کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۷۱۹
تاریخ خبر:

رینگ خونین وسط جشنواره

روزنامه هفت صبح، گروه سینما | نشست خبری فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا با جنجال فراوانی روبه‌رو بود. به این بهانه پنج نشست خبری جنجالی جشنواره فجر را در یک دهه اخیر مرور می‌کنیم. عصر جمعه در نشست خبری فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا جنجال عجیبی شکل گرفت.

حاتمی‌کیا پیش از هرچیز به نقدهایی که این چند وقت درباره فیلمش نوشته شده تاخت و گفت:«چرا دادگاه تشکیل می‌دهید؟ برای منی که سربازم که زبانم و لحنم مشخص است، آیا از این نوع رفتار لذت می‌برید؟ اینجا مانند فشار اول قبر است و …» شکل طرح سؤال‌ها که با گوشه و کنایه و نوعی حکم صادر کردن بود، فیلمساز را به خشم آورده بود و او با صدای بلند و لحنی عصبی درباره مشکلات و سختی‌هایی صحبت کرد که در طول مسیر ساختن این فیلم متحمل شده است. در ۱۰سال اخیر نشست‌های مطبوعاتی جشنواره فیلم فجر از این جور جنجال‌ها کم نداشته است.

*** زمهریر/ سال ۸۸
سال ۸۸ در نشست خبری فیلم «زمهریر» به کارگردانی علی روئین‌تن، انتقاد منتقدان از فیلم به جنجال انجامید. ماجرا از این قرار بود بعد از انتقاد فراوان برخی منتقدان از فیلم، روئین‌تن به کنایه گفت که دست منتقدان و معاونت سینمایی در یک کاسه است و بعد کیوان کثیریان، یکی از منتقدان با عصبانیت گفت:« آقای روئین‌تن وقتی فیلمت بد است اینجا نیایید برای ما حرف بزنید. یادت باشد که فیلمت را جواد شمقدری معاون امور سینمایی کلید زد و بنابراین نباید بگویید که اهالی رسانه و معاونت سینمایی دستشان در یک کاسه است.»

بعد از این اعتراض، روئین‌تن از اهالی رسانه عذرخواهی کرد و بعد از آن ایرج رامین‌فر، طراح صحنه و لباس فیلم با شنیدن این اعتراضات و اینکه چرا درباره خود فیلم سوال نمی‌شود سالن را ترک کرد. ماجرا به اینجا ختم نشد. بعد از آن دوباره کیوان کثیریان به سالن آمد و نسبت به حرف‌های روئین‌تن واکنش نشان داد. این‌بار با پادرمیانی مهدی مسعود شاهی دبیرجشنواره از سالن نشست بیرون رفت.

*** فرزند صبح/ سال ۸۹
در جشنواره بیست‌ونهم، نمایش فیلم «فرزند صبح» در کاخ جشنواره جنجال فراوانی به پا کرد. هنگام پخش فیلم، اهالی رسانه با کف‌زدن‌های متوالی اعتراض خود را نسبت به فیلم نشان دادند و بعد از پایان فیلم با اینکه قرار بود نشست خبری برگزار نشود، خبرنگاران با اصرار از افخمی خواستند تا به محل برگزاری نشست برود و به سوالاتشان پاسخ دهد.

با توجه به اینکه بلندگوهای سالن قطع بود افخمی روی سن ایستاد و به سوالات پاسخ داد. گلایه‌ها بسیار تند بود و مسائلی مثل مشکلات فنی شدید در صداو پخش تصاویر و سوتی‌های فراوان و … را در برمی‌گرفت. افخمی هم مدام اصرار داشت تا به آنها بقبولاند که فیلم متعلق به او نیست و فقط تهیه‌کننده است و بابت دستمزدش هنوز یک چیزی هم طلبکار است. نهایتا در حالی که اعتراض‌ها بالا گرفته بود، افخمی توسط مأموران حراست به بیرون سالن هدایت شد و پاسخ بسیاری از سؤالات اهالی رسانه بی‌پاسخ ماند.

*** پایان نامه/ سال ۸۹
فیلم «پایان‌نامه» سال ۸۹ به دلیل سوژه‌ حساسی که داشت بعد از چند دقیقه از شروع نمایش با صدای اعتراض و کف و سوت تماشاچیان روبه‌رو شد. بعد از پایان فیلم، اکثر اهالی رسانه خودشان را به سالن نشست رساندند که البته به علت ازدحام جمعیت با محدودیت مواجه شدند. حامد کلاهداری، کارگردان و بهاره افشاری و حامد کمیلی، بازیگران فیلم به رفتار تماشاگران هنگام نمایش فیلم اعتراض کردند و با لحن تند به انتقادها پاسخ دادند.

افشاری در پاسخ به انتقادها گفت:« اینجا چه خبره؟ چیزی از فیلم شنیده شده؟ کسی اصلاً فیلم را دیده؟ شما چرا موضع گرفتید؟» در واکنش به این حرف، عده‌ای از خبرنگاران به این حرف افشاری واکنش نشان دادند. محمود گبرلو از خبرنگاران خواست تا با آرامش بیشتر از حواشی فاصله بگیرند و به اصل قضیه بپردازند و …

*** قاتل اهلی/ سال ۹۵
در جشنواره سی‌وپنجم هنگام نمایش فیلم «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی، فیلم با تمسخر اهالی رسانه روبه‌رو شد. بعد از نمایش فیلم، کیمیایی در نشست خبری نسبت به این حرکات واکنش نشان داد و گفت:« این آمدن و نشستن با شما تبعات دارد که بخشی از آن را در سالن دیدیم.

یک اتفاق مهمی که افتاده این است که با دنیای مزدوری در سینما و هنر آشنا می‌شویم و این مزدوری یعنی اینکه جنس خندیدن‌ها، ترسیدن‌ها و حتی قیمت‌ها را از آن می‌فهمیم.» بعد از آن درگیری لفظی میان کیمیایی و منصور لشکری قوچانی، تهیه‌کننده فیلم رخ داد. کیمیایی خطاب به شرکت‌کنندگان گفت که تمام حاشیه‌ها از خود قوچانی می‌آید. خلاصه اینکه ماجرا به جایی کشیده شد که مجری نشست از کیمیایی و لشکری قوچانی خواست یکدیگر را ببوسند تا کدورت‌ها برطرف شود اما طرفین تمایلی برای این کار نشان ندادند.

کدخبر: ۳۰۸۷۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر