کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۰۷۱۲
تاریخ خبر:

زیاد به صعود امیدوار نباشید

‌روزنامه هفت صبح | شانس صعود نمایندگان ایران به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا کم است، خیلی کم. هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا به بدترین شکل ممکن برای نمایندگان ایران به پایان رسید. در این هفته فقط پرسپولیس توانست یک امتیاز از میزبان خود بگیرد و استقلال، سپاهان و شهرخودرو مغلوب میزبانان خود شدند. در ادامه وضعیت این چهار تیم و شانس آنها برای صعود از گروه‌های‌شان راه به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

*** استقلال: یک امتیاز، سوم
استقلال در دومین بازی خود در لیگ قهرمانان آسیا مغلوب الاهلی عربستان شد. با این باخت استقلال در پایان هفته دوم، یک امتیازی ماند و در رده سوم گروه خود قرار گرفت. در جدول این گروه الاهلی عربستان و الوحده امارات با چهار امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار دارند و الشرطه عراق با یک امتیاز و گل زده کمتر نسبت به استقلال چهارم است. ترتیب بازی‌های بعدی استقلال در گروهش به این شکل است که ابتدا باید با الوحده در امارات روبه‌رو شود، سپس اگر میزبانی تیم‌های ایرانی در خاک کشورمان قطعی شده باشد، با همین تیم در ورزشگاه آزادی بازی کند، بعد‌ از الشرطه عراق در آزادی میزبانی کند و در نهایت در یک کشور ثالث به مصاف الاهلی عربستان برود.

نتایج قبلی این گروه نشان می‌دهد ‌ تیم عراقی احتمالا ضعیف‌ترین تیم گروه است. آنها که استقلال را در عراق متوقف کرده بودند، در خانه به تیم اماراتی باختند و این نشان می‌دهد ‌ استقلال از آسان‌ترین بازی خارج از خانه هم فقط یک امتیاز گرفته است. دو بازی بعدی استقلال مقابل الوحده امارات کاملا تعیین‌کننده است. تیم اماراتی اگرچه فعلا چهار امتیازی است اما می‌توان گفت ‌ ضعیف‌ترین نماینده امارات در آسیا هم هست. این تیم همین حالا در لیگ امارات چهارم است و ممکن است سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا را هم به دست نیاورد. اگر استقلال بتواند حداقل چهار و حداکثر شش امتیاز از این تیم در دو بازی بعدی بگیرد، می‌تواند شانس صعودش را زنده کند.

بعد از این دو بازی، استقلال میزبان الشرطه عراق است و گرفتن سه امتیاز آن بازی زیاد سخت نیست. می‌توان امیدوار بود که استقلال با بازگشت مصدومان و غایبانش از سه بازی بعدی خود حداقل هفت و حداکثر ۹ امتیاز بگیرد و در بازی آخر برای انتقام و قطعی کردن صعود به مرحله بعد، به مصاف الاهلی عربستان برود.

*** شهرخودرو: صفر امتیاز، چهارم
تیم شهرخودرو یکی از بدشانس‌ترین تیم‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا بود. این تیم در گروهی قرار گرفت که الهلال عربستان، قهرمان فصل قبل این مسابقات و پاختاکور، گربه‌سیاه تیم‌های ایرانی در آن حضور داشتند. تیم مشهدی قبل از شروع بازی‌ها هم با جدایی یحیی گل‌محمدی و چند ستاره‌اش، حسابی تحلیل رفت ولی توانست از مرحله پلی‌آف عبور کند. این تیم در بازی اول خود مقابل الهلال قرار گرفت و با نتیجه ۲برصفر مغلوب این تیم شد. انتظار می‌رفت شهرخودرو در بازی دوم مقابل پاختاکور نتیجه بهتری کسب کند و حداقل یک امتیاز از میزبانش بگیرد اما دریافت سه گل در نیمه دوم این رویا را بر باد داد.

حالا شهرخودرو تنها تیم بدون امتیاز و بدون گل زده! لیگ قهرمانان در منطقه غرب آسیاست. این تیم احتمالا شانس چندانی برای صعود به مرحله بعد نخواهد داشت. شهرخودرو از نظر نیروی انسانی احتمالا ضعیف‌ترین تیم لیگ قهرمانان است و توقع صعود به مرحله بعد از این تیم زیاد منطقی نیست. این تیم در دو بازی بعدی خود باید مهمان و میزبان تیم الاهلی امارات باشد و با توجه به نزدیکی سطح این دو تیم، احتمال تقسیم برابر امتیازات میان آنها وجود دارد. نکته مهم در این گروه، اختلاف سطح الهلال و پاختاکور با دو تیم دیگر است.

آنها شش امتیازی هستند و شهرخودرو و الاهلی بدون امتیاز! الهلال بدون اینکه در عربستان به میدان برود دو برد کسب کرده و با توجه به اینکه دو میزبانی در پیش دارد می‌توان پیش‌بینی کرد که حداقل ۱۲ امتیاز خواهد گرفت. پاختاکور هم تیم قدرتمندی نشان داده و قابل پیش‌بینی است که در دور برگشت هم همین نتایج تکرار شود و شهرخودرو نتواند از الهلال و پاختاکور امتیاز بگیرد. شاید در خوشبینانه‌ترین حالت باید منتظر گرفتن چند امتیاز از تیم الاهلی توسط نماینده کشورمان باشیم و امیدوار باشیم که شهرخودرو حداقل تیم آخر گروه نباشد!

*** پرسپولیس: یک امتیاز، چهارم
گروه پرسپولیس گروه سختی به نظر نمی‌رسید و کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد این تیم از دو بازی اول خود در مرحله گروهی فقط یک امتیاز داشته باشد اما در نهایت شگفتی این اتفاق افتاده است. شاگردان یحیی گل‌محمدی در اولین بازی خود، راحت‌تر از تصورات، تسلیم الدحیل شدند و در بازی دوم پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شدند و مقابل الشارجه امارات به تساوی ۲-۲ رسیدند. حالا در پایان هفته دوم، التعاون عربستان با شش امتیاز در صدر این گروه است، الدحیل با سه امتیاز دوم است و الشارجه و پرسپولیس با یک امتیاز در رده‌های سوم و چهارم قرار دارند.

قبل از شروع مسابقات پیش‌بینی می‌شد که پرسپولیس و الدحیل به راحتی از این گروه صعود خواهند کرد و دغدغه اصلی آنها سرگروهی خواهد بود اما حالا تیم عربستانی می‌تواند باعث حذف یکی از این دو تیم شود. التعاون بعد از بردن الشارجه، الدحیل مدعی را هم شکست داد و حریف بعدی پرسپولیس در دو بازی آینده هم هست. مشکل بزرگ پرسپولیس این است که در دو بازی بعدی خود هم نمی‌تواند در ورزشگاه آزادی میزبان باشد و اگر می‌خواهد از گروه خود صعود کند باید از این دو بازی مقابل تیم عربستانی امتیازاتی بگیرد. این در حالی است که الدحیل دو بازی نسبتا آسان مقابل الشارجه دارد و می‌تواند روی شش امتیاز آینده خود حساب کند.

شاید بیشتر از نتایج ضعیف پرسپولیس، صدرنشینی غیرمنتظره التعاون، نماینده کشورمان را به دردسر بیندازد. این تیم حالا مدعی صعود است و به راحتی امتیاز از دست نخواهد داد و الدحیل هم تیمی نیست که از رقابت برای صعود پا پس بکشد. در خوشبینانه‌ترین حالت، پرسپولیس شش امتیاز از دو بازی خانگی آخر خود خواهد گرفت. با احتساب یک امتیاز فعلی، پرسپولیس برای بیشتر شدن شانس صعودش، باید حداقل یک بار التعاون را شکست بدهد تا حداقل ۱۰ امتیازی شود‌ اما واقعا چقدر می‌توانیم به این پرسپولیس امیدوار باشیم؟

*** سپاهان: ۳ امتیاز، سوم
سپاهان در یکی از سخت‌ترین گروه‌های ممکن در لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفت. دو تیم قدرتمند عربستانی و قطری و یک تیم معمولی اماراتی با این تیم همگروه شدند و مشخص بود که این گروه حداقل سه مدعی اصلی برای صعود به مرحله بعد خواهد داشت. پیروزی شگفت‌انگیز ۴برصفر مقابل العین در امارات نتیجه‌ای عالی برای سپاهان بود و این تیم را در پایان هفته اول صدرنشین گروه کرد. اما تساوی النصر عربستان و السد قطر، همان قدر که به سود سپاهان بود، می‌توانست برای این تیم خطرناک هم باشد و در نهایت نتایج هفته دوم به شکلی رقم خورد که مشخص شد سپاهان نباید در باد پیروزی پرگل بر العین بخوابد.

شاگردان قلعه‌نویی البته یک نیمه مقابل السد در قطر مقاومت کردند اما نیمه مربیان را ژاوی برد و یکی از سنگین‌ترین شکست‌های سپاهان در تاریخ حضور این تیم در لیگ قهرمانان آسیا رقم خورد. حالا با وجود برد خوب هفته اول، سپاهان در رده سوم گروه خود قرار دارد. شاید در نگاه اول، هنوز این تیم شانس زیادی برای صعود داشته باشد اما دو رویارویی متوالی با النصر عربستان در کشور ثالث می‌تواند شانس صعود سپاهان به مرحله بعد را به خطر بیندازد.

حریف عربستانی تقریبا همسطح السد است و احتمال اینکه در هر دو بازی بر سپاهان غلبه کند زیاد است. در این صورت سپاهان در پایان هفته چهارم احتمالا همان سه امتیاز را خواهد داشت و با توجه به اینکه باید یک بار دیگر هم با السد بازی کند، می‌توان شانس صعود این تیم را هم مثل سایر نماینده‌های کشورمان پایین دانست. در واقع فقط پیروزی بر العین در بازی برگشت در اصفهان تا حدودی قطعی است و برای سایر امتیازات، سپاهان باید بسیار بهتر از بازی مقابل السد ظاهر شود اما با توجه به قدرت النصر عربستان که بسیار پرستاره است، نمی‌توان به صعود سپاهان امیدوار بود.

کدخبر: ۳۱۰۷۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر