کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۳۲۸
تاریخ خبر:

رکوردشکنی قیمت خانه در شهر تهران

روزنامه هفت صبح | قیمت مسکن در تهران به متری ۲۰میلیون و ۹۸۶هزار تومان رسیده است. آخرین گزارش وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت نسبت به خردادماه ۱۰درصد افزایش پیدا کرده است. ماه قبل افزایش قیمت مسکن به ۱۲درصد رسیده بود که نشان از کاهش نسبی سرعت گرانی خانه در تیرماه داشت ولی نتیجه آن چندان نمی‌تواند برایمان خوش‌آیند باشد.

چراکه در این گزارش برای اولین بار قیمت مسکن در تهران از مرز ۲۰میلیون تومان گذشته و این یعنی حالا برای خرید یک واحد ۷۰متری در پایتخت تقریبا یک میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان سرمایه لازم است. این رقم نسبت به پارسال تقریبا یک و نیم برابر شده و ۵۳درصد افزایش پیدا کرده است.

* یک: بررسی قیمت‌ مسکن در هفت منطقه پایتخت از جمله مناطق ۱۰، ۹، ۱۲، ۱۴، ۱۷، ۱۸ و ۲۰ شهر تهران حاکی از افزایش کمتر از یک میلیون تومانی قیمت‌ها نسبت به خردادماه است. این مناطق کمترین افزایش قیمت را در تهران داشته‌اند. برای مثال قیمت خانه در منطقه ۱۲ تهران نسبت به ماه قبل در هر متر مربع حدود ۴۰۰هزار تومان افزایش قیمت را تجربه می‌کند در حالی که در خردادماه امسال نسبت به اردیبهشت در هر متر مربع بیش از یک میلیون تومان رشد قیمت داشت.

* دو: چهار منطقه تهران در تیرماه حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان نسبت به خرداد افزایش قیمت مسکن را تجربه کرده‌اند که مشابه میانگین کل تهران است. از جمله این مناطق می‌توان به مناطق ۴، ۱۱، ۱۵ و ۱۹ اشاره کرد.

* سه: قیمت خانه‌های پایتخت در پنج منطقه تهران رشد بیش از چهار میلیون تومانی را در هر مترمربع داشته اما در بیش از ۱۰منطقه تهران رشد قیمت‌ها بین ۵۰۰هزار تومان تا یک میلیون تومان بوده است.

* چهار: فروردین‌ماه امسال قیمت خانه‌های پایتخت با کاهش حدود دو درصدی نسبت به ماه قبل همراه بود، در اردیبهشت ماه رشد ٩درصدی و در خردادماه امسال رشد ۱۲درصدی قیمت مسکن را شاهد بودیم. بر این اساس اگرچه خانه در تیرماه مجددا گران شده اما با شیب کندتری نسبت به افزایش قیمت‌ها در دو ماه پایانی فصل بهار همراه بوده است.

* پنج: تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در تیرماه حدود ۱۴هزار و ۳۳۰فقره است که نسبت به خرداد امسال حدود ۲۹درصد و نسبت به تیرماه سال گذشته بیش از ۱۹۲درصد رشد را تجربه می‌کند و نشان از رونق بازار مسکن دارد. این تعداد معامله تا اینجای کار بیشترین رقم در سال ۹۹ محسوب می‌شود.

* شش: عنوان گران‌ترین منطقه تهران طبق معمول به منطقه یک اختصاص دارد. تیرماه هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک تهران با میانگین قیمت ۴۵میلیون و ۳۱۷هزار تومان معامله شده است. این رقم در خردادماه ۴۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان و در اردیبهشت‌ماه ۳۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان بود. بر این اساس اگر چه قیمت خانه‌های منطقه یک تهران در تیرماه مجددا افزایش داشته اما شتاب آن در تیرماه کاهش پیدا کرده است.

* هفت: در مناطق ۲ و ۳ پایتخت رشد قیمت‌ مسکن به حدود پنج میلیون تومان در هر متر مربع رسیده که بیشترین نقش را در افزایش میانگین قیمت مسکن در تهران داشته‌اند. قیمت خانه در منطقه ۲ در حال حاضر متری ۳۲میلیون و ۴۹۴هزار تومان و در منطقه ۳ متری ۳۸میلیون و ۴۲۴هزار تومان است.

* هشت: ارزان‌ترین منطقه پایتخت، منطقه ۱۸ با متوسط متری ۹میلیون و ۶۲۵هزار تومان و پس از آن منطقه ۲۰ با متوسط قیمت ۹میلیون و ۷۹۸هزار تومان است. افزایش قیمت مسکن در این دو منطقه کمتر از یک میلیون تومان بوده و کمترین میزان در کل مناطق تهران به حساب می‌آید.

* ۹: کمترین تعداد معاملات مسکن به منطقه ۱۹ با ۷۳مورد معامله اختصاص پیدا کرده که نشان از کسادی بازار مسکن در این منطقه دارد. در طرف مقابل منطقه پنج با هزار و ۹۳۸مورد معامله، پررونق‌ترین بازار مسکن را دارد.

* ۱۰: ارزش ریالی معاملات مسکن در تیرماه امسال ۲۵هزار میلیارد تومان بود که نسبت به ارزش پنج هزار میلیارد تومانی تیر پارسال رشد ۳۵۸درصدی را پشت سر گذاشته است. از آنجا که در مجموع حدود ۱۲هزار و ۲۰۰مورد معامله در تهران انجام شده، می‌توان نتیجه گرفت که ارزش هر معامله خرید و فروش خانه در تهران به طور میانگین دو میلیارد و ۴۳میلیون تومان بوده است.

کدخبر: ۳۴۲۳۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر