کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۲۰۰۹۷
تاریخ خبر:

زنان و زایمان و دندانپزشکان درصدر ‌پرونده‌های قصور پزشکی

روزنامه هفت صبح| یکی از پرسروصداترین پرونده‌های قصور پزشکی که از ابتدای سال تا امروز خبری شد، ماجرای فوت یک نوزاد در بیمارستان امام سجاد شهریار بود که بعد از تولد به‌دلیل نداشتن علائم حیاتی به سردخانه بیمارستان منتقل شد. عصر همان روز پدر نوزاد به همراه مامور بیمارستان به سردخانه مراجعه و احساس می‌کنند که پای کودک حرکت می‌کند و به سرعت نوزاد به بخش ویژه منتقل می‌شود، اما عملیات احیا جواب نمی‌دهد و نوزاد فوت می‌کند. این ماجرا بخشی از موارد قصور پزشکی است که هرسال مواردی از آن خبری و تعداد بسیاری هم ناگفته باقی می‌ماند.

تعداد موارد قصور پزشکی در سال گذشته ۱۲هزار و ۴۴۵ مورد اعلام شده که در ۴۶درصد از این پرونده‌ها پزشکان محکوم شدند و پرونده‌های رشته جراحی زنان و زایمان در صدر شکایت‌ها قرار دارند. این آمار در مقایسه با سال 1400 حدود 2.7درصد افزایش داشته است که رقم چندان زیادی به نظر نمی‌رسد و تفاوت آن با سال 1401، حدود 325 مورد بوده است.

رتبه اول این شکایت‌ها مربوط به رشته زنان و زایمان و رتبه دوم هم رشته دندانپزشکی و در رتبه سوم پزشکان جراحی عمومی قرار گرفتند. به غیر از این سه گروه پزشکی، جراحی‌های زیبایی و پلاستیک هم تعداد زیادی پرونده قصور پزشکی دارند. سال 1400 این رتبه‌بندی کمی تفاوت داشت و پای شکایت از قصور پرستاری هم به میان آمد. دو سال پیش بیشترین پرونده‌های قصور پزشکی مربوط به قصور در دندانپزشکی، جراحی عمومی، پرستاری و جراحی زنان و زایمان بوده است.

مقایسه آمار خطاهای پزشکی سال‌های مختلف نشان می‌دهد که دو گروه زنان و زایمان و دندانپزشکی همیشه در رتبه‌های بالای این شکایت‌ها قرار دارند. آن‌طور که مدیرکل کمیسیون‌های پزشکی، سازمان پزشکی قانونی می‌گوید، یکی از دلایل خطاهای بیشتر در رشته دندانپزشکی، تعداد مراجعه‌کننده بیشتر است و به همین دلیل احتمال قصور هم بالاتر می‌رود. پیچیدگی و حساسیت بالای این رشته به علاوه اقدامات درمانی ویژه آن هم از دلایلی است که برای آمار بالای قصور پزشکی در این رشته گفته می‌شود. جراحی‌های زیبایی بیشتر در تهران انجام می‌شوند و آمار ورود پزشکان عمومی حتی دندانپزشک به این حرفه کم نیست؛ به همین دلیل در مجموع 20درصد از شکایت‌های مرتبط با قصور پزشکی مربوط به همین حرفه است.

‌کرونا قصور پزشکی را کم کرد
آمار قصور در جراحی‌های زیبایی در سال 1400 نسبت به سال گذشته نرخ کمتری داشت و دلیل آن هم کرونا بود! تعداد پرونده‌های ثبت شده در کمیسیون ثبت جراحی‌های پلاستیک، میزان شکایت از این عمل‌ها در سال 1401 نسبت به سال گذشته آن نزدیک به دو برابر افزایش داشت. در هفت ماهه اول سال قبل ۶۱۸ پرونده در این زمینه ثبت شده که ۳۵۶ مورد به محکومیت ختم شده است.

اما دو سال قبل و در زمان شیوع کرونا فقط نیمی از این آمار به عنوان قصور در جراحی‌های زیبایی ثبت شد. تنوع این شکایت‌ها هم زیاد است و از جراحی‌های کوچکی مثل تزریق ژل و بوتاکس تا جراحی‌های بزرگ مانند لیپوساکشن و … هم می‌رسد. در دوران کرونا عمل‌های جراحی زیبایی کمتری انجام می‌شد چون علاوه بر اینکه مردم از ابتلا به کرونا نگران بودند، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هم عمل‌های غیرضروری را متوقف کرده بودند و همین باعث شد که نرخ قصور پزشکی در این جراحی‌ها کاهش پیدا کند.

اما حکم پزشکان با کسانی که تخصصی در این حوزه ندارند، متفاوت است. گاهی یک پزشک یا کادر درمان در حوزه عمل‌های زیبایی قصوری انجام می‌دهد، گاهی هم افراد غیرمتخصص مانند تکنیسین‌ها یا آرایشگر یا افرادی که مجوز آنها لغو شده است به صورت غیرقانونی عمل‌های زیبایی انجام می‌دهند. برای گروه اول قصور و مداخله در درمان در نظر گرفته می‌شود و برای گروه دوم که بدون تخصص در این حوزه ورود پیدا می‌کنند، پای ارتکاب جرم به میان می‌آید.

«سالانه حدود ۱۰ مورد محرومیت دائم از طبابت داریم»؛ این آخرین آمار از محرومیت دائم پزشکان از طبابت است که سال گذشته اعلام شد. معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ماه پیش خبر داد که شکایت‌های پزشکی 30درصد افزایش داشته و از بین این شکایت‌ها ۳۱ مورد محرومیت از طبابت اتفاق افتاده که یک مورد آن محرومیت مادام‌العمر بود. البته این آمار مربوط به دو ماه ابتدایی سال است و در مقایسه با همین مدت مشابه نسبت به سال قبل در نظر گرفته می‌شود.

کدخبر: ۵۲۰۰۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر