کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۵۱۶۲
تاریخ خبر:

زندگی در سردترین نقطه کره زمین چه شکلی است؟

ایرنا نوشت: جمهوری ساخا یا (یاکوتیا) در منطقه سیبری روسیه سردترین منطقه مسکونی جهان محسوب می شود و درجه برودت هوا در این منطقه گاهی وقت ها تا ۷۰ درجه زیر صفر می رسد.

جمهوری ساخا بیش از شش ماه از سال را در سرمای شدید بسر می برد و هوا در این منطقه از ماه سپتامبر (مهر ماه) سرد می شود و سرمای هوا تا ماه ژوئن (خرداد ماه) ادامه می یابد.در ماههای نخست پاییز درجه برودت سرما در جمهوری ساخا یاکوتیا به حدود ۲۰ درجه زیر صفر می رسد و در دسامبر سرما از مرز ۵۰ درجه زیر صفر عبور می کند.

این جمهوری بزرگترین منطقه روسیه است و گفته می شود پهناورترین منطقه در جهان به حساب می آید چرا که مساحت آن از آرژانتین هم بیشتر است.با وجود مساحت وسیع این جمهوری، جمعیت ساخا کم است و به سختی به ۹۳۰ هزار نفر می رسد که بی شک سرمای مرگ آور دلیل آن است.

از آنجا که بزرگترین معادن الماس روسیه در منطقه ساخا قرار دارد به آن سرزمین الماس ها هم می گویند چرا که تقریبا تمام الماس تولید شده در دومین کشور جهان در تولید الماس، از این منطقه استخراج می شود.
در این منطقه معدن بزرگ اورانیوم و معادن ذغال سنگ و طلا هم وجود دارد اما ساخا به وجود معادن بزرگ الماس در جهان شهرت یافته است.

ساکنان جمهوری ساخا یا کوتیا اکثرا در مراکز اقتصادی یعنی نزدیک معادن و سدهای تولید نیروی برق زندگی می کنند ضمن اینکه بخش زیادی از آنان در مناطق غیرشهری شامل روستاها و تایگا (جنگل های پهناور این منطقه) به دامداری مشغول هستند.

یک کارگر ساده در سردترین نقطه روسیه ماهیانه بیش از ۶۰ هزار روبل نزدیک به ۹۰۰ دلار آمریکا دریافتی دارد ضمن اینکه دولت روسیه برای ماندن مردم در این منطقه تسهیلاتی ویژه برای دوران بازنشستگی آنان در نظر گرفته است تا ساخا به منطقه ای متروکه تبدیل نشود.

کدخبر: ۲۴۵۱۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر