کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۷۰۲
تاریخ خبر:

ر‌وستای چنار محمودی ۴۰۰روز بعد از فاجعه

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | «چراغ مرکز بهداشت دوباره روشن شده، بهیار جدید آورده‌اند، داروها را رایگان می‌دهند و ماهی یک میلیون تومان واریز می‌کنند و دندانپزشک هر چند روز یک بار به ما‌ سر می‌زند.» این خدماتی است که پس از یک سال و دو ماه برای روستاییان اهل چنارمحمودی ارائه می‌شود. روستایی از توابع لردگان در ۱۶۰ کیلومتری چهارمحال و بختیاری که گفته شده بیش از ۱۰۰ نفر از آنها اوایل سال پیش به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شدند.

ماجرای پیچیده‌ای که مشخص نشد علت اصلی آن چه بوده اما همه روستاییان معتقد بودند که مامور به ورز شبکه بهداشتی وزارت بهداشت، عامل انتقال آن به روستاییان بوده است؛ ادعایی که البته هیچ وقت ثابت نشد و حتی رد شد و فرضیات دیگری مطرح شد. حالا پس از گذشت ۴۰۰ روز از آن حادثه نگاه دوباره‌ای به این روستا که روزی مرکز حادثه و اخبار کل کشور شده بود انداخته‌ایم تا ببینیم در این مدت آنها چه خدماتی گرفته‌اند یا آموزش‌هایی دیده‌اند.

س.محمودی، سال پیش با احساس درد و خستگی زیاد در بیمارستانی در بروجن و سپس در شهرکرد بستری شد. در نهایت بعد از چند روز سردرگمی جواب آزمایشش مشخص کرد که او به ایدز مبتلا شده است. این ماجرا آن ماه برای چند نفر دیگر هم تکرار شد. یکی‌یکی با بدن درد شدید بیمارستان رفتند و متوجه بیماری خود شدند.

او به هفت‌صبح می‌گوید ‌ دو ماه است برای ۱۶۰ نفر از اهالی روستا که مبتلا به ایدز شده بودند ماهی یک میلیون تومان واریز کرده‌اند. البته اضافه می کند مبلغ این ماه هنوز به حسابشان نیامده. مرکز بهداشت که سال پیش مورد حمله قرار گرفته بود و در آن بسته شده بود، امسال چراغ خودش را روشن کرده و بهیار جدید در آن رفت و آمد می‌کند. آنها همچنین داروهای‌شان را از لردگان به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

دولت خانه جدیدی هم به یک دندانپزشک و پزشک عمومی اختصاص داده که هر چند روز یک بار دندانپزشک دندان‌های‌شان را معاینه می‌کند. البته نه اینکه این اتفاق‌ها از خستگی پاها و کوفتگی بدن بیماران کم کند‌ اما فقط دیگر می‌توانند از جایشان راحت‌تر بلند شوند و رفت‌و آمد کنند.کوچک‌تر ین فرزند س.محمودی، ۱۱ سال و بزرگ‌ترین فرزندش ۲۰ سال دارد و از خانواده آنها فقط او به این بیماری مبتلا شده است.

آنها سال پیش عکس‌های بار میوه‌های خشک‌ و له ‌شده‌شان را فرستاده بودند و می‌گفتند به خاطر این بیماری دیگر کسی از این روستا محصولی نخریده؛ اما امسال ‎ این مشکل حل شده و توانسته‌‍‌اند میوه و سبزیجات‌شان را بفروشند. البته همه خانواده‌های روستا به این خوش‌شانسی نبودند

مثلا آقای محمودی نانوا بعد از مبتلا شدن شاطرش دیگر هیچ فروشی نداشته و مغازه‌اش را تعطیل و می‌گوید شغلش را عوض کرده است. کنار دست او هم یک غذاخوری بود که با مبتلا شدن صاحب مغازه، فروش به صفر رسید و مغازه بسته شد. تنها خبر خوب برای آنها این بوده که به تعداد مبتلایان ایدز اضافه نشده و به جز یک نفر، کسی کرونا نگرفته است.

سال پیش بعد از آرام شدن فضا در روستا تیم‌های آموزشی مختلفی به روستا رفتند تا آموزش‌های لازم را به خانواده‌های مبتلا و غیر مبتلای روستا بدهند. بنا بر گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انجام آزمایش از یک هزار و ۳۰۰ نفر از جمعیت روستای لردگان، کمتر از ۵ درصد مردم این روستا مبتلا به ویروس HIV هستند و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند.

*** شانس آوردیم زنده ماندیم
روز گذشته معاون وزیر بهداشت گفت ‌ تخمین می‌زند در کشور ما ۶۰ هزار بیمار مبتلا به ایدز وجود دارد که از این تعداد ۲۲ هزار نفر شناسایی شده است. علیرضا رئیسی آمارهای دیگری از ‌ ایدز در کشورمان داد و به ماجرای روستای چنارمحمودی هم اشاره‌هایی داشت که آن را به صورت خلاصه در پایین آورده‌ایم:
- ۸۲ درصد مبتلایان اچ‌آی‌وی مردان و ۱۸ درصد زنان هستند.

انتقال از اعتیاد تزریقی ۵۹.۲ درصد است‌ اما بحث انتقال از طریق جنسی نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته و به ۲۳ درصد رسیده است، انتقال از مادر به کودک نیز ۱.۷ درصد و انتقال از طریق خون و فرآورده‌های خونی ۰.۲ درصد است.

در سال ۱۳۸۵ فقط ۹ درصد از طریق رابطه جنسی آلوده می‌شدند و ۷۵ درصد موارد از طریق اعتیاد تزریقی بود. بحث این نیست که رابطه خیلی بیشتر شده بلکه اقدام درخشانی در حوزه کنترل معتادان تزریقی انجام شد و خدمات مناسبی در DIC‌ها ارائه شد و با در اختیار گذاشتن لوازم، سرنگ و… توانستیم آمار انتقال از طریق اعتیاد تزریقی را کاهش دهیم.

اکنون بیماریابی کمتر از ۴۰ درصد است و پرونده‌های فعال ۷۰ درصد؛ اما درمان در حد ۹۷ درصدی ارائه می‌شود. دست‌هایی در جاهای مختلف در کار است که نمی‌گذارند ما بیماریابی کنیم. در لردگان برخی به ما حمله کردند و شانس آوردیم زنده ماندیم. تمام مراحل شناسایی بیمار محرمانه است.

توضیحات

اولین کارگاه آموزشی مبارزه با بیماری‌های رفتاری در لردگان

توضیحات

*

کدخبر: ۳۶۱۷۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر