کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۰۴۰
تاریخ خبر:

زمان خداحافظی با ارزهای دیجیتال فرا رسیده؟

روزنامه هفت صبح | درگاه‌های الکترونیکی که کسب‌وکارهای حوزه رمزارزها از آنها استفاده می‌کنند،مسدود خواهد شد. شاپرک بعد از اظهارنظرهای مختلف درباره خرید و فروش رمز ارز،آب پاکی را روی دست صرافی‌های رمزارز ریخته و اینطور که پیداست به پایان فعالیت آنها نزدیک خواهیم شد. البته این به معنای خداحافظی با ارزهای دیجیتال نخواهد بود و رئیس بانک مرکزی از ایجاد صرافی‌هایی مخصوص رمزارز خبر داده است.

*** مبادله رمزارز در کشور ممنوع است
خطر رمزارزها بسیار بالاست و پرونده‌های زیادی در زمینه کلاهبرداری،سرقت از کیف پول و مسدود شدن کیف پول رمزارزها تشکیل شده است.محمدرضا مانی یکتا،معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان این موارد اعلام کرده براساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیات دولت در سال ۹۸، مبادله رمزارزها در کشور ممنوع است.

*** رمزارزها پشتوانه ندارند
هیچ پشتوانه دولتی و حاکمیتی در دنیا برای رمزارزها وجود ندارد.معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی می‌گوید به همین خاطر است که مبادلات جهانی ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۶ افزایش نداشته و در حد ۱۳۰میلیارد دلار باقی مانده.بیش از شش هزار رمز ارز در دنیا وجود دارد که ۶۰درصد سهم این بازار در اختیار بیت‌کوین است.به علت پشتوانه نداشتن رمز ارزها نوسانات قابل ملاحظه‌ای در حد ۱۵ تا ۲۰درصد در روز برای آن وجود دارد.به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۶ قیمت بیت‌کوین تا ۲۰هزار دلار افزایش پیدا کرد اما در چند ساعت کاهش بسیار زیادی داشت.

*** درگاه پرداخت کسب‌وکارهای ارز دیجیتال مسدود می‌شود
با توجه به اینکه در روزهای اخیر مسئولان بانک مرکزی بر ممنوعیت معامله رمز ارز بین افراد طبق قانون شورای‌عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیات دولت در سال ۹۸ تاکید کردند، شرکت شاپرک به پرداخت‌یارها اعلام کرده درگاه‌های الکترونیکی که کسب‌وکارهای غیرمجاز از جمله رمزارز ارائه می‌کنند،‌ مسدود خواهند شد.

همچنین نامه‌ای از طرف شاپرک خطاب به پرداخت‌یارها منتشر شده که در آن آمده بلافاصله بعد از دریافت این نامه،نسبت به قطع خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرندگان پشتیبانی شده که کالا یا خدمات مغایر با قوانین مانند فروش رمز ارز، فروش VPN، سایت‌های شرط‌بندی و قمار و… اقدام و نتیجه را به شرکت شاپرک اعلام کنید.

*** صرافی‌های ارز دیجیتال مجوز ندارند
مرکز ملی فضای مجازی بعد از موضع‌گیری معاون نظارت بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده صرافی‌های ارز دیجیتال در کشور مجوز فعالیت ندارند.در این اطلاعیه با اشاره به خطرات سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال آمده،تاکنون هیچ‌گونه تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه‌ها و سایت‌‌های فعال خرید و فروش رمزارز‌ها و بیت‌کوین در کشور گرفته نشده است. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که این سایت‌ها ای‌نماد ندارند.

*** صرافی‌هایی برای مبادله رمزارز تشکیل می‌شود
بانک مرکزی با تمام موضع‌گیری‌های مخالفی که با ارز دیجیتال و معاملات آن در کشور داشته، راه را به طور کامل نبسته است.رئیس کل بانک مرکزی توضیحاتی درباره مبادله رمزارزها داده و می‌گوید در این خصوص مصوبه هیات وزیران را گرفته‌ایم که اخیرا اصلاحاتی هم روی آن انجام شد و مقرر شده افرادی که به طور قانونی و رسمی رمز ارز تولید کنند امکان این را داشته باشند که برای واردات از آن استفاده کنند.عبدالناصر همتی می‌گوید به زودی برای بیت‌کوین صرافی‌هایی مشخص می‌کنیم که فقط برای مبادلات تجاری بتوان از آن استفاده کرد.به گفته همتی،خرید و فروش بیت‌کوین آزاد نمی‌شود فقط آنهایی که به طور رسمی استخراج کرده‌اند و تنها برای واردات کالا می‌توانند از رمزارز استفاده کنند.

*** ارز دیجیتال به رفع محدودیت‌های تحریمی کمک می‌کند
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از کسانی است که در روزهای اخیر درباره ارز دیجیتال اظهارنظر کرده است. او در یک برنامه تلویزیونی گفته اعتقاد داریم در شرایط کنونی ظرفیت رمزارزها به رقع محدودیت‌های تحریمی و ارزآوری برای کشور با استفاده از ظرفیت انرژی کمک می‌کند.

مجلس از دو سال پیش به موضوع رمزارزها وارد شد و نشست‌هایی با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت صنعت،معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت نیرو برگزار کرده است.موضوع رمز ارزها در مجلس یازدهم نیز در دستور کار قرار گرفته و گزارش جمع‌بندی نشست‌ها با دستگاه‌های مختلف در صحن علنی مجلس است و تصمیم داریم همه دستگاه‌ها با بستر شفاف و ضابطه‌مند کردن رمز ارزها آن را در اختیار اقتصاد ملی قرار دهند.

کدخبر: ۳۷۷۰۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر