کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۵۸۷۴
تاریخ خبر:

مهم‌ترین گل‌های تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | در ۱۸ دوره‌‌‌ای که از لیگ برتر گذشته بارها‌ سرنوشت قهرمانی به روز آخر کشیده شده و در چند دوره، یک گل مهم و تاریخی سرنوشت قهرمان لیگ را تعیین کرده است. در این گزارش مهم‌ترین گل‌های به ثمر رسیده در ادوار مختلف لیگ برتر که سرنوشت تیم قهرمان را رقم زده‌اند مرور کرده‌ایم.

*** لیگ اول؛ گل اسدی یا پورغلامی؟
در اولین دوره لیگ برتر، تعیین سرنوشت قهرمان به روز آخر کشیده شد. در پایان هفته ما قبل آخر استقلال با ۴۸ امتیاز صدرنشین بود و پرسپولیس با ۴۶ امتیاز در رده دوم قرار داشت. در هر هفته آخر که بازی‌ها به صورت همزمان برگزار می‌شد، استقلال در انزلی مهمان ملوان بود و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی باید به مصاف فجرسپاسی شیراز می‌رفت.

ملوان تیم دوازدهم جدول بود ولی خیالش از بقا در لیگ برتر راحت بود چرا که سقوط استقلال رشت و تراکتورسازی از هفته‌ها قبل مسجل شده بود. فجر سپاسی هم در نیمه پایین جدول قرار داشت. استقلال با توجه به تفاضل گل بهترش، حتی با یک تساوی هم قهرمان اولین دوره لیگ برتر می‌شد اما پرسپولیس برای قهرمان شدن باید ابتدا فجر سپاسی را در آزادی شکست می‌داد که کار سختی به نظر نمی‌رسید اما باید منتظر رسیدن خبر باخت استقلال در انزلی هم می‌ماند که این یکی زیادی خوشبینانه بود! اما در نیمه اول هر دو بازی نتایج جالبی رقم خورد.

ملوان با گل دقیقه ۳۲ بابک پورغلامی از استقلال پیش افتاد و پرسپولیس با وجود حملات زیاد نتوانست دروازه فجر را باز کند. با این نتایج باز هم این استقلال بود که با وجود شکست در انزلی قهرمان می‌شد. نیمه دوم هر دو بازی به شدت هیجانی دنبال شد. استقلال البته هنوز قهرمانی را از دست نداده بود اما هر لحظه ممکن بود پرسپولیس به گل برسد و قهرمانی را از چنگ استقلال در بیاورد. در دقیقه ۶۳ همین اتفاق رخ داد. ابراهیم اسدی با یک ضربه سر دروازه فجر را باز کرد تا قهرمان لیگ در این دقیقه عوض شود.

خبر این گل به انزلی رسید و استقلالی‌ها با تمام توان به سمت دروازه ملوان حمله کردند اما خبری از گل نبود. در نهایت نتایج تغییر نکرد و پرسپولیس با کمی خوش شانسی قهرمان اولین دوره لیگ برتر شد. در باره بازی ملوان و استقلال اما همواره حرف و حدیث‌هایی مطرح بوده است. شایعاتی مبنی بر کم کاری بعضی از بازیکنان این تیم وجود دارد که البته هرگز تایید نشده‌اند اما مرحوم منصور پورحیدری هم به بعضی از اتفاقات آن بازی مشکوک بود.

*** لیگ هفتم: گل سپهر حیدری
در دوره هفتم لیگ برتر پرسپولیس و سپاهان رقابت سختی برای قهرمانی داشتند. در آن دوره به دلایل انضباطی ۶ امتیاز از پرسپولیس و ۳ امتیاز از سپاهان کسر شده بود و با این فعل و انفعالات، در هفته ماقبل آخر، سپاهان با یک گل صنعت‌نفت آبادان را مغلوب کرد و پرسپولیس در یک بازی پرگل ۴بریک صبای قم را شکست داد. با این نتایج سپاهان با ۵۸ امتیاز صدرنشین ماند و پرسپولیس با ۵۶ امتیاز در رده دوم قرار گرفت.

حساسیت هفته آخر اما به این دلیل بود که در این هفته پرسپولیس در ورزشگاه آزادی میزبان سپاهان بود و فقط در صورتی قهرمان می‌شد که بر سپاهان پیروز می‌شد. پرسپولیس با هدایت افشین قطبی و سپاهان با مربیگری لوکا بوناچیچ پا به این رقابت حساس گذاشتند. بازی در حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر آغاز شد و پرسپولیس خیلی زود در دقیقه ۱۶ با ضربه والی زیبای محسن خلیلی به گل برتری رسید. خوشحالی هواداران این تیم اما زیاد دوام نداشت و در دقیقه ۲۹ احسان حاج‌صفی با ضربه‌ای زمینی از داخل محوطه جریمه بازی را به تساوی کشاند.

نیمه اول با همین نتیجه به پایان رسید و این به معنای قهرمانی سپاهان بود. در نیمه دوم پرسپولیس هجومی بازی کرد اما سپاهان با دفاعی منطقی راه را به روی شاگردان قطبی بسته بود. بازی به دقیقه ۹۰ کشیده شد و در حالی که همه منتظر سوت پایان بودند تیم داوری هفت دقیقه وقت اضافه برای این نیمه منظور کرد. این هفت دقیقه وقت کمی نبود و پرسپولیس که فاصله‌ای با از دست دادن قهرمانی نداشت، به حملاتش اضافه کرد.

در ششمین دقیقه وقت‌های تلف شده بازی محسن خلیلی توپ را به سمت دروازه شلیک کرد و در حالی که توپ داخل چارچوب نبود کریم باقری به زیبایی توپ را کنترل و با یک ضربه زیبا توپ را روی دروازه ارسال کرد و سپهر حیدری با سر توپ را وارد دروازه سپاهان کرد تا زردپوشان به جای جشن قهرمانی شاهد جشن شادی افشین قطبی سرمربی تیم پرسپولیس به همراه ۱۰۰ هزار نفر پرسپولیسی باشند. این دراماتیک‌ترین و شاید تعیین‌کننده‌ترین گل تاریخ لیگ برتر ایران است.

*** دوره هشتم: گل جانواریو یا گل‌های فولاد؟
در لیگ هشتم استقلال و ذوب‌آهن رقابتی تنگاتنگ برای قهرمانی داشتند. البته تا چند هفته قبل، استقلالِ امیر قلعه‌نویی با اختلاف زیادی صدرنشین بود اما چند نتیجه ضعیف از این تیم و البته نتایج فوق‌العاده ذوب‌آهن با منصور ابراهیم‌زاده باعث شد تا در نهایت کار به جایی برسد که در هفته ماقبل پایانی، ذوب‌آهن ۳ امتیاز از استقلال پیش افتاد! استقلال در هفته ماقبل پایانی پیروزی را در دقیقه ۹۳ مقابل سایپا از دست داد و ذوب‌آهن با سه گل ملوان را شکست داد.

به این ترتیب ذوب‌آهن در پایان هفته سی و سوم ۶۶ امتیازی شد و استقلال با ۶۳ امتیاز در رده دوم قرار گرفت. حالا اتفاقی که در دوره اول برای پرسپولیس رخ داده بود باید برای استقلال رخ می‌داد تا این تیم قهرمان شود. یعنی آبی‌ها باید در مشهد پیام را شکست می‌دادند و منتظر خبر باخت ذوب‌آهن مقابل فولاد در اهواز می‌ماندند تا جشن قهرمانی بگیرند. با توجه به روند دو تیم در هفته‌های پایانی کمتر کسی احتمال می‌داد این اتفاق رخ دهد اما در کمال ناباوری همه چیز به سود استقلال پیش رفت.

در اهواز فولاد با گل زودهنگام نادر احمدی از ذوب‌آهن پیش افتاد و استقلال با گل دیدنی جانواریو در دقیقه ۴۱ برنده به رختکن رفت. اگر این نتایج باقی می‌ماند، استقلال قهرمان لیگ هشتم می‌شد‌ اما در اهواز و در دقیقه ۷۱ مصطفی صالحی‌نژاد گل مساوی ذوب‌آهن را زد تا سرنوشت قهرمان در این لحظه عوض شود. در حالی که به نظر می‌رسید ذوب‌آهن قهرمان خواهد شد اما ناگهان طوفان فولاد شروع شد و بازیکنان این تیم در ۱۵ دقیقه پایانی سه گل زدند تا یک نتیجه عجیب رقم بخورد.

در مشهد هم با وجود اینکه آرش برهانی یک پنالتی را از دست داد اما در نهایت استقلال توانست با همان گل زیبای جانواریو برنده بازی شود و در نهایت هم امتیاز با ذوب‌آهن، به دلیل تفاضل گل بهتر از این تیم قهرمان لیگ هشتم شود. در این دور هم هم می‌توان گل‌های جانواریو و البته بازیکنان فولاد را تعیین‌کننده قهرمان لیگ هشتم دانست.

کدخبر: ۳۲۵۸۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر