی آرامی در پیش بگیرد.

* ۱۳: اخابر؛ ریزش ۳۱درصدی
شرکت مخابرات ایران در جریان ریزش یک ماه اخیر بورس، حدود ۳۱درصد ارزش سهام خود را از دست داده. قیمت سهام اخابر ابتدای دی‌ماه هزار و ۵۳۸تومان بود که تا هزار و ۵۷تومان کاهش پیدا کرد. اخابر دیروز و با یک روز تاخیر نسبت به دیگر نمادهای شاخص‌ساز به روند صعودی برگشت و شاهد تشکیل صف خرید نه‌چندان قدرتمند برای آن بودیم. با توجه به ماهیت دولتی شرکت مخابرات و درآمد ریالی که از ارائه خدمات دارد، ممکن است این روند صعودی صرفا در شرایطی ادامه پیدا کند که کل بازار صعودی باشد.

*۱۴: وتجارت؛ ریزش ۳۱درصدی
بانک تجارت از زمانی که طلب خود را از دولت در قالب سهام پس گرفته، روز خوش به خود ندیده. تا جایی که در دی‌ماه قیمت هر سهم وتجارت از ۳۵۰تومان تا ۲۴۲تومان کاهش داشته و بازدهی منفی ۳۱درصدی نصیب سرمایه‌گذارانش کرده است. وتجارت در این مدت تنها سه روز سبزرنگ بود و در اغلب روزها با صف فروش همراه بود. با توجه به اینکه بانکی‌ها در دوران پیشتازی شرکت‌های کوچک مدام درجا می‌زدند، پتانسیل آنها برای رشد بالاست. موردی که می‌تواند احتمال ادامه‌دار بودن روند صعودی وتجارت را بیشتر کند.

* ۱۵: خپارس؛ ریزش ۳۱درصدی
خپارس، یکی دیگر از شرکت‌های زیان‌ده گروه خودرو و ساخت قطعات در جریان ریزش دی‌ماه حدود ۳۱درصد ارزش سهام خود را از دست داد. قیمت هر سهم شرکت پارس‌خودرو در ماه گذشته از۷۹۹تومان به ۵۵۲تومان رسید و از آنجا به روند صعودی برگشت. روند صعودی خپارس از سه‌شنبه شروع شد و چهارشنبه شاهد تشکیل صف خرید برای آن بودیم. زیان‌ده بودن شرکت‌های گروه خودرو و ساخت قطعات، احتمال ادامه‌دار بودن روند صعودی آنها را پایین می‌آورد. مگر آنکه شاهد فشار تقاضا خرید سهام برای کل بازار باشیم.

کدخبر: ۳۶۹۷۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر