کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۱۸۵
تاریخ خبر:

ریسک کرونا یا بلیت‌های ‌۳۰۰‌هزار تومانی؟

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | هنردوستان گرامی در نظر داشته باشند:- بعد از خرید بلیت، ۲ عدد صندلی قبل و بعد جهت حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی غیرفعال خواهد شد
- همراه داشتن ماسک و دستکش حین ورود به سالن اجرا الزامی می‌باشد

اینها جملاتی است که در صفحه خرید بلیت سایت ایران‌کنسرت می‌بینید. این در حالی است که وزارت ارشاد بر اساس مصوبه جدید ستاد مقابله با کرونای تهران از محدودیت‌های اعمال‌شده در پایتخت برای مقابله با بیماری کرونا تبعیت و تا پایان هفته جاری تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری را تمدید کرد. به گفته استاندار تهران، تمام محدودیت‌های ابلاغی در هفته گذشته از روز یکشنبه، ۲۷ مهرماه تا پایان هفته جاری در استان تهران به قوت خود باقی است.

البته نگران نباشید. جملاتی که در ابتدای مطلب خواندید برای اجرای دو کنسرت پاپ در مجموعه فضای باز آوای خلیج فارس در کیش است. این روزها درحالی‌که در تهران هیچ اجرایی روی صحنه نمی‌رود، موسسه فرهنگی هنری آواسازان ققنوس تصمیم دارد ۳۰ مهرماه «هوروش بند» و اول آبان‌ماه «رضا بهرام» را در جزیره کیش روی صحنه ببرد.

اقدام دولبه‌ای که آدم نمی‌داند چطور قضاوتش کند. از طرفی کرونا برای ماه‌هاست که همه اجراها را سلد اوت کرده و از آن‌طرف هم کسادی اسفناک بازار موسیقی و هنرمندانی در همه رده‌ها که حتی ممکن است نان شبشان هم وابسته به همین اجراهای محدود باشد. قضاوت در چنین شرایطی کمی سخت می‌شود.

اما با تمام این حرف‌ها موضوع این است که تا این لحظه که این مطلب نوشته می‌شود کمتر از ۲۰ درصد بلیت کنسرت هوروش بند فروش رفته و برای رضا بهرام اوضاع از این هم بدتر است. شما خودتان را جای خریدار بگذارید. اول اینکه با این شرایط اقتصادی و کرونا اصلا چه کسی به کیش می‌رود؟ دوم اینکه اگر هم به کیش برود، چرا باید ریسک حضور در جمعیت کنسرت را تحمل کند؟

پاواراتی که در کیش اجرا نگذاشته که آدم بگوید ریسکش را می‌پذیرم. سومین دلیل اینکه اساسا چرا مخاطب باید در چنین شرایطی پول بلیت‌های ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزارتومانی را بدهد؟ فریبرز لاچینی، موزیسین نام‌آشنایی که شاید خیلی‌هایتان او را بشناسید، در صفحه اینستاگرامش از انتخاب دو اثرش در مرحله ابتدایی جایزه گرمی خبر داد.

در این مرحله آثار گزینش می‌شوند و اعلام صلاحیت پس از رای‌گیری در هفته آینده اعلام می‌شود. به خاطر دارم برای گزارشی قرار بود تعداد آثار چند چهره برجسته دنیای موسیقی را بشمارم. فریبرز لاچینی به طرز حیرت‌انگیزی از پرکارترین موزیسین‌هایی بود که در عمرم دیده بودم. پیشنهاد می‌کنم ویکی‌پدیای او را یک‌بار بررسی کنید تا خودتان ببینید تعداد آلبوم‌هایش چقدر است.

او تا امروز و در دهه‌های مختلف، موسیقی بیش از ۹۰ فیلم و سریال را ساخته و بیش از ۶۰ آلبوم شخصی منتشر کرده. برای مثال تنها مجموعه آلبوم‌هایی که تحت عنوان «بوی دیروز» منتشر شدند ۲۵ شماره هستند. این‌همه انرژی شگفت‌آور نیست؟ البته ناگفته نماند که این حجم از کار هیچوقت باعث افت کیفیت این چهره مهم موسیقی ایران نبوده و او همواره یکی از بهترین‌های موسیقی ایران بوده. این هم اصلا بعید نیست که ظرافت آثار او اعضای گرمی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

خبر دیگر این هفته هم خبر اجرای مشترک همایون شجریان و شهرام ناظری بود. البته اگر الان عده‌ای پیدا نشوند و نگویند چرا هنوز چهلم استاد نشده پسر در فکر کنسرت است؟! کلیت ماجرا این است که در سال ۱۴۰۰ و در قالب هفته فرهنگی ایران در سالن فیلارمونیک پاریس به سرپرستی گروه و آهنگسازی سهراب پورناظری، همایون شجریان و شهرام ناظری روی صحنه می‌روند.

این احتمال هم وجود دارد که اجرا در پاسداشت مقام هنری استاد محمدرضا شجریان شنیده شود و گویا برگزارکنندگانش هم برنامه‌های خاصی برای این اجرا در نظر دارند که هنوز رسانه‌ای نشده. اوضاع آهنگ‌های جدید را هم اصلا نپرسید بهتر است. قاسم افشار و مجید اخشابی تنها کسانی هستند که در میان قطعات جدید هفته شاید اسمشان را بشناسید. باقی خواننده‌هایی که این روزها موزیک‌هایشان روی سایت‌ها قرار می‌گیرد انگار از یک کره دیگر هستند یا جهان‌های موازی مثلا. سالار عقیلی؟ بله این هفته هم کار جدید داشت. اینکه دیگر خبر نمی‌خواهد.

کدخبر: ۳۵۵۱۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر