کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۱۶۶۳
تاریخ خبر:

ساز ناکوک قیمت سکه و طلا در بازار داخلی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | چهارشنبه پیش‌بینی کرده بودیم که اگر قیمت دلار ارزان شود، همزمان سکه هم کاهش قیمت خواهد داشت. دلار حالا به کانال ۲۲هزار تومان رسیده و دیروز در بازار آزاد حدود ۲۲هزار و ۴۰۰تومان معامله می‌شد اما سکه روی دیگری از خود نشان داد و نسبت به هفته پیش گران شده. چنین افزایشی تحت تاثیر همان خنجری است که بازار جهانی طلا بر گرده سکه تمام بهار آزادی نشانده است. همزمان با روزهایی که چشم همه ما به کاهش قیمت دلار بود، طلای جهانی در عرض یک‌هفته ۱۰۰دلار افزایش قیمت پیدا کرد و به رکورد تاریخی هزار و ۹۰۰دلار برای هر اونس رسید. همین اتفاق بود که باعث شد با وجود کاهش قیمت دلار، سکه و طلا همچنان در مسیر صعودی حرکت کنند.

*** سکه ۸۰۰هزار تومان گران شد
از سه‌شنبه هفته پیش که قیمت‌ها در بازار سکه و طلا به حداقل رسیده بود، تا حالا سکه حدود ۸۰۰هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. آن زمانی که اونس جهانی در محدوده هزار و ۸۰۰دلار قرار داشت و دلار در بازار آزاد ۲۲هزار تومان فروخته می‌شد، سکه ابتدا از ۱۰میلیون به ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تومان در روز چهارشنبه رسید. تعطیلات آخر هفته چندان به نفع بازار سکه نبود و باعث شد روز شنبه، سکه کار خود را با قیمت ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان آغاز کند. این افزایش قیمت ۸۰۰هزار تومانی در حالی اتفاق افتاده که دلار در بازار آزاد حدود ۲۲هزار و ۴۰۰تومان فروخته می‌شود.

*** افزایش ۶۰هزار تومانی قیمت طلا
زمانی که دلار پشت سر هم کانال عوض می‌کرد و از ۲۶هزار تومان تا ۲۲هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار به محدوده ۹۵۰هزار تومان رسید. از سه‌شنبه گذشته تا حالا قیمت دلار تغییر چندانی نداشته و همچنان در همان کانال ۲۲هزار تومانی فروخته می‌شود اما طلا تغییرات عجیب و غریبی را پشت سر گذاشته. طوری که دیروز شنبه قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار دوباره از مرز یک‌میلیون تومان عبور کرد و به ۱۰میلیون و ۱۰هزار تومان رسید. این مورد نشان از افزایش قیمت ۶۰هزار تومانی قیمت طلا دارد. اتفاقی که نمی‌توان ریشه‌های آن را در داخل پیدا کرد و برای بررسی آن باید سراغ بازارهای جهانی برویم.

*** متهم اصلی؛ افزایش ۱۰۰دلاری اونس جهانی
تنش آمریکا و چین، کاهش قیمت دلار در برابر دیگر ارزها و از همه مهمتر ویروس کرونا، طلا را در بازارهای جهانی بیشتر از هر زمان دیگری ارزشمند کرده‌اند. این‌ روزها هر اونس طلا به رکورد تاریخی هزار و ۹۰۴دلار رسیده است. پیش از این حدود ۹سال پیش طلا در چنین محدوده‌ای قرار داشت. شهریورماه سال ۹۰ یا سپتامبر ۲۰۱۱ بود که اونس جهانی تا قله هزار و ۹۰۰دلار رسید و بعد از آن در سراشیبی افتاد.

این‌بار وضعیت فرق می‌کند. بعضی تحلیل‌گران حتی از طلای دوهزار دلاری صحبت کرده‌اند و بعید نیست روند به رشد اونس همچنان ادامه پیدا کند. روندی که باعث شده در همین یک‌هفته گذشته ۱۰۰دلار به قیمت طلا اضافه شود. شاید برای مایی که هر روز با نوسانات شدید قیمت طلا و ارز روبه‌رو هستیم چنین افزایشی عادی باشد، ولی این مورد در بازارهای جهانی تا حدودی بی‌سابقه به‌‌نظر می‌رسد و همه را انگشت به دهان گذاشته.

*** اونس چطور جلوی کاهش قیمت سکه را گرفت؟
طلا و سکه در خیلی از مواقع به‌جز این روزها، تابع دلار هستند. با افزایش آن نرخ تبدیل اونس جهانی به طلای داخلی افزایش پیدا می‌کند و در زمان‌هایی که دلار نزولی می‌شود، ترمزی به نام اونس خودنمایی می‌کند. از آنجا که این‌روزها قیمت اونس صعودی است و فعلا خیال توقف ندارد، بعید نیست حتی با وجود کاهش قیمت دلار، همچنان شاهد طلای یک‌میلیونی و سکه ۱۱میلیون تومانی باشیم.

در حال حاضر با درنظر گرفتن قیمت بازار آزاد یعنی ۲۲هزار و ۴۰۰تومان برای دلار و اونس هزار و ۹۰۴دلاری ارزش هر گرم طلای ۱۸عیار حدود یک‌میلیون و ۳۰هزار تومان محاسبه می‌شود. این رقم نشان می‌دهد درحال حاضر ارزش واقعی سکه حدود ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان است و در بازار با حباب ۳۰۰هزار تومانی، حدود ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. با این حساب شاید بتوانیم به کاهش قیمت سکه امیدوار باشیم اما برای کاهش قیمت طلا فعلا باید منتظر روند نزولی بازارهای جهانی بمانیم.

کدخبر: ۳۴۱۶۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر