کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۷۶۶
تاریخ خبر:

سایبرپانک ‌۲۰۷۷؛ بزرگ‌ترین دروغ‌ صنعت بازی

روزنامه هفت صبح، امیر پایدار | ‌هشت سال از زمانی که استودیو سی‌دی‌ پراجکت با منتشر کردن تیزری کوتاه خبر از توسعه عنوانی جدید در فضای سایبرپانکی داد گذشت و حالا پس از کش‌وقوس‌های فراوان و با وجود تاخیرخوردن چندباره آن، سایبرپانک ۲۰۷۷ برای کامپیوترهای شخصی و کنسول‌های نسل هشتم عرضه شده. اگر اخبار دنیای ویدئوگیم را در روزهای اخیر دنبال کرده باشید، احتمالا می‌دانید که نسخه کنسول‌های پایه‌ سایبرپانک ۲۰۷۷ با مشکلات بسیار زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند .

استودیوی سازنده با علم بر کیفیت اجرایی پایین بازی ‌روی آنها، از فرستادن نسخه‌های نسل هشتم برای نقد و بررسی، پیش از عرضه رسمی آن خودداری کرد. در هر صورت نسخه مربوط به پلی‌استیشن ۴ در روز عرضه برای بررسی در اختیار ما قرار گرفت. در همین ابتدا لازم است اشاره کنم که نسخه ارسالی شامل فایل بازی به همراه آپدیت روز اول (مجموعا ۱۰۱ گیگ) بود و بررسی صورت‌گرفته بر اساس این نسخه و همچنین آخرین به‌روزرسانی انجام‌ شده است که پس از سه روز در دسترس تمامی کاربران قرار گرفت.

* یک: ‌داستان سایبرپانک ۲۰۷۷ در دنیایی خیالی و بر اساس یک بازی نقش‌آفرینیِ رومیزی تحت عنوان «سایبرپانک» روایت می‌شود. به مانند بسیاری از همین بازی‌های نقش‌‌آفرینی، جهان «سایبرپانک» نیز تاریخچه‌ای غنی دارد که می‌توانید جزئیات گوناگونش را در کتاب‌های راهنمای مربوط به آن پیدا کنید. قصه سایبرپانک ۲۰۷۷در همین فضا و در شهر «نایت‌سیتی» شکل می‌گیرد؛ مدت‌هاست که سیستم سیاسی آمریکا فروریخته و شرکت‌های بزرگ به نوعی اداره جامعه را در دست گرفته‌اند.

ما کنترل شخصیت اصلی؛ یعنی «وی» را برعهده داریم؛ فردی که جنسیت، ظاهر و پیشینه داستانی‌اش قابل شخصی‌سازی است و نقش اصلی را در پیشبرد مراحل ایفا می‌کند. در اوضاع آشفته شهر، «وی» با انجام ماموریت‌های مختلف به امرار معاش می‌پردازد و طی یکی از همین ماموریت‌ها، زمانی که به همراه دوست خود، جکی ولز، برای دزدیدن یک بایوچیپ از شرکت آراساکا اقدام می‌کند و اوضاع آن‌‌طور که باید پیش‌ نمی‌رود، مجبور به قرار دادن چیپ در مغز خودش می‌شود تا آن را سالم نگه‌ دارد، غافل از اینکه محتویات این قطعه عجیب، شامل خاطرات جانی سیلورهد (کیانو ریوز)، تروریستی که سعی در کنترل کامل «وی» دارد، می‌شود.

* دو: ساختار گیم‌پلی سایبرپانک ۲۰۷۷، به‌جز حالت گشت‌وگذار آزاد در محیط شهری و خارج شهر، غالا شامل انجام مراحل خطی می‌شود که پیشروی در آنها با استراتژی‌های مخفی‌کاری یا مبارزه مستقیم با دشمنان قابل انجام است. در هر دو نوع مراحل؛ یعنی ماموریت‌های اصلی و فرعی، طراحی مراحل با دقت خوبی صورت گرفته و جدای از مشکلاتی که در مواردی اذیت‌کننده است، در اکثر اوقات هوشمندانه طراحی شده است.

به‌رغم وجود المان‌های مخفی‌کاری و نیز دسترسی داشتن به انواع مختلفی از قابلیت هک کردن، اما باز هم لذت چندانی در رد کردن مراحل در حالت مخفی‌کاری وجود نداشته و احتمالا مخاطب ترجیح خواهد داد از گزینه اکشن و درگیری با دشمنان بیشتر استفاده کند. از طرف دیگر مبارزات سایبرپانک، جذاب، سریع و عمیق طراحی شده‌اند. اینکه می‌توان همزمان از رایفل استفاده کرد و خیلی سریع با تعویض اسلحه دشمنانی که در نزدیکی قرار دارند با کاتانا هدف قرار داد، تنها بخشی از گیم‌پلی متنوع کامبت‌ها را تشکیل می‌دهد.

علاوه‌بر وجود تعداد زیاد سلاح‌های گرم و سرد، گزینه‌های بسیاری نیز برای ارتقای آنها وجود دارد. البته قابلیت‌های آپگرید کردن تنها به سلاح‌ها خلاصه نمی‌شود و گزینه‌های متعددی برای به دست آوردن مهارت‌های مختلفی که در مبارزه و دیگر بخش‌های بازی مورد استفاده هستند وجود دارند.

مثلا با ارتقای قدرت‌های V می‌توانید قابلیت باز کردن درهای قفل‌شده را پیدا کنید یا حتی برای اسلحه خود ویژگی تیراندازی به دشمنانی که پشت سنگر هستند را اضافه کنید. جدا از این مهارت‌ها، می‌توان برای اعضای بدن V نیز قابلیت‌های مختلفی را پیاده‌‌سازی کرد. مجموع این موارد منجر به وجود روش‌های بسیار زیاد برای انجام مراحل و مبارزات شده و تجربه کامبت سایبرپانک ۲۰۷۷ را تا ساعات انتهایی آن جذاب نگه‌ می‌دارد.

* سه: یکی از بارزترین مشکلاتی که در درگیری‌های موجود در سایبرپانک ۲۰۷۷ به چشم می‌آید، هوش مصنوعی ضعیف دشمنان است، به‌طوری‌که گاها تصمیمات اشتباهشان به طرز خنده‌آوری به ضرر خودشان تمام می‌شود. این مشکلات در بخش مخفی‌کاری نیز به قوت خود حضور دارند؛ همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، المان‌های مربوط به هک جذابیت زیادی برای استفاده ندارند و به همین خاطر ممکن است خیلی زود وارد مبارزه با دشمنان شوید.

عجیب است که در بسیاری از ماموریت‌ها، کافی است با سرعت از جلوی دشمنان بدوید تا خیلی زود از دنبال‌کردنتان منصرف شوند. علاوه‌بر موارد یادشده، این باگ‌ها تا حالت مخفی‌کاری نیز ادامه می‌یابند. به شکلی که نه‌تنها دشمنان یار شما را نمی‌بینند، بلکه از درون آنها به راحتی رد می‌شوند! جدای از کامبت جذابی که با سلاح‌های سرد و گرم قابل تجربه کردن است، بعضی از مبارزات و به طور خاص برخی باس‌فایت‌ها به صورت تن به تن هستند. متاسفانه این‌گونه درگیری‌ها چندان تعریفی ندارند و درحالی‌که مکانیک‌های بخش مبارزات تن‌ به تن ظاهرا بدون مشکل هستند، اما بیشتر مواقع به دلیل وجود باگ، می‌توان دشمنان را خیلی راحت از پای درآورد.

کدخبر: ۳۶۵۷۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر