کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۴۹۷۹
تاریخ خبر:

زندگی و زمانه ‌علی‌اکبر محتشمی‌پور در شش پرده

روزنامه هفت صبح | حجت‌الاسلام علی‌اکبر محتشمی‌پور پس از یک دوره مبارزه با بیماری کرونا در سن ۷۵سالگی درگذشت. رهبر و رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولان و چهره‌های شاخص سیاسی بعد از درگذشت او پیام تسلیت صادر کردند.به‌رغم اینکه این عضو مجمع روحانیون مبارز درسال‌های اخیر به طور کامل به حاشیه رفته بود و خیلی در اتمسفر سیاسی ایران حضور پررنگی نداشت اما در سال‌های اول انقلاب او یکی از نیروهای موثر کشور بود و شأن و شوکت بالایی داشت.

*** اول: پیش از انقلاب
علی‌اکبر محتشمی‌پور متولد ۱۳۲۵ در تهران بود.او تحصیلات خود را در مدرسه علوی به پایان برد و در دهه ۴۰ شمسی در حوزه‌های علمیه تهران، قم و نجف مشغول تحصیل شد. مبارزات انقلابی او هم از همان سال‌ها با اولین دستگیری در سال ۱۳۴۱ شروع شد. محتشمی‌پور در فرانسه و تهران و قم از اعضای ارشد دفتر امام خمینی بود.

*** دوم: تولد حزب‌الله
بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت‌های مهمی از سوی امام به محتشمی‌پور واگذار شد از جمله حضور در هیات منتخب بررسی بنیاد مستضعفان در سال ۵۹ یا نماینده امام در صدای جمهوری اسلامی و شورای سرپرستی سازمان صداو سیما. همه این اتفاقات اما قبل از سفیر شدن او در سوریه بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ است. در همین دوران و در بحبوحه جنگ داخلی لبنان بود که حزب‌الله لبنان تشکیل شد و محتشمی‌پور هم در کسوت سفیر ایران سوریه نقش مهمی در این ماجرا داشت.

به همین دلیل صهیونیست‌ها کینه عمیقی از او به دل گرفتند و در سال ۱۳۶۲ به وسیله یک بمب پستی اقدام به ترورش کردند که از ناحیه چشم و گوش و دو دست آسیب جدی دید. نقل می‌کنند که اولین‌بار سیدحسن نصرالله هم با پیشنهاد محتشمی‌پور به پست معاونت دبیرکل حزب‌الله لبنان رسیده است.او به عنوان یکی از چهره‌های حامی انتفاضه فلسطین تا دو دهه پیش حضور پررنگی در برنامه‌های رسمی داشت و تا سال ۱۳۸۹ هم دبیر کنفرانس حمایت از فلسطین بود.

*** سوم: دوران وزارت
علی‌اکبر محتشمی‌پور در دولت دوم میرحسین موسوی و در سال ۱۳۶۴ وزیر کشور شد. یکی از جنجالی‌ترین اقدامات او در این دوره سال ۱۳۶۶ رقم خورد که به امام نامه نوشت و ضمن انتقادات مفصل از نهضت‌آزادی پرسید که آیا می‌توان اعضای نهضت آزادی را با توجه به این مواضع آنها برای نمایندگی مجلس تایید کرد؟ امام هم همان پاسخ معروف را درباره نهضت آزادی ارائه داد و به این ترتیب اعضای این جریان سیاسی از انتخابات مختلف دوره‌های بعد کنار گذاشته
شدند.

*** چهارم: دوران نمایندگی مجلس
بعد از سال ۱۳۶۸ علی‌اکبر محتشمی‌پور نفوذ قبلی خود در عالم سیاست را تقریبا از دست داد.او البته در دوره سوم و ششم نماینده مجلس بود. یکی از مواضع عجیب او مربوط به همین دوران است که وقتی صدام به کویت حمله کرد و آمریکا در دفاع از کویت وارد جنگ شد، محتشمی‌پور پیشنهاد کرد حالا که صدام حسین مقابل استکبار جهانی ایستاده بد نیست ما هم از او حمایت کنیم. یک مقایسه تاریخی هم بین صدام با خالدبن‌ ولید انجام داده بود که این پیشنهاد با توجه به اینکه هنوز مدت زمان زیادی از دوران دفاع مقدس نگذشته بود اصلا انعکاس مثبتی در جامعه نداشت.

*** پنجم: دوران رقابت‌های انتخاباتی
علی‌اکبر محتشمی‌پور بعد از پایان دوره مجلس ششم هم خیلی مدت زیادی از فضای سیاسی کشور دور نماند و در سال ۱۳۸۴ به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی مهدی کروبی وارد گود شد. چهار سال بعد هم در انتخابات ۸۸ او در کسوت رئیس کمیته صیانت از آرای ستاد میرحسین موسوی منصوب شد. بعد از حواشی انتخابات ۸۸ محتشمی‌پور هیچ‌وقت بازداشت نشد اما ارج و قرب سیاسی خود را در حاکمیت از دست داد.

*** ششم: مهجوریت
در سال ۱۳۸۹ محتشمی‌پور از کنفرانس فلسطین هم کنار رفت و حتی حسینیه موسسه فرهنگی مذهبی دارالزهرا در ولنجک تهران متعلق به او برای مدتی تعطیل شد. رسانه‌های رسمی هم دیگر حتی در مناسبت‌هایی مثل روز قدس سراغی از او نگرفتند. محتشمی‌پور این اواخر در نجف ساکن شده بود و به طور کامل از فضای سیاسی ایران دور شد. بازگشت او به ایران هم مصادف شد با ابتلا به کرونا که ابتدا در کرمانشاه بستری شد و بعد برای ادامه معالجه به بیمارستان خاتم‌الانبیا تهران آمد و در نهایت روز ۱۷ خرداد درگذشت. گفتنی است او پسرعموی فخرالسادات محتشمی‌پور همسر مصطفی تاجزاده کاندیدای رد صلاحیت‌شده این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

*** نکته
* همه این اتفاقات اما قبل از سفیر شدن او در سوریه بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ است. در همین دوران و در بحبوحه جنگ داخلی لبنان بود که حزب‌الله لبنان تشکیل شد و محتشمی‌پور هم در کسوت سفیر ایران سوریه نقش مهمی در این ماجرا داشت. به همین دلیل صهیونیست‌ها کینه عمیقی از او به دل گرفتند و در سال ۱۳۶۲ به وسیله یک بمب پستی اقدام به ترورش کردند که از ناحیه چشم و گوش و دو دست آسیب جدی دید

* محتشمی‌پور پیشنهاد کرد حالا که صدام حسین مقابل استکبار جهانی ایستاده بد نیست ما هم از او حمایت کنیم. یک مقایسه تاریخی هم بین صدام با خالدبن‌ ولید انجام داده بود که این پیشنهاد با توجه به اینکه هنوز مدت زمان زیادی از دوران دفاع مقدس نگذشته بود اصلا انعکاس مثبتی در جامعه نداشت

کدخبر: ۳۹۴۹۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر