کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۲۸۴۵
تاریخ خبر:

سال‌های حکمرانی بیت‌کوین تازه در ‌راه است

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۲۱، شاهد نوسانات جزئی و روند تقریبا خنثی در بازار رمزارزها هستیم. سکه‌های دیجیتالی که روز به روز طرفداران بیشتری در سراسر جهان پیدا می‌کنند، اخیرا پس از جهش قابل توجه و ثبت رکوردهای جدید توسط بیت‌کوین و اتریوم، سقوط چشمگیری تجربه کرده و پس از آن تغییر چندانی نداشته است.رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران در خصوص وضعیت کلی بازار رمزارزها در ایران و در تمام نقاط جهان گفت‌وگویی با سایت اقتصاد آنلاین انجام داده که برای طرفداران و فعالان بازار مرموز رمزارزها حاوی نکات جالب توجهی است.

قربانی درباره وضعیت مرموز بازار بیت‌کوین و رمز ارزها می‌گوید: این یک بازار «مقررات‌گذاری نشده» است و نوسانات شدیدی دارد. این بازار، با بازاری مثل بورس، نه در ایران، نه در هیچ کجای جهان، قابل مقایسه نیست. یعنی ما هنوز نه مقرراتی در این فضا داریم و نه بازاری است که بگوییم نوسانات شدید ندارد بنابراین ممکن است مشکلات مبهمی پیش بیاید. افرادی که تسلط و تخصص ندارند، اگر صرفا به عنوان مثال ببینند که بیت‌کوین از ۵هزار و ۱۰هزار دلار به ۶۰هزار دلار رسیده و افسوس بخورند که چرا در این بازار سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، دچار مشکلات بیشتری می‌شوند.

این طرز تفکر یک بار برای همیشه باید کنار گذاشته شود، زیرا افسوس باعث می‌شود تصمیمات اشتباهی بگیرند.به همین دلایل من هیچگاه به کسی، ورود به این بازار را توصیه نکرده‌ام. افراد باید در این زمینه مطالعه کرده و تخصص لازم را کسب کنند و سپس پولی را که لازم ندارند، وارد این بازار کنند.اگر بازار را در طول یک‌سال تا حتی سه ماه گذشته را در نظر بگیریم، تقریبا ۷۰درصد افرادی که در حال حاضر بیت‌کوین دارند و در هر برهه‌ای وارد این بازار شده‌اند، شاهد سود بوده‌اند.

با این حال، اگر تایم فریم را دو ماه اخیر در نظر بگیریم، بازار به یک سقف و مقاومتی رسیده و از آن برگشته و در حال حاضر، بیت‌کوین در حوالی ۵۰هزار دلار در نوسان است. بنابراین، نکته مهم این است که از نظر بسیاری از کارشناسان بازار، هفته‌های گذشته، زمان مناسبی برای ورود بوده که بیت‌کوین اخیرا پس از جهش قابل توجه خود تا کانال ۶۹هزار دلاری، اکنون بازگشت را تجربه کرده و تا ۴۲ - ۴۳هزار دلار نیز عقب‌نشینی کرده است.

نکته دیگری که در خصوص بازار رمزارزها وجود دارد و نسبت به بازار بورس تهران، یکی از ویژگی‌های مثبت آن به شمار می‌رود، این است که دامنه نوسان ندارد. یکی از مشکلات ما در بورس تهران در حال حاضر همین مسئله است. در حالی که در بازار رمزارزها، اگر بیت‌کوین قرار است بریزد، در طول یک روز افت ۲۵درصدی را تجربه می‌کند؛ یعنی ریزش آن فرسایشی نیست. اگر قیمت در حال افزایش است، در عرض چند روز این اتفاق می‌افتد و به نقطه تعادلی خود می‌رسد.

بنابراین، نکته مهم این است که در حال حاضر اگر بخواهیم از یک ماه گذشته به بازار نگاه کنیم، منفی بوده و اگر سه ماه گذشته را در نظر بگیریم، تا حدودی مثبت بوده و از طرفی، بازدهی دو ماهه آن منفی بوده است. در همین حال، بسیاری از تحلیل‌های تکنیکال، هیچ پایه درستی ندارد و برخی از نمودارهای آنها را می‌توان تنها به یک نقاشی تشبیه کرد! زیرا اگر این تحلیل‌ها و نمودارها پاسخگو بود، زمانی که بیت‌کوین تا اوج ۶۸-۶۹هزار دلار نیز پیش رفت، می‌توانستند ریزش آن را پیش‌بینی کنند. عموم تحلیلگران در آن زمان سیگنال خرید می‌دادند. بنابراین، باید دقت کنیم که تحلیل‌های ما معمولا پس از وقوع یک روند انجام می‌شود و توضیح می‌دهد چه اتفاقی افتاده است.

اگر به عنوان یک سهم به آنها نگاه کنیم، کسب و کارهایی که پشت آنها قرار دارند، رشد کردند. اما تقریبا در دو ماه گذشته بعد از اینکه بیت‌کوین تا سقف ۶۸-۶۹هزار دلار رفت و تا ۴۲-۴۳هزار دلار برگشت و در حال حاضر نیز در نزدیکی کانال ۵۰هزار دلار قرار دارد، در واقع علت آن این است که چند تحلیل وجود دارد. اول اینکه اکنون به پایان سال میلادی نزدیک هستیم. تقریبا همیشه در پایان سال‌های میلادی، بازار ریزش‌های شدیدی را تجربه کرده است.

از دلایل آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که افرادی که بیت‌کوین دارند، برای تعطیلات و تفریحات خود، بیت‌کوین را نقد می‌کنند و از این رو ما شاهد افزایش ورودی بیت‌کوین هستیم. به بیان دیگر، عرضه بیشتر می‌شود و قاعدتا تقاضا هم ممکن است به اندازه کافی رشد نکرده باشد و ما دچار ریزش شویم.ژتجربه چند سال قبل نشان می‌دهد که بعد از چند ماه مجددا بازار در یک روند یکنواخت قرار می‌گیرد. با این حال، حتی با اینکه ۷-۸سال اخیر این روند همیشه مشاهده شده، باز هم برای این استدلال، تضمینی وجود ندارد که ما شاهد افزایش قیمت باشیم.

در این بین، بحثی با عنوان بیت‌کوین ۱۰۰هزار دلاری مطرح است. برخی از کارشناسان بر این باورند که بیت‌کوین باید تا ۱۰۰هزار دلار پیش رود. با این حال، برخی از آنها تحلیل‌های خود را اصلاح کرده‌اند زیرا بیت‌کوین صدهزار دلاری تا حدودی دور از ذهن و دسترس است.
ما در حال حاضر حدود ۱۰-۱۱هزار کوین داریم که ۳۰ مورد از آنها ارزشمند و شناخته شده هستند. اگر ما ۲۰کوین برتر را در نظر بگیریم، این سکه‌ها حدود ۹۹درصد از ارزش کل بازار را تشکیل می‌دهند.

میزان تسلط بیت‌کوین در حال حاضر تقریبا ۴۰درصد است که به مرور در حال کاهش است و در مقابل، کوین‌هایی مانند اتریوم، سولانا، آوالانچ و ریپل، به اصطلاح در حال بازار گرفتن هستند. مانند برخی از سهم‌ها که در بازار بورس تهران لیدر هستند، بیت‌کوین نیز چنین نقشی داشت. به نظر می‌رسد که این نقش بیت‌کوین در حال کمرنگ شدن است. در مواردی شاهد هستیم که بیت‌کوین در حال ریزش بوده و آوالانچ افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

اینکه چنین روندی تا چه حد پایدار خواهد بود و کوین‌هایی که بازار را در اختیار دارند تا چه حد می‌توانند به این روند ادامه دهند، سوال بزرگی است. اما اگر این اتفاق بیفتد و سلطه بازار بیت‌کوین کاهش پیدا کند، به نظر من اتفاق مثبتی است. یعنی نشان می‌دهد که ما در حال دستیابی به یک بلوغ هستیم و تکنولوژی در حال پیشرفت است و خود را در توکن‌های دیگری نشان می‌دهد. بازار رمزارزها در حال حاضر حدود ۲هزار و ۳۰۰میلیارد دلار ارزش دارد.

ارزش بازار شرکت اپل در حال حاضر نزدیک به ۳هزار دلار است. پس بنابراین، ما در واقع، در ابتدای مسیر رمزارزها قرار داریم و راه بسیاری باقی مانده تا بتوانیم از یک بازار عمیق صحبت کنیم اگر پذیرنده‌ها و کاربرهای بیت‌کوین در سراسر جهان افزایش پیدا کند، در نهایت منجر به افزایش قیمت خواهد شد. اما بیت‌کوین یک مجموعه متمرکز نیست، دو نفر کافی است که آن را حفظ کند. از این رو، شبکه‌ای که تا این اندازه انعطاف‌پذیری دارد، به این راحتی زمین نمی‌خورد. پیشرفتی که برای بیت‌کوین اتفاق افتاده، به اندازه‌ای خیره‌کننده است که گاهی حتی باورنکردنی است. حتی گاهی نمی‌توانیم قبول کنیم که با یک تکنولوژی سر و کار داریم که برخی از مسائل لاینحل و پرهزینه را به شیوه ارزان و ساده‌ای حل کرده است. من تا حد زیادی این نظر را ندارم که ارزهای دیجیتال شناخته شده، به راحتی شکست بخورند.

از اتریوم چه می‌دانید
اتریوم در سال جاری، بازدهی که برخی از ارزهای دیجیتال از خود نشان دادند، نداشت. بعضی از رمزارزها مانند شیبا اینو، موفق به ثبت رشد خیره‌کننده‌ای شدند. با این حال، اتریوم نیز در سال جاری در میان برندگان قرار گرفت.اتریوم سال ۲۰۲۱ را با قیمت حدود ۷۳۷دلار آغاز کرد. در ابتدای سال با مبلغ هزار دلار، شما می‌توانستید ۱.۳۵۶توکن اتریوم را خریداری کنید. تا پایان ماه ژانویه، این رمزارز رشد ۸۸درصدی را ثبت کرد و تا اواسط ماه آوریل، بیش از دو برابر شد.

با این حال، جای تعجب نیست که در این بین نوساناتی نیز مشاهده شد. اتریوم در ماه مه، در طول چند هفته، تقریبا نیمی از ارزش خود را از دست داد. پس از بازگشت مجدد، در ماه سپتامبر نیز افت ۲۰درصدی را تجربه کرد. طی چند هفته گذشته، قیمت این ارز دیجیتال، تا ۱۶درصد مجددا افت کرد.با این حال، سرمایه‌گذارانی که در طول این نوسانات، سهام اتریوم خود را حفظ کردند، سود قابل توجهی به دست آوردند. افرادی که ۱.۳۵۶توکن اتریوم را با هزار دلار در ابتدای سال خریداری کردند، دارایی آنها اکنون ۵هزار و ۴۲۳دلار است.

در طول کمتر از ۱۲ ماه، اتریوم بازدهی بیش از ۴۵۰درصد داشته است. این رقم نزدیک به سود ۴۵۹درصدی این رمزارز است که در سال ۲۰۲۰ به دست آورد.عملکرد قوی اتریوم، به ویژه با توجه به چالش‌هایی که با آن مواجه بوده، چشمگیر است. این رمزارز در ماه آگوست، در واکنش به اشکالاتی که شبکه اتریوم را در معرض حملات قرار داد، به دو زنجیره تقسیم شد.این بلاکچین نیز در مقایسه با رقبای جدید کند است. اتریوم در حال حاضر می‌تواند بین ۱۵ تا ۴۵ تراکنش در ثانیه را پردازش کند.

کدخبر: ۴۳۲۸۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر