کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۴۰۴
تاریخ خبر:

زلزله قیمتی موبایل در بازار

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | گزارشی از تغییرات قیمت موبایل در سه‌ماه گذشته که نشان می‌دهد گوشی‌های آیفون تا شش‌میلیون، سامسونگ و شیائومی‌ یک‌میلیون و هوآوی حدود ۵۰۰هزار تومان گران شده‌اند. فروشنده‌های موبایل هنوز مغازه‌هایشان را باز نکرده‌اند و حتی بعد از بازگشایی کسب‌وکارهای کم‌خطر، چراغ پاساژها همچنان خاموش می‌ماند. در چنین روزهایی برای خرید موبایل تنها می‌توان روی فروشگاه‌های اینترنتی حساب باز کرد. افزایش قیمت دلار از ۱۴هزار به ۱۶هزار تومان در دو‌سه‌ماه اخیر و خانه‌نشینی فروشنده‌ها، قیمت گوشی‌های موبایل را زیر و رو کرده است.

گوشی‌های آیفون هرکدام دست کم دو‌میلیون تومان گران شده‌اند و رکورددارشان افزایش قیمت شش‌میلیونی را در کارنامه خود دارد. گوشی‌های سامسونگ و شیائومی‌ هم عموما یک‌میلیون تومان نسبت به بهمن‌ماه و روزهای قبل از شیوع ویروس افزایش قیمت داشته‌اند. گرانی گوشی‌های هوآوی کمتر به چشم می‌آید. چراکه این گوشی‌ها به افزایش قیمت ۵۰۰هزار تومانی در دو‌سه‌ماه اخیر بسنده کرده‌اند. نیمه اسفندماه با کاهش تقاضا برای خرید موبایل، کمی ‌قیمت‌ها عقب‌نشینی کرده بود اما در روزهای بعد از تعطیلات نوروز همه رشته‌ها پنبه شد و حالا شاهد قیمت‌های عجیب و غریب موبایل در فروشگاه‌های آنلاین هستیم.

*** گوشی‌های آیفون؛ افزایش دو تا شش‌ میلیونی
خرید آیفون حداقل ۱۵میلیون تومان بودجه لازم دارد. آیفون ۱۱ با ظرفیت ۶۴گیگابایت که ارزان‌ترین آیفون سال به حساب می‌آید، در حال حاضر ۱۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت دارد که نسبت به سه‌ماه قبل حدود دو‌میلیون تومان افزایش قیمت داشته. بهمن‌ماه آیفون ۱۱ ۶۴گیگابایتی، ۱۲میلیون و ۹۰۰هزار تومان بود. مدل ۱۲۸گیگابایتی این گوشی هم در این مدت از ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان، به حدود ۱۷میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسیده و تقریبا دو‌و‌نیم‌میلیون تومان گران شده است. آیفون ۱۱ ۲۵۶گیگابایتی هم در حال حاضر حدود ۱۸میلیون تومان قیمت دارد که نسبت به دو‌سه‌ماه قبل سه‌میلیون افزایش پیدا کرده است.

این‌روزها فروشگاه‌های آنلاینiPhone 11 pro را با ظرفیت ۲۵۶گیگابایتی، ۲۷میلیون و ۳۰۰هزار تومان می‌فروشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، این گوشی موبایل در بهمن‌ماه با قیمت ۲۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان فروخته می‌شد و در این مدت بیش از شش‌میلیون تومان گران شده است.
iPhone 11 Pro با ظرفیت ۱۲۸گیگابایت و ۵۱۲گیگابایت در بین فروشگاه‌ها به‌سختی پیدا می‌شود و قیمت مشخصی ندارد. مدل ۶۴گیگابایتی این گوشی هم درحال حاضر حدود ۲۰میلیون و ۳۰۰هزار تومان است که نشان از افزایش سه‌میلیونی نسبت به دوماه گذشته دارد.خرید iPhone 11 Pro max با ظرفیت ۶۴گیگابایتی در حال حاضر ۲۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان بودجه لازم دارد که این رقم نسبت به دو‌سه‌ماه گذشته سه‌میلیون بیشتر شده. بهمن‌ماه این گوشی در بازار حدود ۱۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت داشت.iphone 11 Pro max با ظرفیت ۲۵۶ هم با افزایش قیمت چهار‌میلیونی روبه‌رو شده و از ۲۳میلیون و ۸۰۰هزار به ۲۷میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسیده است.

*** گوشی‌های سامسونگ؛ افزایش یک‌میلیونی
اغلب گوشی‌های سامسونگ در دوسه‌ماه اخیر افزایش قیمت یک‌میلیونی را پشت سر گذاشته‌اند. پرفروش‌ترین گوشی سامسونگ در فروشگاه‌های آنلاین، Galaxy A10s است که در حال حاضر دو‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت دارد. سه‌ماه پیش می‌توانستیم این گوشی را با بودجه یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تومانی بخریم. در این مدت قیمت Galaxy A10s تقریبا یک‌و‌نیم‌برابر شده و ۸۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
Galaxy A20s هم شرایط مشابهی را پشت سر گذاشته و از دو‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان به دو‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان رسیده است.
این روزها اگر بخواهید Galaxy A30s بخرید باید رقمی ‌حدود سه‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان هزینه کنید. این مورد مربوط به ظرفیت ۶۴گیگابایتی است و مدل ۱۲۸گیگابایتی آن تقریبا ۱۰۰هزار تومان گران‌تر است. سه‌ماه پیش Galaxy A30s 64 و ۱۲۸گیگابایتی به ترتیب دو‌میلیون و ۵۰۰هزار و دو‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان قیمت داشتند و در این مدت حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده‌اند.

گوشی سامسونگ Galaxy A50 با ظرفیت ۱۲۸گیگابایت و رم چهارگیگابایتی از سه‌ماه گذشته تا حالا حدود ۹۰۰هزار تومان افزایش قیمت را پشت سر گذاشته و از سه‌میلیون و ۲۵۰هزار به چهار‌میلیون و ۱۸۰هزار تومان رسیده است. همین گوشی با رم شش‌گیگابایتی در حال حاضر چهار‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد و نسبت به سه‌ماه پیش حدود ۴۰۰هزار تومان گران شده است. Galaxy A51 طرفدارهای بیشتری برای خود دست‌و‌پا کرده و بین گوشی‌های پرفروش سامسونگ قرار گرفته. درحال حاضر این گوشی حدود پنج‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد که نسبت به سه‌ماه قبل حدود یک‌میلیون گران شده است. آن زمان سامسونگ Galaxy A51 حدود چهار‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت داشت.

سامسونگ Galaxy A71 هنوز تازه‌وارد است و تقریبا هفت‌میلیون تومان قیمت دارد. این گوشی نسبت به روزهای اولی که وارد بازار شده بود، یعنی اوایل اسفندماه تقریبا ۳۰۰هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. Galaxy A70 این مورد را جبران کرده. سه‌ماه پیش این گوشی در بازار حدود چهار‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان قیمت داشت و حالا بعد از افزایش قیمت یک‌میلیونی به حدود پنج‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسیده است. البته مدل سفیدرنگ آن حدود ۲۰۰هزار تومان ارزان‌تر فروخته می‌شود.

گوشی‌های سری S سامسونگ، افزایش قیمت بیشتری را نسبت به سری A در کارنامه‌شان ثبت کرده‌اند. برای مثال سامسونگ
Galaxy S10 سه‌ماه پیش حدود ۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان قیمت داشت که این رقم در حال حاضر به ۱۱میلیون تومان رسیده و حاکی از افزایش یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومانی است. سامسونگ Galaxy S10 Plus هم در این مدت از ۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان به ۱۲میلیون و ۱۰۰هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. در بین تازه‌وارد‌ها نام Galaxy S20 Plus به چشم می‌خورد که در حال حاضر ۱۷میلیون تومان قیمت دارد. در کنار آن سامسونگ Galaxy S20 Ultra با قیمت ۲۷میلیون تومانی خودنمایی می‌کند.

*** گوشی‌های هوآوی؛ افزایش ۳۰۰هزار تا یک‌میلیون تومانی
گوشی‌های هوآوی افزایش قیمت کمتری نسبت به اپل و سامسونگ دارند و در سه‌ماه گذشته عموما حدود ۵۰۰هزار تومان گران شده‌اند. بیشترین افزایش قیمت در بین گوشی‌های هوآوی مربوط به پرفروش‌ترین آنها در فروشگاه‌های آنلاینY7 Prime است که این‌روزها با قیمت دو‌میلیون و ۴۰۰هزار تومانی فروخته می‌شود. البته این نرخ مربوط به مدل ۳۲گیگابایتی آن است. سه‌ماه پیش این گوشی در بازار یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان بود که نشان‌دهنده افزایش قیمت ۶۰۰هزار تومانی آن است.

هوآوی Y9s روند آرام‌تری را پشت سر گذاشته. این گوشی سه‌ماه پیش با قیمتی حدود سه‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان فروخته می‌شد و در این مدت با افزایش ۳۰۰هزار تومانی به چهار‌میلیون تومان رسیده است. هوآوی Y9 هم تقریبا ۴۰۰هزار تومان گران شده و از دو‌میلیون و ۴۰۰هزار به دو‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسیده است. در همین بازه زمانی قیمت Y9 Primeحدود ۶۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرده است. سه‌ماه پیش این گوشی در بازار دو‌میلیون و ۷۵۰هزار تومان بود و حالا با قیمتی حدود سه‌میلیون و ۳۵۰هزار تومان فروخته می‌شود.

هوآوی P30 Lite با رم چهارگیگابایتی در حال حاضر حدود سه‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان قیمت دارد و نسبت به دو‌سه‌ماه گذشته تقریبا ۵۰۰هزار تومان گران شده است. آن زمان P30 Lite چهارگیگابایتی دو‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان بود. همین گوشی با رم شش‌گیگابایت، سه‌ماه پیش سه‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان بود. در حال حاضر این مدل ۳۰۰هزار تومان گران‌تر و حدود سه‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت دارد.
گران‌ترین گوشی هوآوی یعنی P30 Pro افزایش قیمت چشمگیری را در دو‌سه‌ماه اخیر تجربه کرده است. این گوشی در حال حاضر حدود ۱۱میلیون تومان قیمت دارد که تقریبا یک‌میلیون بالاتر از روزهای قبل از شیوع ویروس است. آن زمان هوآوی P30 Pro در بازار حدود ۱۰میلیون تومان قیمت داشت.

*** گوشی‌های شیائومی؛ افزایش ۴۰۰هزار تا یک‌میلیونی
یک‌میلیون تومان افزایش اتفاقی است که در دو‌سه‌ماه گذشته برای قیمت اغلب گوشی‌های شیائومی ‌افتاده است. پرفروش‌ترین آنها در فروشگاه‌های آنلاین شیائومی‌Note 8 است که سه‌ماه پیش دو‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان بود و حالا به سه‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسیده است. البته این قیمت مربوط به Note 8 با ظرفیت ۶۴گیگابایت است. همین گوشی با ظرفیت ۱۲۸گیگابایت تقریبا ۴۰۰هزار تومان گران‌تر و با قیمت سه‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.

شیائومی‌Note 8 Pro با ظرفیت ۶۴گیگابایت در حال حاضر حدود چهار‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان است. این گوشی سه ماه پیش و در روزهای قبل از شیوع ویروس تقریبا سه‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان بود. مدل ۱۲۸گیگابایتی همین گوشی در این مدت از چهار‌میلیون تومان، به چهار‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده و ۵۰۰هزار تومان گران شده است. این روزها اگر بخواهید از فروشگاه‌های آنلاین گوشی شیائومی‌Note 8T بخرید، باید حدود سه‌میلیون و ۳۵۰هزار تومان هزینه کنید. سه‌ماه پیش این گوشی تقریبا دو‌میلیون و ۹۰۰هزار تومان قیمت داشت و در این مدت حدود ۵۰۰هزار تومان گران شده است.

چهار‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان، بودجه‌ای است که خریداران شیائومی‌Mi 9T باید کنار بگذارند. البته این رقم برای ظرفیت ۱۲۸گیگابایت آن است و مدل ۶۴گیگابایتی حدود ۳۰۰هزار تومان ارزان‌تر و چهار‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. سه‌ماه پیش این دوگوشی تقریبا ۴۰۰هزار تومان ارزان‌تر بودند. شیائومی‌Mi 9T با ظرفیت ۶۴گیگابایت آن زمان چهار‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان بود و مدل ۱۲۸گیگابایتی چهار‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان فروخته می‌شد.

شیائومی‌Note 10 در سه‌ماه گذشته تغییر قیمت چشمگیری نداشته. در حال حاضر این گوشی با ظرفیت ۱۲۸گیگابایت تقریبا هفت‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان قیمت دارد. سه‌ماه پیش این گوشی حدود هفت‌میلیون و ۱۵۰هزار تومان فروخته می‌شد. این مورد نشان می‌دهد شیائومی‌Note 10 با وجود قیمت بالاتری که نسبت به دیگر گوشی‌های شیائومی ‌دارد، در این مدت حدود ۳۰۰هزار تومان گران شده است.

کدخبر: ۳۲۰۴۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر