کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۳۴۲
تاریخ خبر:

رکوردزنی دستمزد توسط عرب‌نیا با مختار

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | داود میرباقری برای نقش مختار چطور به فریبرز عرب نیا رسید، کاندیداهای او برای ایفای این نقش چه کسانی بودند و چطور شد که آنها را انتخاب نکرد.انتخاب بازیگر مناسب برای نقش« مختار ثقفی» یکی از چالش‌های بزرگ داود میرباقری در مسیر تولید سریال بود. او بازیگران متعددی را برای این نقش در نظر داشت؛ بازیگرانی که حتی تا پای عقد قرارداد هم رفتند اما در نهایت قرعه به نام «فریبرز عرب نیا» افتاد.

بازیگری که تا پیش از حضور در این سریال آرام‌آرام در حال عقبگرد بود و نقش مختار ثقفی تولد دوباره‌ای برایش محسوب می‌شد. اما این نقش چطور به عرب نیا رسید و چه کسانی نامزد بازی در نقش مختار بودند. در روزهایی که «مختارنامه» برای چند دهمین‌بار روی آنتن تلویزیون رفته سراغ این موضوع رفتیم تا از زاویه‌ای دیگر به این سریال بپردازیم.

*** داریوش ارجمند
همکاری شگفت‌انگیز داود میرباقری و داریوش ارجمند در سریال امام علی (ع) و درخشش بی‌نظیر ارجمند در نقش مالک اشتر آنقدر لذتبخش بود که همکاری آن‌ها برای سال‌های متمادی ادامه داشت که ماحصل آن فیلم «آدم برفی»، «مسافر ری» و تئاتر «دندون طلا» بود. در واقع شاه نقش‌های میرباقری به نوعی برای ارجمند سند زده شده بود تا اینکه بعد از فیلم- مجموعه «مسافر ری» این رابطه شکرآب شد. شاید اگر این اتفاق نمی‌افتاد و رابطه آنها حسنه می‌ماند، میرباقری نقش مختار را به ارجمند می‌داد.

*** جمشید هاشم‌پور
جمشید هاشم‌پور یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای ایفای نقش مختار ثقفی بود. او پیش از اینکه برای بازی در این سریال دعوت به همکاری شود، با میرباقری همکاری موفقی را در فیلم - سریال «مسافر ری» تجربه کرده بود. نقش «ابوعون» در این فیلم سینمایی برای هاشم‌پور نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به ارمغان آورد.

نقش سختی که هاشم‌پور از پس آن به خوبی برآمده بود و همین هم میرباقری را به این جمع‌بندی رساند که او گزینه خوبی برای نقش مختار ثقفی است. گذشته از توان بازیگری، به لحاظ فیزیک بدنی و اندام نزدیک به همان شمایلی بود که میرباقری از مختار در ذهن داشت. مذاکرات با هاشم‌پور انجام شد و دو طرف به توافق اولیه رسیدند اما این همکاری در نهایت به دو دلیل بزرگ به سرانجام نرسید.

در طول تمرینات و روخوانی مشخص شد که هاشم‌پور نمی‌تواند دیالوگ‌های بلند را حفظ کند و همین عدم تسلط روی دیالوگ‌ها موجب شد تا میرباقری در انتخابش دچار تردید شود. در نهایت تصمیم بر این شد که برای رفع این نقیصه برای نقش مختار از دوبلور کمک بگیرند اما از اینجای داستان به بعد خود هاشم‌پور دیگر تمایلی به حضور در پروژه نداشت.

او نمی‌خواست به شکلی طولانی مدت درگیر یک پروژه باشد چون طبق برآورده اولیه این بازیگر باید سه سال به شکل کامل درگیر این مجموعه می‌شد. همه این اتفاق‌ها دست به دست هم داد تا جمشید هاشم پور «مختار» نشود.

*** علیرضا شجاع نوری
بعد از منتفی شدن حضور جمشید هاشم‌پور، دوباره جست‌وجو برای نقش مختار شروع شد. گزینه بعدی علیرضا شجاع نوری بود. او که در آن سال‌ها بیشتر در قامت تهیه‌کننده در سینما فعالیت داشت، برای ایفای نقش مختار دعوت شد. تجربه موفق او در روز واقعه و حضور دلنشینش در نقش «عبدالله» دلیل محکمی بود تا باب مذاکره با او باز شود. جلساتی برگزار شد و دو طرف شرایط خود را برای همکاری اعلام کردند، اما در نهایت توافقی حاصل نشد. بازهم گفته می‌شود طولانی بودن پروسه تولید دلیل اصلی شکل نگرفتن این همکاری بود.

*** فریبرز عرب‌نیا
بعد از همه این ماجراها نهایت قرعه به نام «فریبرز عرب‌نیا» افتاد. بازیگری که آرام آرام داشت از دوران اوجش فاصله می‌گرفت. او بعد از درخشش در «شوکران» انتخاب‌هایش به یک‌سری فیلم‌های متوسط و حتی ضعیف مثل «از صمیم قلب»، «دختری در قفس»، «عطش» و… محدود شده بود و «مختارنامه» فرصتی بود تا خودش را احیا کند.

او این فرصت را غنیمت شمرد و با میرباقری به توافق رسید و قبول کرد که سه سال از سینما فاصله بگیرد و تمام وقت در خدمت پروژه «مختارنامه» باشد. اما «مختارنامه» طی سه سال جمع نشد و تولیدش حدود هشت سال طول کشید. طولانی شدن تولید موجب شد تا چالش‌های عرب نیا با گروه استارت بخورد. دستمزد او به شکلی تصاعدی بالا رفت و به نحویی که در سال‌های آخر تولید سریال رقم دستمزد او رکورد دستمزد در سینما و تلویزیون را در آن سال‌ها جا‌به‌جا کرد.

کدخبر: ۲۷۹۳۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    پنداری باهر تکرار پخش، دستمزد پرداخت میش ود!