کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۵۰۳
تاریخ خبر:

زمان خروج از بازارهای ارز، طلا و بورس فرارسیده؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | دلار ۱۰هزار تومان،سکه شش میلیون تومان، طلا ۵۰۰هزار تومان و شاخص بورس ۹۰۰هزار واحد از نقطه اوج خود فاصله گرفته‌اند.هرکدام از سرمایه‌گذاران این بازارها شرایط سختی را تجربه می‌کنند. آنهایی که تیرماه با موج سرمایه‌گذاران به بازار ارز آمدند، دلار را با قیمت ۱۸هزار تومان خریدند، آنها می‌توانند به همین سود فعلی اکتفا کنند و از بازار خارج شوند، در غیر این صورت احتمال تکرار ریزش دوباره و رسیدن دلار تا ۱۷ یا ۱۸هزار تومان دور از ذهن نیست.

خریداران طلای یک میلیونی و سکه ۱۰میلیونی در مردادماه، حالا با از بین رفتن سود ۵۰ تا ۶۰درصدی، به اصل سرمایه خود رسیده‌اند و می‌توانند فرصت فعلی را به عنوان آخرین سنگر برای خروج از بازار طلا ببینند. آنهایی که از اردیبهشت با موج سرمایه‌گذاری در بورس وارد بازار سرمایه شدند، تا اینجای کار با وجود ریزش پیاپی ۴۰درصد سود کرده‌اند.

آن دسته از فعالان بازار که اتفاقات امسال را تکرار سال ۹۲ می‌دانند و حرف از شاخص یک میلیونی می‌زدند، می‌گویند زمان خروج از بورس فرا رسیده و با ناامید شدن دوباره سهامداران، شاخص کاهش بیشتری خواهد داشت اما در طرف مقابل بعضی فروش سهام در قیمت فعلی را اشتباه بزرگ می‌دانند و می‌گویند سهام شرکت‌ها در ارزنده‌ترین حالت ممکن قرار دارد.

*** آیا زمان خروج از بازار ارز فرارسیده؟
قیمت دلار در دو هفته گذشته روند نزولی شدیدی به خود گرفته. تا جایی که هر دلار آمریکا با بیش از ۱۰هزار تومان سقوط از قله ۳۲هزار تومانی، برای ساعاتی تا ۲۱هزار و ۳۰۰تومان کاهش قیمت پیدا کرد. این روزها می‌تواند آخرین فرصت‌ها برای خروج از بازار ارز باشد. اگر از این فرصت استفاده نکنید، ممکن است مجبور شوید دلارهایتان را با قیمت ۱۷ یا ۱۸هزار تومان بفروشید.

بررسی تغییرات قیمت دلار از قله ۳۲هزار تومانی در مهرماه نشان می‌دهد دلار در هر مرتبه ریزش حدود پنج هزار تومان ارزش خود را از دست داده. اولین ریزش در هفته آخر مهرماه اتفاق افتاد. زمانی که دلار از ۳۲هزار تومان در عرض سه روز به ۲۷هزار تومان رسید. خیلی‌ها گمان می‌کردند این نقطه پایان ریزش دلار است چراکه بعد از آن شاهد روند صعودی در بازار ارز بودیم. تا جایی که دلار تا نیمه آبان‌ماه و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا ۲۹هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد.

در همین نقطه دومین ریزش دلار اتفاق افتاد. دلار این بار بین پنج تا شش هزار تومان ارزش خود را از دست داد و به محدوده ۲۳ تا ۲۴هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد. در ادامه با افزایش نسبی دلار برای مدتی در محدوده ۲۶هزار تومان آرام گرفته بود و مرحله سوم ریزش در نیمه دوم سال، از هفته آخر دی‌ماه آغاز شد. باز هم دلار پنج هزار تومان ارزش خود را از دست داد و تا کانال ۲۱هزار تومانی عقب نشست. حالا که دلار کمی روند صعودی گرفته، احتمالا دوباره شاهد سناریوهای قبلی در بازار ارز باشیم.

حتی اگر دلار بتواند از کانال ۲۱هزار تومان خلاص شود و به روند صعودی برگردد، بعید نیست بعد از یک ماه دوباره شاهد کاهش پنج هزار تومانی قیمت آن باشیم. در صورت تکرار این اتفاق دلار ۱۷هزار تومانی چندان دور از ذهن نخواهد بود. با این تفسیر شاید این روزها آخرین فرصت برای خروج از بازار ارز باشد. به خصوص که بعد از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، احتمال شنیدن خبرهای خوب در بازار ارز بیشتر می‌شود.
اوج اقبال به بازار ارز در تیرماه اتفاق افتاد.

زمانی که بعد از مدت‌ها دلار از محدوده ۱۶هزار تومان خلاص شده بود و بعد از شکست کانال ۱۸هزار تومانی روزبه‌روز در حال افزایش قیمت بود. این اتفاق با رسیدن شاخص بورس به محدوده خطر همزمان بود و این مورد باعث شد اقبال سرمایه‌گذاران به بازار ارز بیشتر شود. در نتیجه این اتفاق دلار به راحتی از مرز ۲۰هزار تومان عبور کرد. کسانی که در تیرماه دلار ۱۸هزار تومانی خریده بودند می‌توانستند دلارهای خود را با سود ۸۰درصدی در مهرماه بفروشند.

اگر هنوز در این بازار مانده‌اید و چشم‌انتظار صعود دوباره هستید باید توجه داشته باشید که در صورت تکرار سه مرتبه ریزش قیمت دلار، این بار کل سود سرمایه‌گذاری در بازار ارز از بین خواهد رفت و ممکن است حتی اصل پولتان هم از بین برود. شاید تصمیم درست این باشد که با خروج از بازار در روزهای دلار ۲۲هزار تومانی، به سود ۲۰درصدی نسبت به تیرماه اکتفا کنید تا در آینده متحمل ضرر نشوید.

*** آیا زمان خروج از بازار طلا فرا رسیده؟
طلا بعد از شش ماه به قیمت پایین‌تر از یک میلیون تومان برگشته است. آخرین بار در ابتدای مردادماه قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار از مرز یک میلیون تومان عبور کرده بود و تا هفته آخر مهرماه به رکورد یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید. سکه هم سرگذشت مشابهی دارد و بعد از رسیدن به رکورد ۱۶میلیون و ۵۰۰هزار تومانی، حالا در مرز کانال ۱۰میلیونی قرار گرفته است. مرزی که در صورت شکست کامل آن احتمال سقوط بیشتر قیمت سکه و طلا وجود دارد. طوری که می‌توان گفت این آخرین سنگر برای سرمایه‌گذاران طلا و سکه برای خروج از بازار به حساب می‌آید.

قیمت طلا چیزی جز حاصل ضرب دلار و انس جهانی در یک عدد ثابت نیست. دلار و انس هر تغییری داشته باشند، همان اتفاق برای قیمت طلای ۱۸عیار خواهد افتاد. سکه هم به تناسب افزایش قیمت طلا ارزشمند می‌شود و با کاهش قیمت آن، ارزش خود را از دست می‌دهد. حالا که دلار روند نزولی در پیش گرفته و زمزمه‌های دلار ۱۷هزار تومانی به سرزبان‌ها افتاده، خطر بزرگی سرمایه‌گذاران طلا را تهدید می‌کند. از طرف دیگر طلا در بازارهای جهانی هم روزهای سختی را تجربه می‌کند. از زمانی که واکسن کرونا کشف شده قیمت جهانی طلا از ۲۰هزار به ۱۸هزار دلار کاهش قیمت پیدا کرده.

هرچه امیدها به خلاصی از ویروس کرونا بیشتر می‌شود، قیمت طلا در بازارهای جهانی روند نزولی به خود می‌گیرد. با ادامه پیدا کردن روند واکسیناسیون در دنیا، بعید نیست قیمت جهانی انس از محدوده فعلی عقب‌نشینی کند و تاثیر خود را در بازار طلای ایران بگذارد. برای همین است که می‌گوییم احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا و رسیدن آن تا محدوده ۷۵۰هزار تومان به ازای هر گرم وجود دارد. در صورتی که این اتفاق بیافتد و دلار هم با تکرار ریزش پنج هزار تومانی به ۱۷هزار تومان برسد، سکه هشت میلیون تومانی دور از ذهن نخواهد بود.

استقبال از بازار طلا در مردادماه رونق گرفت چراکه طلا بعد از افزایش قیمت ۲۵۰هزار تومانی نسبت به بهار از مرز یک میلیون تومان عبور کرده بود و خیلی‌ها معتقد بودند این آخرین باری است که طلا در این محدوده قرار می‌گیرد. این اتفاق همزمان شده بود با رکوردشکنی‌های انس طلا در بازارهای جهانی. انس جهانی در نیمه مردادماه به رکورد تاریخی دو هزار دلار رسیده بود و این مورد سرمایه‌گذاران را به بازار سکه و طلا بیشتر ترغیب کرد.

سکه هم شرایط مشابهی داشت. یک بار با عبور از مرز ۱۰میلیونی تا ۱۱میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده بود و در نیمه مردادماه دوباره به مرز ۱۰میلیونی رسید. این دو مرز مهم یعنی یک میلیون تومان برای طلا و ۱۰میلیون تومان برای سکه به نظر موقعیت مناسبی برای ورود به بازار طلا می‌رسید. کسانی که چنین فکری می‌کردند، تا مهرماه سود قابل توجهی کردند.

طلا با رشد ۵۰درصدی به یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان و سکه با رشد ۶۵درصدی به ۱۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید. آنهایی که امیدواری خود را برای صعود بیشتر حفظ کردند و تا الان در بازار طلا باقی ماندند، حالا به اصل سرمایه خود رسیده‌اند و با کاهش بیشتر قیمت سکه و طلا وارد ضرر خواهند شد. اگر سناریو دلار ۱۷هزار تومانی تحقق پیدا کند، خریداران طلا و سکه در مرداد به ترتیب ۲۵ و ۲۰درصد ضرر خواهند کرد.

*** آیا زمان خروج از بورس فرارسیده؟
شاخص بورس بعد از ریزش پیاپی در فصل پاییز و ماه اول زمستان حالا به محدوده‌ای رسیده که در خردادماه قرار داشت. هرچند قیمت سهام خیلی از شرکت‌ها به قبل از سال ۹۹ برگشته است. بعضی می‌گویند سهام شرکت‌ها حالا در ارزنده‌ترین حالت ممکن قرار دارند و زمان خرید است اما بعضی دیگر نظر متفاوتی دارند.

آنها می‌گویند این حرف را بارها در شاخص ۱٫۸میلیونی، ۱٫۶میلیونی و ۱٫۳میلیونی شنیده بودیم و حالا تکرار آن می‌تواند به یک اشتباه دیگر منجر شود. آنها منکر ارزنده بودن سهام شرکت‌ها در شرایط فعلی نیستند و معتقدند نباید تمایل زیاد به فروش سهام را نادیده گرفت و رفتار آنها نشان می‌دهد اغلب آنها به فکر خروج از بورس هستند. تصمیمی که ممکن است در آینده به ضرر آنها تمام شود اما کمتر کسی است که نداند انتظار برای بازگشت روند صعودی تا چه حد صبوری لازم دارد.

شاخص بورس از اول سال تا حالا رفتاری مشابه سال ۹۲ داشته. اوج و فرود شاخص بورس تا اینجای کار تا حد زیادی منطبق بر سال ۹۲ است. اگر نمودارهای این دو سال را کنار یکدیگر بگذاریم و تکرار اتفاقات ۹۲ ادامه‌دار باشد، احتمالا در بهمن‌ماه بورس صعودی خواهد بود اما در آن سال بعد از این روند صعودی دوباره شاخص کل کاهش پیدا کرده بود. کسانی که معتقدند سناریو سال ۹۲ عینا در حال تکرار است، رسیدن شاخص کل به یک میلیون واحد را دور از ذهن نمی‌دانند.

بعضی کارشناسان سناریو دیگری برای بورس پیش‌بینی می‌کنند و می‌گویند کسانی که از بورس خارج شوند از تصمیم خود پشیمان خواهند شد. از هفته آخر فروردین‌ماه با عرضه اولیه شستا موتور صدور کدهای جدید روشن شد و در اردیبهشت‌ماه به اوج خود رسید. تا جایی که می‌توان گفت اغلب سرمایه‌‌گذاران جدید بورس در این ماه و زمانی که شاخص بورس در محدوده ۸۰۰هزار واحد بود وارد بورس شده‌‌اند.

چنین افرادی تا نیمه مردادماه و رسیدن شاخص کل به دو میلیون واحد، به طور میانگین ۱۵۰درصد سود کردند و حالا بعد از ریزش پیاپی شاخص در چند مرحله، بازدهی‌ سرمایه‌گذاری‌شان به حدود ۴۰درصد کاهش پیدا کرده. در صورت تحقق سناریو شاخص یک میلیونی، ممکن است سود سرمایه‌گذاری کسانی که در اردیبهشت وارد بورس شده بودند از وضعیت فعلی هم کمتر شده و به ۲۰درصد کاهش پیدا کند.

کدخبر: ۳۶۹۵۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    هیچ اتفاقی نمی‌افته، دوباره میره بالا!