کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۲۱۷۰
تاریخ خبر:

رییس‌جمهور ۲۸ ساله قزاقستان استعفا داد اما نه از قدرت

دیروز نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان در جریان یک سخنرانی تلویزیونی استعفا داد.
نظریایف از ۲۴ آوریل سال ۱۹۹۰ میلادی یعنی به مدت ۲۸ سال است که ریاست جمهوری کشورش را عهده دار است و هیچ کس انتظار نداشت از مقامش استعفا دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «قاسم جامارت تاکایف» (Kassym-Jomart Tokayev) امروز چهارشنبه به عنوان رئیس‌جمهوری قزاقستان سوگند یاد کرد. او پیش از این رئیس مجلس سنای قزاقستان بود.
خبر مهم دیگر آن بود که «دریغا نظربایووا» (Dariga Nazarbayeva) دختر «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری پیشین قزاقستان امروز چهارشنبه به عنوان رئیس مجلس سنای این کشور انتخاب شد. وی با این تصدی پُست شماره ۲ این کشور را از آن خود کرده است.
رئیس جمهوری جدید قزاقستان که پس از استعفای نورسلطان نظربایف تا زمان برگزاری انتخابات جدید، مسند ریاست جمهوری این کشور را برعهده دارد در اظهاراتی پیشنهاد کرد تا برای تقدیر از خدمات رئیس جمهوری سابق نام پایتخت کشور از «آستانه» به «نورسلطان» تغییر یابد. این پیشنهاد هم به سرعت با تصویب پارلمان قزاقستان عملی شد و پایتخت این کشور یعنی شهر آستانه به «نورسلطان» تغییر نام داده است.
لازم به ذکر است که نورسلطان نظربایف بدون اشاره صریح به دلیل این کناره گیری دیروز تاکید کرد که علیرغم استعفا از بالاترین سمت اجرایی کشورش، همچنان ریاست شورای عالی امنیت ملی و رهبری حزب حاکم را حفظ خواهد کرد.

از سوی دیگر گفته می شود که به موجب قانونی که سال ۲۰۱۸ به تصویب مجلس قزاقستان رسید، نظربایف به عنوان «پدر ملت» همچنان به عنوان یک شخصیت ذی نفوذ در عرصه سیاسی کشورش باقی خواهد ماند و از مصونیت قضایی نیز برخوردار خواهد بود.

کدخبر: ۲۵۲۱۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    رئیس جمهوری که این همه سال بمونه اسمش چی ز دیگه ست، ادای رئیس جمهورو درمیاره!