کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۷۲۵۱
تاریخ خبر:

زوایای پنهان پنج پرونده حساس

روزنامه هفت صبح| روز گذشته در نشست خبری مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه، آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی مهمی مثل پیگیری عاملان شهادت سردار سلیمانی، فوت دختر بستکی در هرمزگان و پرونده سرقت از بانک ملی مطرح شد که مهم‌ترین نکات این نشست در ادامه می‌آید:

در تاریخ چهارم دی سال جاری حدود ساعت 4:30 بعدازظهر در مسیر بستک، عوامل انتظامی در دو خودرو در حین گشت‌زنی به خودروی پژو پارس با شیشه دودی مشکوک می‌شوند و فرمان ایست می‌دهند، اما راکب خودرو به حرکت ادامه می‌دهد. ماموران مبادرت به تیراندازی می‌کنند و یکی از تیرها از صندوق عقب وارد خودرو می‌شود و دختر ۱۲ساله را مجروح می‌کند و در نهایت پس از انتقال به بیمارستان این دختر فوت می‌کند.

فردی که تیراندازی کرده بود، اکنون با صدور قرار بازداشت موقت در زندان است و پرونده به اقتضای شرایط از باب صلاحیت‌ها در دادسرای نظامی هرمزگان ارسال شده و در شعبه دوم بازپرسی ثبت و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و فرایند رسیدگی با دقت و توجه کامل توسط مقامات قضایی استان هرمزگان در حال رسیدگی است. پدر متوفی نیز شکایتی را در مرجع قضایی ثبت کرده که این پرونده هم در جریان رسیدگی قرار دارد.

قوه قضائیه بارها اعلام کرده است که روند نگهداری و امور زنان بازداشتی و زندانی کاملا توسط خانم‌ها انجام می‌شود و اساسا مردان حضور ندارند. در طی روزهای اخیر حداقل سه هیات از مجلس شورای اسلامی و معاونت زنان و امور خانواده نهاد ریاست جمهوری از زندان و بازداشت زنان بازدید و با زندانیان زن گفت‌وگو و مصاحبه حضوری داشتند.

اعضای این سه هیات می‌گویند زندانیان با رد شدید ادعای آزار و تجاوز جنسی خواستار برخورد با مطرح‌کنندگان این ادعا شده‌اند زیرا این ادعاها خانواده زندانیان را نگران کرده است.مدعیان دروغین ادعای مزبور که متخصصین دروغ‌سازی و دروغ‌پردازی هستند ظاهرا بر همان دور باطل ترویج دروغ خود ساخته هستند اما در مجموع تاکنون هیچکس هیچ مدرکی که دلالت بر صحت ادعای مزبور داشته باشد به هیچ مرجعی ارائه نکرده است و دست افراد مزبور نسبت به ادعای مطرح شده خالی است.

برای دو فرانسوی متهم به جاسوسی، اجتماع، تبانی علیه امنیت داخلی در کشور کیفرخواست صادر شده است، اما هنوز منتج به صدور رأی نشده است. متهم بلژیکی از تاریخ ۱۸ آبان سال جاری از دادسرای مربوطه کیفرخواست صادر شده و در شعبه دادگاه انقلاب اسلامی مطرح رسیدگی است و به محض حصول نتیجه اعلام خواهد شد.

اتباع بیگانه‌ای که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده‌اند، در موقعیت‌های مکانی مختلفی بنا به ارتباطات و اقداماتی که مرتکب شدند، بازداشت شده و اتهامات آنها گوناگون است، اما این وعده را می‌دهیم که نسبت به آخرین سرنوشت این افراد اطلاع‌رسانی کنیم.

در حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ، برای ۱۶نفر در این پرونده کیفرخواست صادر شده است که پنج نفر از آنها به اتهاماتی از قبیل محاربه، افساد فی الارض، عضویت در گروه تروریستی داعش و اجتماع و تبانی متهم هستند و کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه رفته است که یکی از این افراد تبعه کشور تاجیکستان و چهار تن از متهمان هم تبعه کشور افغانستان هستند. در این پرونده برای ۱۰ نفر قرار منع تعقیب صادر شده و برای یک نفر هم قرار موقوفی تعقیب صادر شده است و اکنون پنج نفر در بازداشت هستند.

در پرونده سرقت از صندوق‌های امانات بانک ملی علاوه بر دو متهم که پیش از این بازداشت شده بودند، ۲۴ متهم دیگر نیز بازداشت شده‌اند و جرم آنها تحویل اموال مسروقه و بعضا پولشویی و سایر موارد است. ۲۰ نفر از این افراد با قرارهای سنگین وثیقه آزاد شدند، اما دو متهم همچنان در ترکیه به سر می‌برند و موجبات استرداد آنها تاکنون فراهم نشده که از طریق معاونت امور بین‌الملل و هم از طرف وزارت امور خارجه و سایر مبادی پیگیری شده، اما هنوز فراهم نشده است. تاکنون ۹۵درصد از طلاها و صددرصد مسکوکات و ارزهای خارجی به بزه‌دیدگان مسترد شده است.

پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان تهران به اعتبار صلاحیت قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته است. تاکنون چندین جلسه دادگاه برای این پرونده برگزار شده است و طبق اطلاع‌رسانی‌های قبلی که در خصوص این موضوع داشتیم دادگاه به این پرونده نقص گرفت و به دادسرا بازگرداند. پس از رفع نقص توسط دادسرا مجدد به دادگاه فرستاده شد و در نهایت دادگاه جلسات رسیدگی را برگزار می‌کند.

۱۱۸ نفر از دلالان و اخلالگران توسط ضابطان دستگیر و پس از اخذ اظهارات، بخش عمده‌ای از این افراد آزاد شدند و ۱۹ نفر به دادسرای امور اقتصادی ارجاع شدند که پس از تحقیقات ۱۲ نفر از آنها بی‌قید آزاد شدند. همچنین دو نفر هم پس از تفهیم اتهام با صدور قرار تامین کفالت آزاد شدند و برای پنج نفر که نقش عمده و موثر در تحولات ارزی داشتند قرار بازداشت صادر شد و روانه زندان شدند.

کدخبر: ۴۹۷۲۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر