کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۸۰۰
تاریخ خبر:

سایه سنگین بدشانسی روی سر یحیی

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | در اینکه یحیی گل‎‌محمدی به عنوان سرمربی و نفر اول کادر فنی پرسپولیس، مسئول مستقیم نتایج و نمایش‌های این تیم است، شکی نیست و تردیدی هم نیست که او در این مدت در پرسپولیس، اشتباه کم نداشته و گاهی همین اشتباهات فنی و تصمیم‌گیری‌های او امتیازاتی را از پرسپولیس گرفته‌‌ اما اگر منصفانه‌تر به وضعیت یحیی و پرسپولیس در این چند ماه نگاه کنیم، باید قبول کنیم که او بدشانسی هم کم نداشته است. فقط این چند مورد را مرور کنید!

* جدایی چند ستاره: در چند ماه اخیر، پرسپولیس در چند مقطع حساس تعدادی از ستاره‌های تاثیرگذارش را از دست داد. قبل از همه علیرضا بیرانوند بود که در اواسط نیم‌فصل دوم پرسپولیس را به مقصد آنتورپ ترک کرد. البته رادوشوویچ تا چند هفته جای خالی او را پر کرد اما وقتی به هفته‌های پایانی لیگ نوزدهم رسیدیم، گاف‌های رادو هم شروع شد و پرسپولیس و یحیی خوش‌شانس بودند که در آن مقطع از سایر مدعیان فاصله گرفته ‌ و قهرمانی خود را قطعی کرده بودند. شاید اگر لیگ نوزدهم چند هفته بیشتر طول می‌کشید، پرسپولیس با اشتباهاتی که رادو داشت، موفق به ثبت پوکر قهرمانی نمی‌شد.

بعد از بیرانوند، نوبت به مهدی ترابی رسید که از پرسپولیس جدا شود. او تا وقتی که بود، بهترین و موثرترین بازیکن تیم یحیی بود و جدایی‌اش از پرسپولیس شوک بزرگی به یحیی وارد کرد. فقط کافی است نقش موثر ترابی روی گل‌های پرسپولیس در لیگ‌های نوزدهم و بیستم را ببینید تا متوجه شوید که یحیی حق داشته از رفتن ترابی شوکه شود. چند روز بعد، علی علیپور هم سر از ماریتیموی پرتغال درآورد تا یحیی هر دو گلزن اصلی پرسپولیس را در فاصله‌ای کوتاه از دست بدهد. غم‌انگیزتر از اینکه، جدایی این دو بازیکن در آستانه آغاز متمرکز مرحله گروهی لیگ قهرمانان در قطر رخ داد و دست یحیی را در این مسابقات خالی کرد.

البته پرسپولیس با درخشش خریدهای جدیدش مثل حامد لک و عیسی آل‌کثیر هر طور که بود، تا نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان پیش رفت اما درست قبل از بازی نیمه‌نهایی آل‌کثیر را با حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا از دست داد. یحیی بدون بهترین گلزن تیمش، مرحله نیمه‌نهایی را هم با موفقیت پشت سرگذاشت اما وحید امیری و احسان پهلوان را به دلیل محرومیت، در فینال در اختیار نداشت و ضربه مهلک بعدی هم جدایی شجاع خلیل‌زاده از پرسپولیس در فاصله بین بازی نیمه‌نهایی تا فینال بود!

* اختلافات با مدیران و تمرکزی که نیست: درست چند روز قبل از شروع دوباره لیگ قهرمانان آسیا بود که یحیی گل‌محمدی در مصاحبه‌ای طوفانی به شدت از مدیریت باشگاه انتقاد کرد و با متهم کردن مهدی رسول‌پناه به دروغگویی، تهدید کرد که بعد از لیگ قهرمانان استعفا خواهد کرد. آن ماجرا با کدخدامنشی ظاهرا حل شد اما لو رفتن چند فیلم از مصاحبه‌های جنجالی و همراه با توهین و فحاشی رسول‌پناه به یحیی و چند بازیکن پرسپولیس نشان داد که اختلافات میان یحیی و مدیرعامل بیشتر از چیزی است که به نظر می‌آید. حواشی این مصاحبه‌ها، هنوز هم ادامه دارد و بارها تمرکز سرمربی و بازیکنان را به هم زده و باعث از دست رفتن امتیازاتی در طول هفته‌های اخیر لیگ برتر هم شده است.

* گل‌های خورده در دقیقه ۹۰: پرسپولیس با یحیی در چند مسابقه مهم، با گل‌های مهمی که در دقایق پایانی بازی‌ها خورده، پیروزی را از دست داده است. اولین مورد از این بازی‌ها، دربی جام حذفی سال گذشته بود. جایی که استقلال با گل دقیقه ۹۳ دانشگر، بازی را به تساوی ۲-۲ کشاند و در ضربات پنالتی پرسپولیس را شکست داد. در دربی رفت لیگ بیستم هم همین اتفاق افتاد و پرسپولیس با گل دقیقه ۹۲ قایدی، برد را از دست داد.

البته تفاوت این دو بازی این بود که در مسابقه رفت لیگ بیستم، شاگردان یحیی استحقاق پیروزی و زدن چند گل دیگر را هم داشتند و می‌توانستند یک پیروزی پرگل و تاریخی را مقابل استقلال ثبت کنند اما همه آن فرصت‌ها را از دست دادند. مشابه این اتفاق در بازی با ذوب‌آهن در تهران هم رخ داد و پرسپولیس در حالی که با یک گل از حریفش پیش بود، با گل میلاد جهانی در دقیقه ۹۱ دو امتیاز حساس را از دست داد. می‌شود این اتفاقات را به ضعف‌های فنی یحیی و کادر فنی پرسپولیس هم ربط داد اما بدشانسی او را هم در این نتایج نباید نادیده گرفت.

* مصدومیت همزمان سیدجلال و کنعانی‌زادگان: این یکی دیگر اوج بدشانسی یحیی گل‌محمدی را نشان می‌دهد. در دقایق پایانی بازی مقابل فولاد خوزستان، ابتدا محمدحسین کنعانی‌زادگان و سپس سیدجلال حسینی مصدوم شدند و از بازی بیرون رفتند. تشخیص اولیه پزشکان باشگاه، دوری حداقل سه تا چهار هفته‌ای این دو بازیکن ازمیادین است و این در حالی است که پرسپولیس در این پست فعلا فقط محمد انصاری ناآماده و سید احسان حسینی بی‌تجربه و جوان را در اختیار دارد. اگر فرض را بر این بگیریم که سیدجلال و کنعانی‌زادگان چهار هفته قادر به بازی نخواهند بود، پرسپولیس این دو بازیکن را تا پایان نیم‌فصل و برای شش بازی بعدی خود در اختیار نخواهد داشت!

* برنامه فشرده؛ شش بازی در کمتر از یک ماه: به تعویق افتادن دو بازی پرسپولیس قبل از حضور این تیم در لیگ قهرمانان، برنامه بازی‌های این تیم را در یک ماه پیش رو فشرده‌تر از سایر تیم‌ها کرده است. در حالی که بقیه تیم‌ها تا اول اسفند ۴ یا ۵ بازی برگزار خواهند کرد، پرسپولیس از شش بهمن تا یک اسفند یعنی در یک فاصله ۲۵ روزه باید شش مسابقه انجام بدهد که سه سفر به اراک، تبریز و سیرجان را هم باید به این فشردگی اضافه کرد. در این مدت، پرسپولیس قطعا عیسی آل‌کثیر و به احتمال زیاد سیدجلال حسینی و محمدحسین کنعانی‌زادگان را هم در اختیار نخواهد داشت.

* اشتباهات یحیی هم هست البته! : همه اینها را گفتیم اما باید بدانیم که یحیی می‌توانست با کمی تدبیر و تفکرات بهتر و البته آینده‌نگری، بخشی از این مشکلات را حل کند. مثل بازی دادن به جوانانی مثل سیداحسان حسینی‌ یا تعویض‌های موثر در دقایق پایانی بازی‌هایی مثل دربی و ذوب‌آهن برای حفظ پیروزی! به همین سادگی!

کدخبر: ۳۶۹۸۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر