کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۴۸۰۹
تاریخ خبر:

زندگی در محاصره‌ ‌سامانه‌ها

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | از اول زمستان تا الان هر روز خبر پیوستن استان‌های تازه‌ای به شبکه هوشمند توزیع کالای اساسی یا همان سامانه توزیع کالا شنیده می‌شود و طبق آخرین خبرها تا الان ۲۲ استان به این سامانه متصل شده‌اند اما این تنها سامانه‌ای نیست که اخیرا اسمش را می‌شنویم

و احتمالا سال آینده غیر از سامانه توزیع کالای اساسی با دو سامانه مهم دیگر هم سر و کار خواهیم داشت که از آن هم جدیدتر هستند یعنی سامانه سهمیه بنزین و سامانه مبادله ارز، این را اضافه کنید به سامانه‌های دیگری که طی یکی دو سال اخیر مجبور به استفاده از آنها بوده‌ایم مثل تهران من تا بفهمید اگر قرار بر یکپارچه شدن تمام امور شهروندی نباشد و انجام کارها به صورت اینترنتی هم ادامه پیدا کند چه سردرگمی در انتظارمان خواهد بود.

سامانه‌ای برای خرید کالاها به نرخ دولتی
بازرگام اسم سامانه‌ای است که برای خرید کالاهای تنظیم بازاری راه افتاده تا اقلام ضروری مثل برنج، گوشت، روغن و… را به همان قیمتی که دولت اعلام می‌کند بفروشد. البته مسئولان دولتی وقتی از این سامانه حرف می‌زنند ترجیح می‌دهند اسم بازرگام را نیاورند چون قرار است بقیه سایت‌های فروش و استارتاپ‌ها هم به این سیستم بپیوندند. این سامانه از ۱۸ آبان کارش را شروع کرده و افراد با وارد کردن کد ملی‌شان می‌توانند در آن ثبت سفارش کنند و در انتظار رسیدن سفارش‌هایشان بمانند.

در این سامانه سقف خرید وجود دارد مثلا بعضی از خوراکی‌ها مانند گوشت و مرغ و روغن و شانه تخم مرغ را نمی‌توانید بیشتر از یکی سفارش بدهید و به عنوان مثال برای ماکارونی هم محدودیت ۵ عددی گذاشته شده است. خریدها چند روز بعد در آدرسی که ثبت کرده‌اید به دستتان می‌رسد. بنابراین اگر می‌خواهید کالاها را به قیمت تنظیم بازار تهیه کنید و برای این کار دنبال فروشگاه‌های طرف قرارداد با دولت نگردید باید با این سامانه آشنا شده و از آن استفاده کنید.

سامانه‌ای برای خرید و فروش بنزین
اگر طرحی که دولت در جزیره کیش اجرا کرده در کل کشور راه بیفتد یعنی سهمیه‌بندی بنزین با نرخ دولتی بر اساس کد ملی و نه بر اساس خودرو به صورت ملی اجرا شود باید منتظر راه افتادن سامانه‌ای برای خرید و فروش بنزین باشیم. دولت می‌گوید که بعد از اجرا این طرح هر کس که ماشین ندارد یا ماشین دارد اما بنزینش را نیاز ندارد می‌تواند مازاد نیازش را به قیمتی که می‌خواهد به دیگران بفروشد و برای این کار قرار است که سامانه‌ای هم راه بیفتد که افراد با وارد کردن کد ملی بتوانند در آن خرید و فروش کنند.

سامانه‌ای برای خریداران خرد ارز
یکی دیگر از سامانه‌هایی که اگر اهل خرید و فروش خرد ارز باشید در سال آینده به کارتان خواهد آمد سامانه‌ای است که رئیس کل بانک مرکزی وعده راه‌اندازی‌اش را داده است. تا الان سامانه معروف نیما مسئولیت جابه‌جایی ارز برای واردکننده‌ها و صادرکننده‌ها را داشته و آنقدر هم مهم است که در کنار نرخ رسمی و آزاد دلار نرخ بازار نیمایی هم آورده می‌شود.

اما کمی پیش رئیس کل بانک مرکزی وقتی برای بازدید در میان صرافی‌های میدان فردوسی حضور داشت اعلام کرد که به زودی سامانه‌ای برای درخواست‌های خرد مردم در بازار ارز راه خواهد افتاد که همه چیز قانونمند و شفاف شود.او گفت: «این درگاه تا دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و هموطنان با ورود به این درگاه نیاز خرد ارزی خود را اعلام و سپس با مراجعه به صرافی‌های مجاز ارز موردنیاز را دریافت می‌کنند. با راه‌اندازی سامانه فروش ارز صف‌های ایجاد شده در مقابل صرافی‌ها جمع خواهد شد.»

البته حالا بیشتر از دو ماه از حرف‌های رئیس کل بانک مرکزی گذشته و این سامانه راه نیفتاده اما زمزمه‌هایی درباره اینکه سال آینده کارش را شروع خواهد کرد شنیده می‌شود. بعضی حرف‌های درگوشی هم می‌گویند از آنجا که چنین سامانه‌ای می‌تواند فعالیت دلال‌های کوچک، بزرگ و حتی خیلی بزرگ را مختل کند بعید است به این زودی‌ها راه بیفتد یا واقعا بتواند جلوی خرید و فروش خرد دلار را به صورت کامل بگیرد اما به هر حال باید برای آن آماده بود.‌‌

سامانه‌ای برای امور قضایی
اگر خدای نکرده کارتان به قوه قضائیه بیفتد، چه از کسی شکایت داشته باشید چه کسی از شما شکایت کند سر و کارتان با سامانه ثنا خواهد بود چون تمام ابلاغیه‌های قضایی در این سامانه برایتان بارگذاری می‌شوند و شما با مراجعه به آنها می‌توانید فرآیند امور قضایی را ادامه بدهید یا از آخرین وضعیت پرونده‌تان مطلع شوید.

سامانه‌ای برای امور مالیاتی
از وقتی صحبت درباره وضع مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس جدی شد دولت اعلام کرد کسانی که خانه خالی دارند خودشان بروند در سامانه مربوطه اعلام وضعیت کنند یا اگر این کار را نمی‌کنند بعد از مدتی بروند و ببینند که بر اساس گزارش‌های سازمان امور مالیاتی چه مبلغی به عنوان مالیات به آنها تعلق گرفته است. این کار برای کسانی که خودرو لوکس یعنی خودرویی به ارزش رسمی بیشتر از یک میلیارد تومان دارند هم الزامی شده اما مردم عادی هم برای خبردار شدن از وضعیت امور مالیاتی‌شان باید به همین سامانه مراجعه کنند.

سامانه‌ای برای ماشین‌دارهای تهرانی
در کنار سامانه‌هایی گفته شد، یک سامانه دیگر هم هست که تهرانی‌هایی که خودرو دارند باید در آن عضو شوند مخصوصا اگر بخواهند وارد محدوده طرح ترافیک شوند یا درباره بدهی‌های خودرویشان استعلام بگیرند. جریمه‌های طرح تردد شبانه هم در همین سامانه ثبت می‌شد و احتمالا وقتی واکسن برای راننده‌های ماشین اجباری شود آنها باید خودرویشان را به عنوان ماشین یک واکسن زده در سامانه تهران من ثبت کنند.

کدخبر: ۴۴۴۸۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر