کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۶۶۶۵
تاریخ خبر:

زن ایرانی در تالار مشاهیر فدراسیون خودروهای کلاسیک

روزنامه هفت صبح | شهرزاد پاک‌نیت، مسئول موزه خودروهای کلاسیک کاخ نیاوران در بین افراد تاثیرگذار تاریخ خودرو قرار گرفت. فیوا امسال ۹ نفر از افرادی که در حفظ میراث تاریخی و فرهنگی وسایل نقلیه در جهان شناخته می‌شوند معرفی کرده که در بینشان اسم یک ایرانی دیده می‌شود. در توضیح این خبر فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی (FIVA) اینطور نوشته شده که شهرزاد پاک نیت همدانی مسئول موزه خودروهای کلاسیک مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران به دلیل سال‌ها تلاش خستگی‌ناپذیر در حفظ و نگهداری از خودروها، موتورسیکلت‌ها و کالسکه‌های کلاسیک، در رای‌گیری سالانه فیوا به عنوان یکی از پر تلاش‌ترین و تاثیرگذارترین افراد در جهان انتخاب شده و نام او در تالار مشاهیر فیوا به عنوان نماینده ایران ثبت می‌شود.

درباره این رای‌گیری سالانه یکی از داوران فدراسیون خودروهای تاریخی اینطور توضیح داده است: «نمایندگان رسمی FIVA در سراسر جهان دعوت شدند تا افراد تاثیرگذار خود را نامزد کنند، صرف‌نظر از اینکه این افراد نام‌های آشنا هستند یا نسبتاً ناشناخته. معیار اصلی این است که آنها مردان یا زنانی را به عنوان نماینده به فیوا معرفی کنند که سهم قابل توجهی در حفظ میراث وسایل نقلیه تاریخی داشته باشند. از میان نامزدها، یک هیات بین‌المللی معتبر از داوران، پذیرفته‌شدگان نهایی را طبق گزارش های مستند انتخاب می‌کنند.»

حالا این داوران چه افرادی بودند؟ جی لنو یک کمدین معروف و علاقه‌مند به خودرو است که مجموعه وسیعی از خودروهای کلاسیک را در گاراژ خود جا داده و اسم او در بین اسامی داوران دیده می‌شود. نیک میسون داور دیگری بوده که البته بیشتر طرفدارانش او را به عضویت در گروه پینک فلوید می‌شناسند و کمتر از علاقه او به نگهداری از خودروهای عتیقه خبر دارند. او نوازنده درامز این گروه موسیقی پروگرسیو راک بوده و در تمام سال‌های فعالیت پینک فلوید، همکاری‌اش را هیچ وقت با گروه قطع نکرده.

رئیس فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی جهان هم یکی دیگر از داوران این گروه است. این افراد شهرزاد پاک نیت و هشت نفر دیگر را از بین ۸۱ نامزد فدراسیون بین‌المللی وسایل نقلیه تاریخی انتخاب کرده‌اند. نام شهرزاد پاک نیت هم در این لیست ۹ نفره در کنار چهره‌های مهمی از جمله طراح و موسس یک شرکت طراحی خودرو ایتالیایی معروف به نام پینین فارینا آمده. شهرزاد پاک نیت، با ۵۱ سال سن، جوان‌ترین عضو این لیست بوده. همچنین نام دو زن دیگر در این لیست وجود دارد.

نام رزماری اسمیت یکی از پیشگامان رالی و از اهالی ایرلند است که امروز ۸۴ سال سن دارد. الیزابت جونک هم بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۹۴ زندگی کرده که به عنوان ملکه چرخ‌ها معروف بوده است.موزه خودرو نیاوران که پاک نیت به خاطر مدیریت این مجموعه به این سمت رسیده، بخشی از کاخ نیاوران است که در گذشته گاراژ خودروهای دربار پهلوی بوده. این موزه در سال ۱۳۹۱ کار خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد و جزو جاهای دیدنی تهران قرار دارد.

از آثار به نمایش درآمده در موزه خودرو نیاوران می‌توان به دو دستگاه رولزرویس سلطنتی فانتوم ۵ و ۶ اشاره کرد که از خودروهای اختصاصی در کاخ نیاوران در دوره پهلوی دوم بوده‌اند. خودرو الکتریکی کم‌سرعت مخصوص گلف که در سواحل دریای خزر استفاده می‌شد، یکی دیگر از آثار این موزه است. در واقع، به‌غیر از دو خودرو رولزرویس یادشده، بقیه خودروها، تفریحی و ساحلی هستند و اکثرا توسط فرزندان محمدرضا پهلوی استفاده می‌شدند.

علاوه بر این می‌توانید شاهد هشت موتورسیکلت‌ متعلق به فرزندان خاندان پهلوی باشید که در این موزه به نمایش در آمده. به غیر از این همچنین گاهی نمایشگاه‌هایی از ماکت‌های خودروهای مختلف در این موزه برپا شده که شامل خودروهای آمریکایی، خودروهای آلمانی، ایتالیایی و انگلیسی بوده است.

کدخبر: ۴۶۶۶۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر