کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۹۲۹۰
تاریخ خبر:

سایه اختلاف کیمیایی‌ها و شهاب حسینی روی جشنواره فیلم فجر

روزنامه هفت صبح | چهار روز مانده به آغاز جشنواره فیلم فجر، مسعود کیمیایی باسابقه‌ترین فیلمساز حاضر در این دوره با انتشار بیانیه‌ای از داوری شدن فیلم جدیدش در رشته بهترین کارگردانی انصراف داد. این تصمیم کیمیایی یک روز بعد از اعلام اسامی هیات داوران جشنواره صورت گرفته و به نظر می‌رسد مشکل اصلی این کارگردان ۸۱ ساله با حضور شهاب حسینی در بین داوران است.

ساعاتی قبل از اعلام انصراف مسعود کیمیایی، فرزند او پولاد کیمیایی که در همین فیلم «خائن‌کشی» ایفای نقش کرده انصراف خود را اعلام کرده بود و در یک پست اینستاگرامی به‌طور تلویحی اعتراض خود را به حضور شهاب حسینی در ترکیب داوران این دوره عنوان کرد. اختلاف کیمیایی‌ها با شهاب حسینی در واقع از جشنواره سال ۹۸ شروع شد که حالا پس‌لرزه‌های آن به این دوره هم رسیده. آن زمان به دنبال ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی، مسعود کیمیایی که با فیلم «خون‌ شد» در جشنواره حضور داشت اعلام انصراف کرد.

هرچند تهیه‌کننده فیلم جواد نوروزبیگی فیلم را در جشنواره نگه داشت اما در واکنش به این اقدام کیمیایی، شهاب‌حسینی که خودش به عنوان تهیه‌کننده و بازیگر فیلم «شین» در نشست خبری این فیلم شرکت کرده بود، حمله تندی به این کارگردان پیشکسوت داشت و از همان جا میانه کیمیایی‌ها و شهاب حسینی شکرآب شد.

الان هم مسعود کیمیایی اعلام کرده که تصمیم او شامل سایر عوامل فیلم نمی‌شود اما به هرحال حواشی انصراف او روی جشنواره این دوره هم سایه انداخته. به‌خصوص که امسال فهرست جشنواره خیلی پر و پیمان نیست و خیلی از کارگردانان با سابقه و سرشناس غایب هستند. یکبار مفصل‌تر اتفاقاتی که از جشنواره دو سال پیش رخ داد تا رسیدیم به بیانیه اخیر کیمیایی و توضیحات تهیه‌کننده خائن‌کشی را مرور می‌کنیم.

شهاب حسینی چه گفته بود؟
دو سال پیش در فاصله ۲۰ روز مانده به آغاز جشنواره فیلم فجر، مسعود کیمیایی با انتشار یک پیام تصویری در فضای مجازی انصراف خود را از حضور در این رویداد سالانه اعلام کرد. کیمیایی گفت: «دلم نمی‌خواهد فیلمم در جشنواره فجر نشان داده بشود به دلیل تسلیتی که به این همه آدم دارم. مردمی که مسافر بودند.» ماجرا بعد اینطور پیش رفت که جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم گفت «خون شد» در جشنواره می‌ماند اما فیلم در بخش کارگردانی داوری نمی‌شود.

چند روز بعد شهاب حسینی در واکنش به این تصمیم کیمیایی متنی منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود:‌‌«ای کاش نیت‌هایمان هم خالص باشد و بنا به صلاح شخصی خود فی‌المثل ترس از برخورد تحقیرآمیز مخاطب با فیلم‌مان به سیاق و روال ادوار گذشته، پشت احساسات پاک مردم قایم نشویم.» او در روزهای آخر جشنواره و در حالی که به عنوان تهیه‌کننده و بازیگر فیلم سینمایی «شین» در نشست خبری شرکت کرده بود فرصت را مناسب دید که یکبار دیگر با صراحت بیشتر از خجالت مسعود کیمیایی دربیاید.

جملاتی که شهاب حسینی آن روز در پردیس سینمایی ملت گفت هنوز هم حیرت آور است:«برنمی‌تابم و نمی‌توانم ساکت بشینم که یک استاد پیشکسوت سینما که هر سال برخورد ناراحت‌کننده با آثارش شده است، امسال فیلمی می‌سازد که می‌داند نسبت به آن هم واکنش منفی نشان خواهند داد و برای همین روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند و سنگ بنایی می‌گذارد که نتیجه آن جز تفرقه‌افکنی نیست و بقیه را در آمپاس اخلاقی می‌گذارد. این عین بی‌انصافی است. چرا یک نفر باید آنقدر آدم خودخواهی باشد که ملاحظه هیچ‌کس را نکند؟» بعد از این ماجرا کانون کارگردانان سینما با انتشار بیانیه‌ای از مسعود کیمیایی حمایت کرد.

اول پولاد کنار کشید
اسامی داوران جشنواره ۱۴۰۰ دو روز پیش اعلام شد و به این ترتیب شهاب حسینی در کنار چهره‌هایی مثل مسعود جعفری جوزانی و مجید انتظامی و محمدعلی باشه‌آهنگر باید آثار بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر را قضاوت کند. حضور شهاب حسینی در هیات داوران برای پولاد کیمیایی بازیگر فیلم خائن‌کشی که به ماجراهای دوران ملی شدن صنعت نفت می‌پردازد اما خوش نیامد. او در اینستاگرامش پستی منتشر کرد و نوشت:‌«وقتی حقیقت آزاد نیست، آزادی حقیقت ندارد. قضاوت آدم‌های بزرگ کار آدم‌های کوچک نیست. من پولاد کیمیایی فرزند گیتی پاشایی و مسعود کیمیایی بازیگر سینما و کارگردان با افتخار انصراف خود را از شرکت در جشنواره فیلم فجر اعلام می‌کنم.»

بیانیه مسعود کیمیایی
بعد نوبت به مسعود کیمیایی کارگردان خائن‌کشی رسید که او با انتشار یک بیانیه انصراف خود را از حضور در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰ اعلام کند. کیمیایی نوشته‌:‌ «این دوست در هشتاد و یک سالگی برای قضاوت شدن در سینما خودم را کنار می‌بینم و به این خط و نوشته از قضاوت بیرون می‌آیم. دیگر هنرمندان فیلم «خائن‌کشی» به جای خود می‌مانند. در این سنِ بسیار زحمت‌کشیده، برای قضاوت شدن درباره فیلمی به مفهوم آزادی، ایران، مقوله نفت، انگلیس و دکتر محمد مصدق تردید بسیار دارم. عدالت همیشه نگران قضاوت است.»

واکنش تهیه‌کننده خائن‌کشی
علی اوجی تهیه‌کننده فیلم در مصاحبه با ایسنا گفته:‌ «به تصمیم آقای کیمیاییِ بزرگ و دوست داشتنی به عنوان یکی از مهم‌ترین فیلمسازان سینمای ایران احترام می‌گذارم، به هر حال شأن ایشان بالاتر از قضاوت در فستیوال است و باتوجه به سابقه‌ سینمایی آقای کیمیایی و این‌که جشنواره‌ فجر امسال، جشنواره‌ جوان‌هاست باید به نظر ایشان مبنی بر قضاوت نشدن در حضور جوان‌ترها احترام گذاشت.‌ البته فیلم «خائن‌کشی» به احترام تلاش و زحمت عواملش که یک سال و ۹ ماه مشغول تولید بودند، در جشنواره‌ فجر باقی می‌ماند و جناب کیمیایی هم همان‌طور که در نامه خود اعلام کردند، فقط از بخش کارگردانی انصراف دادند.»

کدخبر: ۴۳۹۲۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر