کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۲۵۸
تاریخ خبر:

سایت دیوار یکه‌تاز بازار مسکن

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | آیا خریداری سهام سایت «آی‌ هوم» توسط سایت «دیوار» بازار مسکن را تکان می‌دهد؟ ‌روز گذشته فضای استارتاپی کشور تحت تاثیر یک خبر مهم در حوزه مسکن قرار گرفت. سایت دیوار که این روزها نبض خرید و فروش بازار مسکن را در دست گرفته، یک خرید استراتژیک انجام داد و سهام یکی از سایت‌های مهم حوزه مسکن یعنی سایت «آی‌ هوم» را به طور کامل خرید.

شاید اگر از پشت پرده ماجرا خبر نداشته باشید، گمان کنید با یک خبر عادی و روزمره مواجه شده‌اید. در این گزارش اما به شما خواهیم گفت که چرا این خرید سهام، اتفاق بزرگی است و چه تاثیری بر آینده بازار مسکن می‌گذارد.

*** آی هوم چیست؟
این سایت از دیرباز به طور تخصصی به آگهی‌های خرید و فروش مسکن تعلق دارد و به جز مسکن، آگهی دیگری در آن مشاهده نمی‌کنید. حتما می‌پرسید تفاوت این سایت با سایر سایت‌های واسطه خرید و فروش مسکن در چیست؟ در سایت «آی‌هوم» اگر آگهی‌دهنده مشاور املاک باشد، در سایت مشخص می‌شود و هر مشاور املاک یک پنل مخصوص به خود دارد.

یعنی فرد مشاهده کننده آگهی از همان ابتدا متوجه می‌شود که با املاکی طرف معامله‌است یا صاحب ملک مستقیما آگهی داده. نکته دوم و مهم‌تر این است که این سایت، تصاویر حرفه‌ای ۳۶۰ درجه و فیلم‌های مختلف از مسکن‌هایی که آگهی داده شده را در سایت خود قرار می‌دهد تا مشتریان انتخاب مناسب‌تری داشته باشند.

در این ماجرا، نکته جالب اینجا بود که تیم سایت «آی‌هوم» خودشان به مشاوران املاک مراجعه می‌کردند و با آن‌ها به توافق می‌رسیدند تا این سایت، عکاسان و فیلمبرداران خود را به مسکن‌های مورد نظر بفرستد. در واقع این مجموعه توانسته بود با شگردهای مختلف، اعتماد مشاوران املاک که به طور سنتی نسبت به پدیده‌های جدید مقاومت می‌کنند را به دست بیاورد.

*** چه اتفاقی می‌افتاد؟
برای آنکه بدانید با خرید سایت آی‌هوم چه اتفاقی می‌افتد، ابتدا حرف‌های مدیرعامل سایت دیوار را مرور می‌کنیم. «سجاد محمودخانی» می‌گوید: «کمبود شفافیت و عدم اعتماد در معامله‌ها از مشکلات مهم در حوزه خرید و فروش و اجاره املاک به حساب می‌آمد. شاهد انتشار آگهی‌هایی هستیم که کیفیت مناسبی ندارند و اطلاعات کم و غیر واقعی از ویژگی‌های ظاهری املاک را به کاربران ارائه می‌دهند. به همین دلیل به زودی عملیات تایید محتوای آگهی‌ها در حوزه مسکن آغاز می‌شود و سایت آی‌هوم فرآیندی برای راستی‌آزمایی آگهی‌های حوزه املاک ایجاد خواهد کرد.

برای این راستی‌آزمایی، عملیات عکاسی حرفه‌ای از واحدهای مسکونی و تایید اطلاعات مندرج در آگهی آغاز شده تا کاربران با اطمینان از آگهی‌های املاک این سایت بازدید و استفاده کنند. این خدمات در حوزه املاک تهران و به صورت محدود آغاز شده و در آینده گسترش پیدا می‌کند.»

مدیرعامل سایت آی‌هوم نیز گفته: «به دنبال آن هستیم که اطلاعاتی که درآگهی‌ها در اختیار مشتری قرار می‌گیرد، تایید شده و کامل باشد. تصویربرداری انجام شده از املاک با کسب اجازه از مالکان و مشاوران املاک انجام می‌شود؛ قبل از انتشارآگهی، به این شکل، تمام محتوای آن کنترل می‌شود و مشتری می‌تواند به صورت آنلاین قبل از مراجعه به ملک، بازدید مجازی داشته باشد. در آینده قابلیت تور مجازی نیز قرار داده خواهد شد.

این امکان بر اساس فیلمبرداری انجام شده با دوربین‌های تخصصی انجام می‌شود و مشتری می‌تواند از داخل خانه بازدید مجازی داشته باشد. با این خدمات جدیدی که انجام می‌دهیم به دنبال آن هستیم که تسهیلات متنوعی را برای مدیران و مشاوران املاک، مانند پیدا کردن فایل، هماهنگ کردن بازدید و بستن قرارداد ارائه دهیم.»

*** چند پیش‌بینی
در ادامه سناریوهایی راکه با این همکاری رخ می‌دهد مرور می‌کنیم.
* یک: یکی از نکات مهم، اضافه‌ شدن پنل ویژه مشاوران املاک به سایت دیوار است. موضوعی که تا به حال وجود نداشت و برخی کاربران گلایه می‌کردند برخی آگهی‌دهندگان یا حتی خریداران در واقع مشاوران املاک هستند اما در آگهی‌های خود به گونه‌ای تبلیغ می‌کنند که کسی متوجه این اتفاق نشود. با اجرایی شدن این اتفاق، آشتی بین بخش سنتی و مدرن صورت خواهد گرفت و به طور قطع تعداد آگهی‌های آنلاین مسکن نیز افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

* دو: در صورت اضافه شدن «تور مجازی» به آگهی‌های مسکن، مشتری‌ها با سرعت بیشتر و هدفمندتری انتخاب شده و بسیاری از رفت‌وآمدهای اضافه حذف می‌شود. مشتریان در ابتدا می‌توانند خانه خود را به صورت مجازی مشاهده کرده و در صورت پسندیدن آن، برای خرید آن اقدام کنند. با این شرایط، فرد آگهی‌دهنده هم اطمینان پیدا می‌کند زنگ‌هایی که به او می‌خورد واقعی‌تر است و مشتری‌ها در نگاه اولیه مسکن آن‌ها را پسندیده‌اند.

* سه: سایت دیوار حالا می‌تواند ادعا کند که به یکی از قطب‌های اصلی خرید و فروش مسکن تبدیل شده است. تا حالا سایت‌های استارتاپی مانند آی‌هوم، هر کدام بخشی از بازار را در اختیار داشتند که حالا وزنه سایت دیوار به میزان قابل توجهی سنگین‌تر شد.
کارشناسان می‌گویند این همکاری نشان می‌دهد که قرار است در آینده بازار مسکن احتمالا تکانی بخورد.

در چند ماه اخیر بازار مسکن دچار رکود شده و خرید و فروش‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. حالا سایت دیوار که شامل بخش‌های گسترده و متنوعی است، در بخش مسکن سرمایه‌گذاری ویژه انجام داده و سهام دیگر استارتاپ‌ها را نیز خریداری کرده است. آیا باید منتظر اتفاق ویژه‌ای در حوزه مسکن باشیم؟

***چه تعداد آگهی؟
در سال گذشته بیش از ۱۶.۵میلیون آگهی در حوزه ملک و مسکن در سایت دیوار منتشر شده که بیش از ۶.۵ میلیارد بار از این آگهی‌ها بازدید شده است. از سوی دیگر مدیرعامل سایت آی هوم، آمار فایل‌های تایید شده در سایت آی‌هوم را اینگونه توضیح داده‌: «روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ ملک در سایت آی‌هوم با خدمات عکاسی و فیلمبرداری تایید می‌شوند که تعداد آن در مقایسه با ۳ ماه قبل سه برابر شده و این به معنی استقبال از این طرح است.»

کدخبر: ۲۷۸۲۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر