کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۰۷۲
تاریخ خبر:

سایه ‌کرونا‌ بر ‌گیشه‌ سینماها

روزنامه هفت صبح، گروه سینما | آیا هراس جمعی از ابتلا به ویروس کرونا، روی استقبال مخاطبان از سینماها اثرخواهد گذاشت؟ این چندمین بار است که در یک‌سال اخیر سینما تحت تاثیر وقایع مختلف قرار می‌گیرد. بحران کرونا چند وقتی است اکثر رویدادهای عمومی جهان را تحت تاثیر قرار داده و حتی در میزان فروش سینماهای کشورهای مختلف دنیا هم اثر گذاشته است.

حالا با تایید ورود ویروس کرونا به ایران، طبیعتا این مسئله روی فروش سینماهای ایران هم تاثیر خواهد گذاشت. هراس جمعی از قرار گرفتن در مکان‌های عمومی به زودی باعث خواهد شد بسیاری از مخاطبان، قید رفتن به سینماها را بزنند و یکبار دیگر بحرانی پیش روی فروش فیلم‌ها رخ خواهد داد. این چندمین بار است که در یک سال اخیر، فروش سینماها تحت تاثیر حوادث طبیعی و غیرطبیعی کاهش پیدا می‌کند.

*** سیل در نوروز ۹۸
اولین اتفاقی که امسال فروش سینمای ایران را تحت تاثیر قرار داد بروز سیلاب‌های مختلف در ابتدای نوروز ۹۸ بود. بسیاری از شهرهای ایران به خاطر مواجهه با این حادثه طبیعی دچار معضل شدند و استقبال از فیلم‌های روی پرده تحت تاثیر این وقایع قرار گرفت. البته افزایش بلیت سینماها در نوروز ۹۸ هم به این ماجراها دامن زد.

*** گرانی بنزین و حوادث آبان
با افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸ و نارضایتی مردم و در پی آن قطعی گسترده اینترنت، تعداد تماشاگران سینما با افت شدیدی مواجه شد و ناآرامی‌ها موجب شد تا بعضی از پردیس‌های سینمایی یک تا چند روز تعطیل شوند. تا جایی که طبق گزارش سایت سلام نو، روز ۲۵ آبان، فروش فیلم‌ها نسبت به دو روز گذشته ۹۰درصد کاهش پیدا کرد و به صورت کلی فروش همه فیلم‌ها از ۲۴ الی ۳۰ آبان حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است.

طبق آمار اعلام شده فروش فیلم‌ها از ۱۸ تا ۲۳ آبان حدود ۶ میلیارد تومان بود و این میزان در تهران ۳میلیارد و ۴۲۴میلیون تومان شده بود اما در هفته‌ای که اینترنت قطع بود یعنی از ۲۴ تا ۳۰ آبان کل فروش به ۳میلیارد و ۱۴۴ میلیون تومان در سراسر کشور و یک میلیارد و ۸۹۸میلیون تومان در تهران رسید. همچنین از ۱۸ تا ۲۳ آبان، ۵۴۵ هزار نفر در کشور و ۲۵۹هزار نفر در تهران به سینماها رفته بودند و از ۲۴تا ۳۰ آبان (همزمان با قطعی اینترنت) ۳۰۰ هزار نفر در کل کشور و ۱۴۵هزار نفر در تهران به سینماها رفته بودند.

*** شهادت سردار سلیمانی
بعد از شهادت قاسم سلیمانی و سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین و انتشار خبر جان‌باختن ۱۴۶ نفر از هموطنان و همچنین اعلام مقصر این حادثه؛ فروش سینماها به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. فروش ۲۵ فیلم سینمایی از تاریخ ۱۳ تا ۲۳ دی در تهران ۲میلیارد و ۸۷۰میلیون تومان و در کل کشور ۵میلیارد و ۵۴میلیون تومان بود و تعداد مخاطبان در تهران هم ۱۹۷هزار و ۵۴۰نفر و در کل کشور ۴۲۱هزار و ۱۴۷نفر بود. آمار نشان می‌دهد که تعداد مخاطبان سینما افتی حدود ۵۰درصدی به دنبال داشته است. البته به این نکته هم اشاره کنیم که سینماها سه روز به علت عزای عمومی برای شهادت سردار قاسم سلیمانی تعطیل بودند.

*** سقوط هواپیمای اوکراینی
سازندگان برخی فیلم‌های سینمایی کمدی در پی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی از سینماداران خواستند تا به احترام جانباختگان این هواپیمایی، آثارشان دو روز به نمایش در نیاید و البته تعداد این روزها در ادامه افزایش پیدا کرد. آن زمان محمدقاصد اشرفی،رئیس انجمن سینماداران با تایید افت فروش سینماها به ایلنا گفت:

«همه ما امروز داغدار شهادت قاسم سلیمانی و عزیزان از دست رفته در حادثه سقوط هواپیمایی اوکراینی هستیم. از زمان انتشار خبر این حادثه فروش سینماها کاهش پیدا کرد و حتی بعد از اعلام مقصر سقوط هواپیما و بعد از چند روز تعطیلی سینماها، این فروش بار دیگر افت پیدا کرد به صورتی که حدود ۳۰درصد از فروش سالن‌های سینما نسبت به هفته گذشته و قبل از حادثه افت کرده است.»

*** هراس جمعی از کرونا
حالا در یک ماه پایانی سال درحالی که فیلم‌های اکران نوروز یکی یکی به نمایش درمی‌آیند، خطر دیگری فروش سینماها را تهدید می‌کند. این‌بار ماجرا کاملا متفاوت از موارد قبل است. شاید در موارد پیشین حزن و اندوه و مشکلات رفت و آمد و قطعی اینترنت روی کاهش فروش تاثیر داشت اما حالا این هراس جمعی از ابتلا به ویروس کرونا است که خیلی‌ها را از حضور در سینماها دلسرد می‌کند. به‌هرحال چند روزی است که آمار مبتلایان به کرونا در ایران رو به افزایش است و مدام از مردم خواسته می‌شود در مجامع عمومی کمتر حضور پیدا کنند. طبیعتا ترس از ابتلا به این ویروس، خیلی‌ها را خانه‌نشین خواهد کرد.

کدخبر: ۳۱۱۰۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر