کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۴۰۵۲
تاریخ خبر:

زنگ خطر برای برنامه محبوب شبکه نسیم

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| «پایان خندوانه؛ شاید برای همیشه». این تیتر برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر است. منبع خبر به نقل‌قول رامبد جوان برمی‌گردد که آن را هفته گذشته در حین پخش یکی از قسمت‌ها به زبان آورد. آیا خود سازندگان تصمیم به تعطیلی همیشگی برنامه دارند؟ آیا چیدمان امور به‌صورتی خواهد بود که سازندگان مجبور به تعطیلی برنامه شوند؟ برای یافتن پاسخ باید چند پازل را کنار هم قرار داد و صرفا به گفته‌های مجری «خندوانه» بسنده نکرد. گزارش امروز دنبال واکاوی این مسئله است.

‌مورد اول| آنچه جوان گفت
هفته پیش علی نصیریان مهمان «خندوانه» بود که معاشرت مجری با او تبدیل به یکی از بهترین قسمت‌های این فصل شد. نصیریان در بخشی از گفت‌و‌گو پرسید: «شنیده‌ام برنامه‌ات دارد تمام می‌شود». رامبد جوان هم این‌طور جواب داد: «بله فصل هشتم «خندوانه» رو به پایان است و قسمت آخر این برنامه شنبه هشتم مرداد، یعنی دو روز مانده به محرم به پایان می‌رسد.» بعد از آن شائبه تمام شدن همیشگی «خندوانه» سر زبان‌ها افتاد.

مورد دوم| آنچه خوشرو گفت
در کلام رامبد جوان، اشاره‌ای به پایان دائمی «خندوانه» نشد؛ آنچه فرضیه را تقویت می‌بخشد، مصاحبه‌ای است که محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم در تاریخ ۲۳‌خرداد با خبرگزاری تسنیم انجام داده. او نیز اشاره‌ای به حذف همیشگی «خندوانه» نکرده اما در عین حال تاکید کرده منتظر برنامه حتی پس از پایان ماه صفر نباشید. این کلیدواژه مهم را در ذهن داشته باشید تا برسیم به بندهای بعدی گزارش.

مورد سوم| بهانه‌ای به‌نام سرشلوغی جوان؟
بخشی از پازل را می‌توان در تحلیل سایت فیلم‌نیوز یافت. این رسانه نوشته: «فصل هشتم «خندوانه» در حالی مرداد‌ماه به پایان می‌رسد که تولید فصل نهم آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.» به نوشته این سایت یکی از دلایل مبهم بودن سرنوشت فصل بعدی، تعهد رامبد جوان است که قصد دارد بلافاصله بعد از پایان فصل هشتم فعالیت فیلمسازی‌اش را از سر بگیرد. در این گزارش نکته مهم‌تر دیگری وجود دارد: «شنیده می‌شود که تیم مدیریتی حاکم بر تلویزیون تمایلی به ادامه این برنامه در شکل و شمایل کنونی ندارد.»

این همان نکته‌ای است که چندی پیش مدیر شبکه نسیم صراحتا به آن اشاره کرد. وانگهی، مگر جوان در فرصت تعطیلات پیشین «خندوانه» سراغ فیلمسازی نمی‌رفت؟ از قضا در مصاحبه‌ای که در فصل اول این برنامه با هفت صبح داشت گفته بود که هیچگاه دوست ندارد فیلمسازی را رها کند. با این پیشینه می‌توان گزاره دوم را محتمل‌تر دانست؛ یعنی عدم تمایل تیم جدید مدیریتی تلویزیون مبنی بر ساخت «خندوانه» با شیوه کنونی. پس سرشلوغی جوان صرفا یک بهانه است.

مورد چهارم| واقعا تغییر محتوایی؟
برگردیم به مصاحبه مدیر شبکه نسیم با خبرگزاری تسنیم. خوشرو در پاسخ به این سوال که «خندوانه» و «دورهمی» بعد از ماه صفر به آنتن برمی‌گردند، این‌طور گفته بود: «شاید زمان استراحت‌شان قدری بیشتر شود، اتفاقاً تقاضای «خندوانه» زمان بیشتر پخش است؛ به‌طور معمول هم وقتی گروه برنامه‌ساز تعداد زیادی برنامه می‌سازد، قبل از هرچیز به استراحت نیاز دارد و بعد به طراحی جدید فرم و محتوا می‌اندیشند، چون پشت‌سرهم روزی چند تا برنامه ساخته‌اند تا به تعهدات‌شان عمل کنند.» پرسشی که پیش می‌آید این است که مگر این دو برنامه جزو پرمخاطبان نسیم و تلویزیون نیستند؟ پس چرا باید مدتی طولانی از آنتن دور باشند؟ آیا فرصت دو‌ماهه صفر و محرم برای ایجاد تغییرات محتوایی کافی نیست؟

مورد پنجم| چالش‌های تغییر
علاوه بر موضع دو‌پهلوی مدیر شبکه نسیم، ماجرای تعطیلی دائمی «خندوانه» یک دلیل فرامتن هم دارد و آن تجربیات مشابه است. نمونه‌اش برنامه نود که مدیر شبکه سه گفته بود این برنامه تعطیل نخواهد شد و شد! تجربه دیگر، از حذف سروش صحت می‌آید که قرار است «کتاب‌باز» بدون حضور او روی آنتن برود.

شاهد دیگر ماجرا، عدم تکذیبیه تلویزیون بعد از انتشار خبر حذف مهران مدیری، رضا رشیدپور و احسان علیخانی است. پیش‌تر در خبرها خواندید که «دورهمی» و «عصر جدید» می‌مانند اما تلاش تیم جدید مدیریتی تلویزیون این است تا سکان را در اختیار مجریانی دیگر بسپارد. درباره «خندوانه» شایعه‌ای مبنی بر نگه داشتن برنامه و حذف جوان رسانه‌ای نشده اما بر‌اساس نشانه‌ها می‌توان پی برد که قرار است این برنامه به‌طور کلی حذف شود.

وانگهی، در گفته‌های مدیر شبکه نسیم یک ابهام وجود دارد: آیا تغییرات محتوایی «خندوانه» یعنی دیکته کردن منویات مدیریتی؟ آیا تیم سازنده می‌تواند همسو با نظرات مطلق مدیران گام بردارد؟ طبعا پاسخ منفی است؛ چرا‌که یک برنامه در صورتی موفق است که بتواند مفاهیم مطلوب را بدون شعار و با پرهیز از مفاهیم گل‌درشت، انتقال دهد. این کاری است که «خندوانه» در هشت فصل گذشته انجام داده و با کمی سخت‌گیری از سوی مخاطب پس زده می‌شود. اصلا سازندگان برنامه حاضرند «خندوانه» را به‌طور مطلق در اختیار منویات مدیران سیما قرار دهند؟!

کدخبر: ۴۶۴۰۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر