کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۹۲۸
تاریخ خبر:

رکوردهای باور نکردنی در انتظار پرسپولیس

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | پرسپولیس حالا دیگر فاصله چندانی با قهرمانی در لیگ نوزدهم و درواقع چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر ندارد. این تیم جمعه‌شب در یک نمایش برتر، میزبانش ماشین‌سازی تبریز را برد و ۵۶امتیازی شد. این پیروزی حاوی نکات مهمی برای تیم یحیی گل‌محمدی بود که آنها را بررسی می‌کنیم.

*** سه برد تا تاریخ‌سازی
پرسپولیس در هفته‌های اخیر نتایج فوق‌العاده‌ای گرفته است. این تیم در ۱۳بازی آخر خود ۱۲پیروزی و یک‌مساوی کسب کرده که آن یک مساوی در دربی برگشت مقابل استقلال ثبت شده است. پرسپولیس حالا از ۲۴بازی خود در لیگ نوزدهم ۱۸بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته است و این یعنی آمار عجیب ۷۵درصد پیروزی! برای این‌که متوجه شوید این تیم دقیقا چه کار بزرگی کرده، کافی است به فصل قبل برگردید و جدول لیگ نوزدهم را نگاه کنید.

فصل گذشته پرسپولیس با برانکو ۶۱امتیاز گرفت و قهرمان شد. در این فصل پرسپولیس از ۳۰بازی خود فقط ۱۶بازی را با پیروزی پشت سر گذاشت اما درنهایت قهرمان هم شد! این تیم در لیگ‌های هفدهم و شانزدهم به ترتیب ۱۹ و ۲۰پیروزی کسب کرد و قاطعانه قهرمان شد. حالا شاگردان یحیی با دوبرد دیگر به بهترین رکورد پرسپولیس برانکو از نظر تعداد پیروزی می‌رسند و با سه‌برد، بهترین آمار پیروزی در یک‌فصل را در تاریخ لیگ برتر ثبت خواهند کرد.

*** ‌عملکرد ترابی بهتر از چهار تیم قعرنشین!
جمعه‌شب درحالی‌که پرسپولیسی‌ها با بدشانسی و کم‌دقتی در گلزنی به ماشین‌سازی ناکام مانده بودند، پنالتی اتابک زارعی روی علی علیپور باعث شد تا سرخ‌ها در آستانه گلزنی قرار بگیرند. درحالی‌که شاید بسیاری تصور می‌کردند که علیپور خودش پشت توپ قرار بگیرد اما این اتفاق رخ نداد و ترابی به‌عنوان پنالتی‌زن معرفی شد.

او که با ۹گل بهترین گلزن سرخ‌ها در فصل جاری محسوب می‌شد، این ضربه را برخلاف جهت حرکت حامد لک زد و توپ را در گوشه دروازه ماشین‌سازی قرار داد و طلسم دروازه او را شکست تا پرسپولیس با همین گل به پیروزی برسد و ترابی نیز به‌عنوان گلزن‌ترین هافبک ایران، به رتبه دوم برترین گلزنان لیگ صعود کند. با این گل ترابی تنها دوقدم تا صدر جدول گلزنان فاصله دارد. همچنین او اگر یک گل دیگر در شش‌بازی آینده بزند، بهترین فصل فوتبالی خود را رقم خواهد زد. این درحالی است که البته او با پنج پاس گل شانس خوبی برای کسب عنوان آقای پاس گل لیگ برتر را دارد.

نکته مهم درباره ترابی این است که از این ۱۰گل، هفت‌‌گلش سه‌امتیازی بوده و این ارزش ستاره سرخ‌ها را بیشتر کرده است؛ او در مقابل ماشین‌سازی، شاهین، گل‌گهر، فولاد، پیکان و پارس جم(رفت و برگشت) گل پیروزی‌بخش سرخ‌ها را به ثمر رسانده و حالا برای دومین بازی متوالی، شش‌امتیاز را به خزانه پرسپولیسی‌ها واریز کرده. حالا دیدار مقابل فولاد هم یادآور بازی رفت است که ترابی از روی نقطه پنالتی دروازه گردان را باز کرد و این‌بار در آزادی به استقبال خط دفاعی سرخ‌های اهوازی خواهد رفت. هفت‌گل سه‌امتیازی به منزله کسب ۲۱امتیاز برای پرسپولیسی‌هاست که او را به ارزشمندترین بازیکن این تیم تبدیل کرده و البته شاید درادامه این تعداد بیشتر و بیشتر هم بشود. یک مقایسه جالب دیگر! مجموع امتیازاتی که ترابی به‌تنهایی در این فصل برای پرسپولیس گرفته، از امتیازات تیم‌هایی مثل شاهین بوشهر، پیکان، گل‌گهر سیرجان و سایپا بیشتر است!

*** ترابی-علیپور حالا بهتر از شیخ-قایدی
پیش از کرونا و تعطیلی چندماهه لیگ، این شیخ دیاباته و مهدی قائدی بودند که با ۱۷گل آمار فوق‌العاده‌ای را داشتند اما حالا زوج خط حمله پرسپولیس با گلزنی در سه‌هفته متوالی به ۱۸گل رسیده و صدرنشین شده‌اند. نکته جالب این است که علیپور که تک‌مهاجم سرخپوشان بود، یک موقعیت گل دیگر هم خلق کرد تا نشان دهد به‌رغم میل بالا برای گلزنی، تلاش می‌کند تا هم‌تیمی‌ها را نیز در موقعیت قرار دهد. این دو روی هم پنج‌شوت به دروازه حامد لک داشتند که تنها یکی در چارچوب بود. شاید اگر دقت بیشتری داشتند، می‌توانستند با عملکردی بهتر زمین را ترک کنند و ۲۰گله شوند. حالا این دو روی هم ۵۰درصد گل‌های سرخپوشان را در لیگ نوزدهم زده‌اند که ارزش هریک را به‌وضوح آشکار می‌کند.

*** رکورد کمترین گل خورده هم تغییر می‌کند؟
این‌روزها لیگ برتر ایران تحت‌الشعاع ابتلای بازیکنان چندتیم به کرونا قرار گرفته است. در بعد فنی هم همه منتظرند ببینند بالاخره پرسپولیس کی می‌تواند قهرمانی خود را قطعی کند. اما شاگردان یحیی این فرصت را دارند که تا پایان فصل یک رکورد تاریخی دیگر را به نام خود ثبت کنند. آنها تا پایان هفته بیست‌وششم تنها ۱۱گل دریافت کرده‌اند. رکورد کمترین گل خورده در ادوار لیگ برتر، با ۱۴گل خورده به پرسپولیس لیگ هجدهم و شانزدهم و استقلال خوزستان لیگ پانزدهم تعلق دارد.

درواقع اگر پرسپولیس در شش‌بازی باقی‌مانده خود بتواند کمتر از سه‌گل دریافت کند، رکورد کمترین گل خورده در یک فصل لیگ برتر را هم به خودش اختصاص خواهد داد. بازی‌های باقی‌مانده پرسپولیس در برابر فولاد، نفت مسجدسلیمان، نساجی، ذوب‌آهن، گل‌گهر و سایپا است که تقریبا هیچکدام خط حمله فوق‌العاده‌ای ندارند و کلین‌شیت رادوشوویچ و مدافعان پرسپولیس در برابر آنها زیاد هم دشوار نخواهد بود.

*** عملکرد خوب یک تازه‌وارد
پرسپولیس درحالی موفق به کسب پیروزی یک بر صفر مقابل ماشین‌سازی در تبریز شد که شش‌بازیکن خود را به‌دلیل مصدومیت و محرومیت دراختیار نداشت. از این‌رو یحیی گل‌محمدی، سرمربی سرخپوشان پایتخت تصمیم به ایجاد تغییر در ترکیب اصلی خود گرفت تا سعید حسین‌پور، برای نخستین‌بار به‌عنوان بازیکن اصلی برای پرسپولیس در خط میانی بازی کند.

او که بازیکن رده امیدها محسوب می‌شود حدود سه‌سال پیش با دستور برانکو ایوانکوویچ، سرمربی وقت این تیم در تمرین بزرگسالان حاضر شد اما خیلی کم بازی کرد. با این‌حال حسین‌پور پس از مدت‌ها نیمکت‌نشینی توانست مزد پشتکار خود را با حضور در جمع ۱۱مرد اصلی این تیم مقابل ماشین‌سازی بگیرد. عملکرد این بازیکن که ۸۱دقیقه در زمین مسابقه حضور داشت، باب میل کادر فنی پرسپولیس بوده است تا او همچنان شانس حضور در جمع بازیکنان اصلی را در صورت ادامه مصدومیت بازیکنان تیم پیدا کند.

*** نهمین کلین‌شیت رادو
پیروزی پرسپولیس برابر ماشین‌سازی با یکی از بهترین نمایش‌های این تیم رقم خورد. آنها ۱۷ضربه به دروازه ماشین‌سازی زدند و هشت‎موقعیت گل ساختند تا در سومین بازی بعد از کرونا، آمادگی خود را به رخ رقبای بالای جدولی بکشند. نکته جالب درباره پرسپولیس این است که شاگردان گل‌محمدی ۵۱۳پاس یعنی ۱۳۶پاس بیشتر از ماشینی‌ها دادند و دقت بیشتری هم داشتند و این آمار زمانی ارزشمندتر می‌شود که بدانیم تعداد پاس‌های سرخ‌ها در زمین ماشین‌سازی هم بیشتر بوده است. سرخپوشان همچنین ۵۹درصد مالکیت را دراختیار داشتند که این عدد در ۳۰دقیقه ابتدای بازی بیشتر هم بود. همچنین نهمین کلین‌شیت فصل بوژیدار رادوشوویچ درحالی رقم خورد که سبزهای تبریزی حتی یک شوت به دروازه یا موقعیت گل هم نداشتند.

کدخبر: ۳۳۸۹۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر