کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۴۳۰
تاریخ خبر:

زومر‌ها کیستند و چرا برای ترامپ دردسر ایجاد می‌کنند؟

نخستین تجمع انتخاباتی دونالد ترامپ خیلی طبق برنامه پیش نرفت و بیش از یک‌سوم ۱۹ هزار صندلی سالن اجتماعات خالی مانده بود. حالا مشخص شده است که دلیل پر نشدن سالن این بود که کاربران نوجوان تیک‌تاک و طرفداران کی‌پاپ، موسیقی پاپ کره‌ای با استفاده از این شبکه اجتماعی هم‌قطاران و دوستان خود را راضی کرده بودند که برای شرکت در این تجمع ثبت‌نام کنند و روز برگزاری هم در محل حاضر نشوند و به این ترتیب آقای رئیس‌جمهور را اذیت کنند. این اتفاق به نوعی نمایش قدرت نسل زد (یا زومرها) بود. با گزارشی که بی بی سی تهیه کرده؛ درباره این نسل بیشتر بخوانید.

نسل زد چیست؟ این یکی از القابی است که به متولدان اواسط دهه ۱۹۹۰ تا اوایل دهه ۲۰۱۰ داده شده است. عبارت زومر به نوعی بازی با کلمه بومر است - لقبی که به کودکان «نسل انفجار»، یعنی متولدان ۱۹۴۴ تا ۱۹۶۴، داده شده است.

اهمیت زومر چیست؟ اول اینکه زومرها دارند از نظر تعداد، دنیا را تصاحب می‌کنند. برخی از گزارش‌ها حاکی از این است که آن‌ها همین حالا نیز پرجمعیت‌ترین نسل بشر را تشکیل می‌دهند - چیزی حدود ۳۲ درصد جمعیت دنیا. با اینکه نسل هزاره‌ها، یعنی متولدان ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶، همچنان پرجمعیت‌ترین گروه بزرگسال محسوب می‌شوند - میانه سنی دنیا حدود ۳۰ سال است - بانک جهانی می‌گوید که زومرها همین حالا هم ۴۱درصد نیروی کار دنیا را تشکیل می‌دهند.

آیا آن‌ها واقعا اینقدر فرق دارند؟ یکی از تفاوت‌های اساسی این است که آن‌ها نخستین نسلی به حساب می‌آیند که از بدو تولد زندگی دیجیتالی کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد که زومرها بیش از هر نسل دیگری از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و وقتی که در روز صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند در بعضی مناطق از هزاره‌ها بیشتر است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی منبع خبری اصلی حدود ۶۰ درصد زومرها است.

تفاوت دیگر آن‌ها در بعضی از کشورها این است که در مقایسه با نسل‌های قبلی علاقه بیشتری به تحصیلات دانشگاهی دارند.علاقه آن‌ها به فعالیت‌های اجتماعی با هزاره‌ها مشترک است، اما شاید زودتر وارد این حیطه شوند. در بین فعالان زومر دو چهره در سال‌های اخیر بسیار معروف شده‌اند: یکی ملاله یوسف‌زی، برنده ۲۲ ساله جایزه نوبل و گرتا تونبرگ، شخصیت سال مجله تایم در سال ۲۰۱۹ و مبارز اقلیمی ۱۶ ساله از سوئد.

آیا زومرها مدارای بیشتری از نسل‌های دیگر نشان می‌دهند؟ یکی از معروفترین تحقیقات درباره زومرها در سال ۲۰۱۶ توسط بنیاد وارکی که یک سازمان خیریه آموزشی است انجام شد. در جریان این تحقیق با ۲۰ هزار نفر بین سنین ۱۵ تا ۲۱ سال در ۲۰ کشور مختلف مصاحبه شده بود. نتایجش حاکی از نظرات گوناگون درباره مسائل مختلف بود. با اینکه آن‌ها عمدتا موافق برابری جنسی (۸۹ درصد)، حق سقط جنین (۶۳ درصد) و ازدواج همجنسگرایان (۶۳ درصد) بودند - هرچند با تفاوت‌های زیاد منطقه‌ای - فقط ۳۱ درصد از آن‌ها عقیده داشتند که دولت‌هایشان باید زندگی و کار مهاجران را تسهیل کنند.

میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بین گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال از بقیه گروه‌های سنی کمتر است و در انتخابات ۲۰۱۶ که به پیروزی ترامپ منجر شد تنها ۴۶ درصد واجدین این گروه سنی پای صندوق‌های رای رفتند. اما میزان شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره از ۲۰ درصد سال ۲۰۱۴ به ۳۶ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش پیدا کرد. رای‌دهندگان جوان در بعضی از تغییرات سیاسی اخیر نیز نقش داشته‌اند، مثل انتخاب الکساندریا اوکاسیو-کورتز در سن ۲۹ سالگی به مجلس نمایندگان که او را به جوانترین نماینده زن در تاریخ کنگره تبدیل کرد.

کدخبر: ۳۳۶۴۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر