کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۳۶۶
تاریخ خبر:

زد و خورد کارشناسان سیاسی در شبکه من و تو

روزنامه هفت صبح | دیروز ناگهان فربد طلایی، یکی از مهمانان تازه برنامه روبه‌رو که از شبکه ماهواره‌ای من و تو پخش می‌شود، در توئیترش خبر از درگیری فیزیکی با دست‌اندرکاران این برنامه داد. او نوشت: «الان وسط برنامه روبه‌رو به من حمله فیزیکی کردن و چند نفری ریختن سرم و الان هم دارند تحویل پلیس می‌دهندم.»

این توئیت کوتاه واکنش‌های زیادی داشت و حساسیت‌های زیادی را هم برانگیخت. کمی بعد طلایی یک ویدئو هم از وضعیتش منتشر کرد؛ ویدئویی که او را با فاصله کمی از چند مامور پلیس نشان می‌داد. او در این ویدئو گفت: «من الان تحت بازداشت هستم. همونطور که می‌بینید نمی‌گذارند صحبت کنم، تا الان چندین‌بار فیلم گرفتم و مجبورم کردند پاک کنم، در برنامه ریختند سرم و لباسم رو پاره کردند، آقای عباسی صاحب تلویزیون من و تو هم حضور داشتند با تیمشون، فعلا همین این رو تونستم بگیرم …»

حدود یک ساعت بعد، طلایی با یک ویدئوی دیگر در توئیتر ظاهر شد. او این‌بار توضیحات بیشتری درباره ماجرایی که در پشت صحنه برنامه من و تو می‌گذشت داد. او گفت: «تازه نشستم توی ماشین و در حال رانندگی به سمت خونه هستم. جزئیات ماجرا را یکم که آرام‌تر شدم براتون میگم، اما فعلا در همین حد بگم. ماجرا اینطوری شروع شد که من برای ضبط برنامه روبه‌رو به شبکه من و تو دعوت شده بودم.

بخش اول و دوم برنامه را ضبط کردیم. در هر دو بخش من سوال‌کننده بودم. سوالاتم را پرسیدم و جواب داده شد و تمام شد. در بِرِک (زمان استراحت) آقای همن سیدی (یکی از تندروترین حاضرین این سری برنامه‌ها) شروع کرد به من توهین کردن. من هم مجبور شدم و جواب دادم. تا اینجا همه‌چیز لفظی بود. کمی بعد آقای عباسی (مدیر من و تو) به همراه پوتکین، تهیه‌کننده برنامه وارد استودیو شدند.

اینجا من سکوت کرده بودم، اما دیدم که آقای عباسی حرف‌های آقای سیدی رو ادامه داد و رو به من شروع به توهین کرد. ایشون شروع کردند به گفتن اینکه ما به شما برنامه دادیم، وقت دادیم، اما تو اومدی اینجا هرچی دلت می‌خواد به ما میگی؟ چون خیلی بی‌ادبانه و از جایگاه بالا با من صحبت می‌کرد و فکر می‌کرد که من کارمندش هستم عصبانی شدم، چون من مهمان بودم، همیشه مهمان بودم و دعوت شدم، ایشون می‌تونستن من رو دعوت نکنن.

بنابراین میز رو ترک کردم و به بخش دیگر استودیو که خیلی هم بزرگ است رفتم تا موبایل و کتاب و وسایلم رو بردارم و از ساختمان بیرون بروم. همون‌موقع آقای سیدی از پشت به من حمله کردن و این هم پارگی لباس من است (لباس را رو به دوربین نشان می‌دهد).‌یکهو همه ریختن سرم و من فکر کردم اینها هفت‌نفری می‌خوان من رو بزنن و من هم درگیر شدم. اینطوری درگیری فیزیکی درست شد.

بعد هم پلیس صدا کردن و حدود یک ساعت من رو نگه داشتن. در نهایت وقتی که پلیس اومد و ویدئوها رو دید، رفت که با اونها حرف بزنه، بعد برگشت و به من گفت اینها از شما شکایتی ندارن، شما هم شکایت نکن. خیلی عجیبه که یک مهمان رو دعوت کنن بعد بگن تو چرا این حرف‌ها را زدی و بعد کتکش بزنند.»طلایی در ادامه توضیح نمی‌دهد که آیا واقعا از شکایت صرف‌نظر کرده؟ و چرا از کسانی که کتکش زده‌اند شکایت نکرده است.

*** چالش مهمان مخالف‌خوان
جدا از مورد طلایی که تبدیل به سوژه داغ توئیتر شده و سوژه خوبی به دست مخالفان و منتقدان شبکه من و تو داده تا به آن حمله کنند، ماجرای مهمان برای برنامه روبه‌رو واقعا برای من و تو یک چالش است. این برنامه که در آن سعی می‌شود به تحلیل مسائل سیاسی پرداخته شود، تا مدت‌ها کاملا یک‌طرفه بود و به شکل مبالغه‌آمیزی ضد ایران و جمهوری اسلامی بود به این صورت که چند نفر به عنوان کارشناس دور هم جمع می‌شدند و یک موضوع را تحلیل می‌کردند، اما در واقع همه در یک طرف قرار داشتند!

در واقع لزومی به میزگرد احساس نمی‌شد! اعتراض به این نحوه برنامه‌سازی باعث شد که سازندگان برنامه به فکر دعوت از کسانی بیفتند که در موضوعات نظر متفاوتی داشته باشند، به‌این‌ترتیب پای نجاح محمد علی‌، تحلیلگر عراقی که خیلی‌ها او را به‌خاطر نزدیکی مواضعش با ایران می‌شناسند به برنامه روبه‌رو شبکه من و تو باز شد، اما نجاح محمد علی هم خیلی تحمل نشد.

او بعد از اینکه از سپاه پاسداران حمایت کرد، کنار گذاشته شد و نوبت به ملیحه محمدی رسید. محمدی یک ایراد دیگر داشت، او چنان‌که باید و شاید به برنامه شور نمی‌داد و تسلطش بر موضوعات هم خوب نبود. پس او هم دیگر به برنامه دعوت نشد تا چهره فربد طلایی در برنامه روبه‌رو دیده شود. جالب اینکه مجید تفرشی، یکی از چهره‌های آشنا در تلویزیون‌های فارسی‌زبان خارجی در مورد این ماجرا نوشته: «چندی قبل که نجاح محمد علی گفت که من و تو تهدید به قتل شده و می‌خواستند کتکش بزنند، گفتم اغراق می‌کند و ممکن نیست متولیان یک شبکه اینطور رفتار کنند. امروز که شعبون‌خان‌ها، فربد طلایی را ظاهرا وسط برنامه کتک زدند، معلوم شد که نجاح شانس آورده و به لطف جثه بزرگ و سن بالایش نجات یافته.»

*** فربد طلایی کیست؟
رسانه‌ها اطلاعات زیادی از طلایی ندارند. او خودش را اینطور معرفی می‌کند: «پژوهشگر مطالعات راهبردی و امنیت بین‌الملل از دانشگاه ردینگ انگلستان».او یک شعار هم دارد که بارها آن را تکرار کرده: «باور دارم امنیت شهروندان راس همه امور است.»

در همین ساعت‌هایی که موضوع فربد طلایی داغ شده، بعضی از خبرنگاران فارسی‌زبان رسانه‌های خارجی گفته‌اند که او وقتی در ایران بوده، مدیر فروش کرمان‌موتورز بوده و فعالیت اقتصادی و تجاری دارد. با جست‌وجو در منابع مختلف چیز زیادی درباره سوابق طلایی به دست نمی‌آید، اما در صفحه خودش در لینکدین نوشته شده که تحصیلاتش را در ایران در دانشگاه آزاد انجام داده و واقعا هم مدیر فروش کرمان‌موتورز بوده و الان هم شرکت ساختمانی دارد.

او در تمام برنامه‌هایی که تا الان در روبه‌رو حاضر بوده حرف‌های جنجالی زده و حتی از نجاح محمد علی هم در حمله به مواضع کارشناسان همسو با من و تو تندتر عمل کرده؛ مثلا حرف‌های او در مورد اعدام نوید افکاری جنجال درست کرد، آنجا که به کارشناسان روبه‌رویش گفت از مرگ افکاری بهره‌برداری سیاسی می‌کنند و پروژه شهیدسازی راه انداخته‌اند. او کمی پیش هم در مورد حضور نیروهای سپاه قدس در کشورهای دیگر در مقام دفاع برآمد و گفت که حتی اگر گارد شاهنشاهی هم بود همین کار را می‌کرد.

کدخبر: ۳۵۰۳۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر