کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۷۴۶
تاریخ خبر:

سایه ترسناک طالبان ‌روی انتخابات افغانستان

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دیروز با و‌جود تهدیدهای طالبان و ناامنی‎های ماه‌های اخیر برگزار شد. این در حالی بود که حتی تا یک هفته قبل از برگزاری آن، نیروهای امنیتی و دولت هنوز به برگزاری انتخابات در تاریخ تعیین شده مطمئن نبودند. اینجا چند نکته را در مورد این انتخابات بخوانید:

* یک: تعداد نامزدهای انتخاباتی، ۱۳ نفر بود. البته در ابتدا ۱۸ نفر ثبت نام کرده بودند اما بعد برخی از آنها استعفا دادند. عبدالله عبدالله و اشرف غنی دو نامزد اصلی انتخابات بودند اما گلبدین حکمتیار هم با حضور در مصاحبه‌های تلویزیونی و اظهارنظرهای عجیبش تلاش کرد تا نام خود را مطرح کند. با وجود اینکه زنان در افغانستان برای رئیس جمهور شدن منعی ندارند اما این بار نام هیچ زنی در میان کاندیداهای ریاست جمهوری به چشم نمی‌خورد.

* دو: سه نامزد مطرح انتخابات روز شنبه هر کدام نظر متفاوتی در روز رای‌دهی مطرح کردند. اشرف‌غنی رئیس جمهور افغانستان بعد از آنکه رای‌اش را در صندوق انداخت بر شفافیت در انتخابات و جلوگیری از تقلب تاکید کرد. عبدالله‌عبدالله رئیس اجرایی این کشور هم در موقعیت مشابه از نیروهای دولتی خواست در انتخابات دخالت نکنند و از مردمی که شرکت کرده بودند تشکر کرد‌ اما گلبدین حکمتیار نظر جنجالی‌تری از رقبایش ابراز کرد و گفت تقلب گسترده و بی‌شرمانه‌ای در انتخابات نسبت به ۱۸ سال گذشته روی داده و این شرم‌آور است.

* سه: انتخابات دیروز زیر سایه تهدیدهای امنیتی طالبان برگزار شد. در ماه‌های گذشته افغانستان مورد شدیدترین حملات قرار گرفته بود و تعداد بسیاری از شهروندان این کشور جان خود را از دست دادند. این گروه همچنین تهدید کرده و از مردم خواسته بود که از مراکز رای‌دهی دور شوند‌ اما وضعیت امنیتی در روز شنبه آنقدرها هم بد نبود. نسبت به انتخابات قبلی افغانستان وضعیت این کشور امن‌تر بود و گزارشی از قطع انگشتان دست رای‌دهندگان هم منتشر نشد.

با این حال این تهدیدات تاثیر خودش را بر میزان شرکت کنندگان گذاشت. ۹ میلیون و ۶۰۰ هزارنفر قبلا برای شرکت در رای‌گیری ثبت نام کرده بودند‌ اما بر اساس گزارش هفت‌صبح، تنها ۴۲ درصد از این افراد روز شنبه به پای صندوق رفتند. با این حال مقامات افغانستان در شرایط سخت موجود از این تعداد راضی‌اند. بر اساس آخرین آمار ۹۸درصد از کارمندان حاضر بودند، ۹۶ درصد از مراکز، موارد انتخاباتی را داشتند و ۹۸ درصد از مراکز بدون مشکلی باز بودند. هرچند عکس‌هایی هم از اعتراضات مردمی که پشت درهای بسته این مراکز مانده بودند، منتشر شد.

* چهار: به اعتقاد بسیاری رای زنان در این انتخابات بسیار تعیین کننده بود. هنوز ‌آماری از میزان مشارکت آنها منتشر نشده، با این حال با وجود تهدیدهای امنیتی که زنان را نشانه رفته و به دلیل نارضایتی آنها از صلحی که به نظرشان مردانه است و منافع نیمی دیگر از جامعه افغانستان را قربانی قدرت می‌کند، زنان حضور خوبی در انتخابات داشتند. بر اساس آمار اولیه زنان در دایکندی، بامیان و هرات مشارکت بیشتری در انتخابات داشته‌اند. بااین حال در ثبت نام اولیه تعداد زنان ۵۰ درصد کمتر از مردان بود.

* پنج: نتیجه انتخابات احتمالا بسیار دیرتر از آنچه انتظارش را داریم منتشر خواهد شد‌ اما نگرانی‌هایی بابت ادعاهای حکمتیار وجود دارد. او تهدید کرده بود ‌ در صورتی که تقلب شده و انتخاب نشود می‌تواند بجنگد. به نظر می‌رسد در صورتی که توافقی میان نامزد‌های انتخاباتی انجام نگیرد، اوضاع در افغانستان دشوارتر شود.

با این حال نیروهای امنیتی این کشور نشان دادند در کنترل خشونت‌های طالبان می‌توانند بسیار خوب عمل کنند. بااین حال هنوز هم تصاویر مخابره شده از اندکی شرارت‌های این گروه عجیبند. دیروز فیلمی از ولایت لوگر با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت منتشر شد که در آن افراد طالبان با اسلحه در خیابان‌های این ولایت برای ترساندن مردم رژه می‌رفتند.

کدخبر: ۲۸۲۷۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • smary

    واقعن وحشتناکه

  • khordbin

    چند دفعه دیگه سرانش بیان تهران ترسها میر یزه!