کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۸۲۲۲
تاریخ خبر:

سازمان‌ملل: محدودیت دیپلمات‌های ایران لغو شود

سازمان ملل در قطعنامه‌ای علاوه بر محکوم کردن عدم ارائه روادید به دیپلمات‌های روسی، از دولت واشنگتن خواست تا به محدودیت‌های ورود دیپلمات‌های ایرانی پایان دهد.

قطعنامه لغو محدودیت‌های دپیلمات‌های ایرانی سازمان ملل که ازسوی نمایندگانی از کشورهای قبرس، بلغارستان، کانادا، کاستاریکا و ساحل عاج پیشنهاد شده بود، بدون اینکه به رأی گذاشته شود، با اجماع تصویب شد.

بر خلاف مصوبات شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه‌های مجمع عمومی الزام آور نیستند اما دارای وزن سیاسی هستند.

به گزارش ایرنا، یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفت: متن قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل بدون نام بردن از کشورهای خاص، عمدتا با هدف محدودیت‌های اعمال شده بر ایران و همچنین عدم ارائه روادید به دیپلمات‌های روسیه صورت گرفته است.

در این قطعنامه آمده است که سازمان ملل کشور میزبان را ترغیب می‌کند که همه محدودیتهای سفر تحمیل شده بر برخی مأموریت‌ها و کارمندان ملیت‌های خاص را حذف کند.

دولت ترامپ بعد از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای در سال گذشته و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، به تازگی محدودیت‌های زورگویانه‌ای علیه تردد دیپلمات‌های ایرانی در شهر نیویورک اعمال کرده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در تیرماه سال جاری در راستای سفر محمد جواد ظریف به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: به وزیر امور خارجه ایران برای سفر به نیویورک ویزا صادر شده است و وی می‌تواند برای فعالیت‌های خود به سازمان ملل بیاید اما تحرکاتش به شدت کاهش خواهد یافت.

به گفته پمپئو ظریف تنها می‌تواند بین مقر سازمان ملل متحد و شش چهارراه نزدیک محل اقامت سفیر ایران تردد داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا دلیل این اقدام را اینگونه برشمرده است که دیپلمات‌های آمریکایی در تهران تردد ندارند از این رو ما دلیلی نمی‌بینیم که دیپلمات‌های ایرانی در اطراف شهر نیویورک آزادانه تردد داشته باشند.

کدخبر: ۲۹۸۲۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر