کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۹۳۰۲
تاریخ خبر:

فیلترها ‌علیه دلال‌ها

روزنامه هفت صبح | از بین سایت‌های خرید و فروش اینترنتی خودرو، نه شیپور و نه باما چندان مانعی در برابر افراد سودجو ایجاد نمی‌کنند.

دیوار اما سازوکار تازه‌ای را در بین سایت‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو طراحی کرده که جلوی دلالی را می‌گیرد . ‌مدتی است دْز دلالی و بازی با قیمت‌ها در بازار خودرو پایین آمده. این کار بی‌دلیل نیست چون دلال‌ها مثل قبل نمی‌توانند قیمت را به شکل که می‌خواهند بالا ببرند.

یکی از آفت‌های بازار خودرو‌، ‌شانتاژ و ایجاد اتمسفر کاذب توسط دلال‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی بود‌ اما به نظر می‌رسد حداقل یکی از فروشگاه‌های اینترنتی‌ با قرار دادن فیلتر‌های متعدد جلوی این دلال بازی‌ها را با موفقیت گرفته است. ایده این بوده که رایگان بودن و نامحدود بودن انتشار آگهی عامل اصلی هجوم دلال‌ها به فروشگاه مجازی برای دستکاری قیمت است و اگر قرار است وضعیت تغییر کند، مهم‌ترین کار حذف این روند است.

دیوار، نخستین فروشگاهی است که این روند را شروع کرده و نتیجه آن هم تا حدی ملموس است. برای نمونه ‌اگر پیشتر می‌شد یک نفر روزی ده‌ها آگهی فروش خودرو (واقعی و غیرواقعی )منتشر کند و با کمک اپلیکیشن‌هایی نظیر باما، شیپور و دیوار بر آتش‌ قیمت‌ها به هر اندازه بدمد، حالا اما با ایجاد سقف انتشار آگهی در یک ماه و دریافت مبالغی که ظاهرا ناچیز است، جلوی بخش زیادی از پمپاژ غیرواقعی قیمت گرفته شده است.

تجربه خبرنگار هفت‌صبح در کار با سه فروشگاه بزرگ اینترنتی در یک هفته اخیر گویای این موضوع است . ‌ما برای بررسی دقیق طی یک هفته سعی کردیم عملکرد هر یک از سه فروشگاه شیپور، دیوار و باما را بسنجیم. نتایج کار از این جهت که نشان دهد هر فروشگاه چقدر در ارزیابی قیمت اعلام شده توسط فروشنده دخالت دارد، به شدت جالب توجه بود.

در دور نخست، در هر سه فروشگاه برای سه مدل خودرو فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸ با ۴۸ هزار کیلومتر کارکرد، پژو پارس سال مدل ۱۳۹۶ با ۴۴ هزار کیلومتر کارکرد و نیز فیات سیه‌نا مدل ۱۳۹۰ با ۶۸ هزار کیلومتر کارکرد سه آگهی منتشر کردیم و عامدانه قیمت‌های بالاتر از نورم بازار و حتی تا حدی غیر معقول را برای خودروهای به فروش گذاشته‌،‌ اعلام کردیم.

رفتار فروشگاه شیپور عجیب بود و بدون کمترین دخالت، اجازه اعلام قیمت در هر سطح ممکن و در کمترین زمان ممکن را داد. برای این کار مبلغی معادل پنج هزار تومان هم دریافت کرد و خب در اسرع وقت آگهی منتشر شد . دو فروشگاه باما و دیوار اما رفتار متفاوتی نشان دادند. هردو آگهی‌ها را پس از یک وقفه دو ساعته منتشر کردند و البته روی برچسب قیمت‌های نامعقول ما را ‌ با عنوان توافقی خط کشیدند و اجازه نمایش آن در فضای عمومی را ندادند‌ که این حرکتی مثبت و قابل تقدیر بود.

در بار دوم ما همین رفتار را به شکلی متفاوت و با نصب قیمت‌های معقول در آگهی‌ها انجام دادیم که شیپور دوباره مبلغی را دریافت ‌ و آگهی را منتشر کرد. در عین حال باما هم بدون دریافت مبلغی‌، آگهی را منتشر کرد. البته این بار با اعلام قیمت.‌ دیوار اما به واسطه سیاست جدیدی که اتخاذ کرده، از انتشار آگهی‌های بیشتر ممانعت ‌ و اعلام کرد برای هر فرد تنها امکان انتشار سه آگهی رایگان در ماه وجود دارد.

در عین حال فردی اگر بخواهد در این فروشگاه بیش از این تعداد آگهی منتشر سازد، باید مبالغی را به صورت پلکانی پرداخت کند.

مدت زمان زیادی از بازگشت قیمت‌ها به سایت‌های اینترنتی خرید و فروش خودرو نمی‌گذرد و در همین مدت برخی‌ها با تغییراتی تازه به جنگ دلالی رفته‌اند. دیوار گویا نخستین فروشگاهی است که به طور جدی سعی در مقررات‌گذاری درست برای انجام معامله در فضای مجازی کرده است. کاری که به نظر می‌رسد می‌تواند برکیفیت نهایی خرید از این فروشگاه تاثیر جدی بگذارد.

کدخبر: ۲۹۹۳۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر